کد مطلب: ۶۲۴۴۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری چین در معادن ایران / فولاد ایران ارزان فروخته می‌شود

سرمایه‌گذاری چین در معادن ایران / فولاد ایران ارزان فروخته می‌شود

سرمایه‌گذاری چین در معادن ایران خبری است که با نزدیک‌شدن به جمع‌بندی مذاکرات ایران و آمریکا قوت گرفت. آن‌ها به‌ویژه تمایل خود برای ورود به زنجیره تولید فولاد را نشان داده‌اند. سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنعت فولاد ایران چقدر واقعیت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز آمریکا برخی تحریم‌های علیه ایران را لغو کرد تا خبر سرمایه‌گذاری چین در معادن ایران قوت بگیرد. گویا چینی‌ها نسبت به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی ایران امیدوار شده‌اند. اخبار واصله حاکی از آن است که این کشور در بخش‌های مختلف معادن ایران به‌ویژه در زنجیره تامین فولاد سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است.

برخی تحلیلگران می‌گویند از ماه‌های گذشته چینی‌ها در بخش فولاد ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هر چند عده دیگری از فعالان معدن می‌گویند علت ورود چینی‌ها در بخش فولاد به قرارداد ۲۵ساله ایران و چین مربوط می‌شود.

پیش‌تر شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران، به تجارت‌نیوز گفت: «معادن، ازجمله معدن‌های طلای ایران بخشی از قراردادهای سرمایه‌گذاری چین و ایران طبق سند «۲۵ساله همکاری» هستند.

حالا دوباره چینی‌ها به بخش معادن ایران، ازجمله زنجیره فولاد ورود کرده‌اند. در این زمینه یک عضو هیات رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان فولاد گفت: چینی‌ها در تولید فولاد و احداث معادن‌، سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند.

سیدرضا شهرستانی به تجارت‌نیوز توضیح داد: به هر حال چینی‌ها وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران را رصد می‌کنند. با توجه به کاهش قیمت‌ها، اکنون بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری چین در معادن ایران است. آنچه ما شنیده‌ایم این است که آن‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌اند و قرار نیست به کمک شرکت‌های فولادی و معدنی بیایند.

ارزان‌فروشی در زنجیره‌های فولاد

او با گلایه از تحریم و وضعیت بازارهای صادراتی اظهار کرد: تحریم‌ها باعث اختلاف قیمت صادرات شمش و فولاد شده‌اند. هرچند که کیفیت فولاد و شمش ما بهتر از سایر کشورهاست، اما خریداران خارجی از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و فولاد ایران را ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از نرخ جهانی آن می‌خرند. سرمایه‌گذاری چین در این بخش نیز بی‌جهت نیست.

شهرستانی اضافه کرد: با آنکه کیفیت فولاد ایران بهتر از دیگر کشورهاست، اما صادرکنندگان به دلیل تحریم مجبورند فولاد را ۲۰ درصد ارزان‌تر بفروشند.

قطع گاز عرضه فولاد را کم کرد

او به تاثیر قطع گاز فولادی‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: قیمت فولاد را در بخش بالادستی افزایش و در بخش پایین‌دستی کاهش دادند. اکنون تولیدکنندگان شمش، فولاد و نورد به دلیل قیمت‌های دستوری در زیان هستند. شاید با سرمایه‌گذاری چین وضعیت بهتر شود.

شهرستانی ادامه داد: علت افزایش قیمت آهن اسفنجی، شمش و دیگر زنجیره‌های فولاد این است که گاز فولادی‌ها را قطع کردند و همین مساله باعث کاهش عرضه در بازار شد. آیا سرمایه‌گذاری چین در معادن این مشکلات را حل می‌کند؟

او یادآور شد: قیمت میل‌گرد ممکن است مقطعی افزایش پیدا کند، اما در سه ماه اخیر به دلیل کاهش میزان تقاضا کیلویی ۳۰۰۰ تومان کاهش یافت. در سه ماه گذشته نیز میل‌گرد با ۱۸ هزار تومان قیمت داشت، اما اکنون کیلویی ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

برای مطالعه بیشتر خبر فعالیت چینی‌ها در معادن طلا را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سرمایه گذاری در معادن فولاد؟؟؟؟مگه ما معدن فولاد داریم؟ معدن سنگ آهن داریم