کد مطلب: ۷۶۱۰۴۱

علی ماجدی، دیپلمات سابق، در گفتگو به تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا رئیسی به پکن سفر کرد؟/ هوشمندی به سبک سیاستمداران چینی

چرا رئیسی به پکن سفر کرد؟/ هوشمندی به سبک سیاستمداران چینی

سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به چین چندی پس از متهم شدن تهران به ایجاد اختلال در خاورمیانه از سوی پکن و ریاض صورت گرفت. درباره چرایی این سفر تجارت‌نیوز گفتگویی با علی ماجدی، دیپلمات سابق، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، امروز به چین سفر کرد. سفر رئیسی به چین در حالی اتفاق افتاد که شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور، چندی پیش در سفر سه روزه‌ای که به عربستان داشت، بیانیه مشترکی با این کشور منتشر کرد و در بخشی از این بیانیه از حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران و رعایت موازین همجواری و دخالت نکردن تهران در امور کشورهای منطقه سخن به میان آمد.

با همه اینها رئیسی دعوت جین‌پینگ را پذیرفت و به همراه تیمی بیشتر متشکل از چهره‌های سرشناس اقتصادی کشور در پکن حضور دارد. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، سند 25 ساله دو کشور را مهم‌ترین محور سفر رئیسی به چین معرفی کرده و تهران و پکن هم در جریان این سفر چندین سند همکاری امضا کرده‌اند.

حال این پرسش مطرح است که جایگاه واقعی ایران برای چین چیست؟ یک شریک اقتصادی یا یک عامل اختلال در خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای که اهمیت بسزایی برای چین دارد؟

تجارت‌نیوز برای پاسخ به این پرسش‌ و بررسی ابعادی از سفر رئیسی به چین گفتگویی با علی ماجدی، معاون اقتصادی وزير خارجه در دولت اصلاحات و سفير ايران در آلمان در دولت‌های يازدهم و دوازدهم، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما چین در رابطه با ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چه چشم‌اندازی ترسیم کرده است؟

چین برای تامین منافع ملی خود هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد. این کشور نیاز به انرژی برای توسعه اقتصادی دارد و علاوه بر این به بازار مصرف برای کالاهای تولیدی‌اش؛ چراکه چین همچون کره جنوبی و ژاپن کشوری صادرات‌محور است. ذخایر نفت و گاز روسیه و خاورمیانه منبع خوبی برای تامین انرژی چینی‌ها هستند و جمعیت نزدیک به 85 میلیون نفری ایران بازار مصرف کالاهای چینی.

در مورد روسیه چطور؟

چین علی‌رغم رابطه نزدیکی که با روسیه دارد، در جنگ روسیه و اوکراین هیچ کمکی به روسیه نکرد و کاملا بی‌طرف باقی ماند. برخلاف ایران که خود را در مظان اتهام قرار داد. همچنین چین در حالی رابطه خود را با روسیه حفظ کرده که علی‌رغم رقابتی که با امریکا دارد با طرفداری نکردن از روسیه در جنگ رابطه خود را حتی با رقیبی همچون امریکا خدشه‌دار نکرده و این دیپلماسی نشانه هوشمندی سیاستمداران چینی است.

در نتیجه چین عربستان، قطر و روسیه را برای تامین انرژی می‌خواهد و ایران را برای فروش محصولاتش.

چرا ایران از اولویت چین در تامین انرژی خارج شد؟

مجموع کل جمعیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شمار جمعیت ایران نمی‌رسد. بنابراین ایران بازار مصرف خوبی برای کالاهای چینی است. چون علاوه بر اینکه جمعیت زیادی دارد تحریم نیز هست و ورود کالا به آن به آسانی دیگر نقاط جهان صورت نمی‌گیرد. بنابراین مقصد خوبی برای صادرات چین به شمار می‌آید. گواه درستی این ادعا هم حضور قدرتمند کالاهای چینی در بازارهای ایران است.

چه ارتباطی بین آنچه تاکنون مطرح کردید و سفر رئیسی به چین می‌بینید؟

چین این سفر را با هدف حفظ تعادل در کیفیت ارتباط با ایران در کنار کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ترتیب داده است.

به نظر شما چرا دولت در تلاش است ابعاد اقتصادی این سفر را برجسته کند و سخنگوی دولت بر برنامه 25 ساله همکاری که ایران با چین دارد در جریان سفر رئیسی به چین تاکید داشته است؟

ایران در عرصه بین‌الملل از طرف امریکا و اروپا در فشار است. برجام مسکوت مانده طرفداری از روسیه در جنگ این کشور با اوکراین بر تیرگی روابط ایران و غرب افزوده و افزون بر اینها ناآرامی‌های اخیری که در ایران اتفاق فشارهای غرب بر ایران را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی مگر ایران در ارتباطش با دنیا نقطه قوت دیگری دارد؟ روسیه می‌تواند یک گزینه باشد اما روس‌ها قدرت اقتصادی و فناورانه چین را ندارند. در حال حاضر حتی کره جنوبی هم حاضر به پرداخت بهای ارتباط اقتصادی با ایران نیست و حتی بدهی‌های خود را به ایران هنوز پرداخت نکرده است.

آنچه در اقتصاد اهمیت دارد حق انتخاب است و اینکه شما چند گزینه برای تحقق اهداف خود پیش رو دارید؛ ایران جز چین حق انتخابی ندارد و این را همان گونه من و شما می‌فهمیم طرف چینی هم می‌فهمد و بر همین اساس با ما تعامل می‌کند.

برای مطالعه بیشتر خبر چین ایران را منزوی‌تر می‌کند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چند سال پیش چین گفت کالای درجه ۳و۴ را ایرانیها میخرند دلالهای ایرانی دنبال سود زیادند و مردم ایران در چنبره گیر افتادند اش خالته بخوری پاته نخوری پاته

  • ناشناس

    چی بودیم چی شدیم

  • ناشناس

    تجارت نیوز؛ ((حال این پرسش مطرح است که جایگاه واقعی ایران برای چین چیست؟ یک شریک اقتصادی یا یک عامل اختلال در خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای که اهمیت بسزایی برای چین دارد)) هیییچکدام!!
    ۱۰۰ برابر ما با اتحادیه‌ی عرب شریک تجاری هست،اعداد میگه، چین هم برای عامل اختلالش، دنبال سند همکاری ۲۵ ساله و رزمایش مشترک نیست