کد مطلب: ۸۱۵۹۶۸

گروسی در راه ایران/ هدف سفر او چیست؟

گروسی در راه ایران/ هدف سفر او چیست؟

پس از سفر سلطان عمان و هیئت وزرای این کشور به ایران، قرار است در روزهای آینده گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی نیز به ایران سفر کند. سفر گروسی چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروسی، مدیر کل سازمان انرژی اتمی قرار است در روزهای آینده قبل از تشکیل جلسه شورای حکام برای رسیدگی به موضوعات بین ایران و آژانس به ایران سفر کند.

دو روز گذشته سلطان عمان به همراه وزرای خود به ایران سفر کرد. در این سفر 4 سند همکاری میان مقامات ایران و عمان به امضا رسید و رئیس جمهور در نشست مشترک هیئت‌های عالی رتبه ایران و عمان اعلام کرد روابط ایران و عمان از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری ارتقا یافته است.

کارشناسان معتقد بودند او همچنین حامل پیام‌های مهمی برای مقامات ایرانی در مورد مذاکرات هسته‌ای بود.

هدف سفر گروسی به ایران

حال، برخی از منابع معتبر طی اظهاراتی از سفر گروسی به ایران طی روزهای آینده خبر داده‌اند. گروسی قبل از تشکیل جلسه شورای حکام برای حل و فصل برخی از موضوعات بین ایران و آژانس اتمی به ایران سفر خواهد کرد.

در سفر اسفندماه گروسی به ایران درباره نقشه جامع هسته ای کشور و حل موضوع غنی سازی بررسی‌هایی صورت گرفت و به گفته مسئولان کشور نتیجه ایران و آژانس رضایت بخش بوده است.

این درحالی است که به گفته برخی از کارشناسان مسائل بین الملل بعید است توافق ایران و آژانس بتواند کمکی به زنده ماندن برجام کند و صرفا می‌تواند بحران را به تاخیر بیندازد.

پس از سلطان عمان دستاورد سفر گروسی به ایران چه خواهد بود؟ آیا سفر گروسی می‌تواند تاثیری بر احیای برجام و حل معضلات مذاکرات هسته‌ای داشته باشد؟

تبادل پیام میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌ها

در این میان، وزیر خارجه کشورمان از ارتباط مستقیم ایران با اتحادیه اروپا و ارتباط با آمریکا از طریق واسطه‌ها درخصوص موضوع هسته‌ای خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» تاکید کرد که نردیکی روابط ایران و عربستان تنها یک توافق تاکتیکی نیست.

وی گفت که ایران در زمینه گسترش روابط تجاری و اقتصادی با سعودی‌ها توافق کرده است و برای توقف جنگ در یمن و انجام گفت‌وگو با تمام طرف‌های این کشور در ارتباط هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که روند دیپلماتیک و مذاکره با اتحادیه اروپا درخصوص موضوع هسته‌ای تداوم دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد که من با جوزپ بورل و همکارم علی باقری با انریکه مورا در زمینه موضوع هسته ای در ارتباط هستیم.

وی گفت که تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌های منطقه‌ای و حتی اروپایی ادامه دارد.

مشکلات ایران و شورای حکام حل و فصل شد؟

همچنین، رسانه‌های ایران چند روز قبل از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که تهران شماری از سوالات مطرح شده از سوی آژانس درباره برنامه‌ هسته‌ای خود را حل و فصل کرده است.

طبق گزارش این رسانه‌ها، ایران تضمین‌هایی را برای مشکل وجود مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده مریوان ارائه کرده است.

«در جریان گفت‌وگوها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دو توافق جدید دیپلماتیک بدست آمده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) بسته شده است. همچنین ماجرای ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز با توضیحات سازمان انرژی اتمی پایان یافته است.»

آخرین جزییات از آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی

در خبر دیگری که به نوعی به مذاکرات هسته‌ای مرتبط است، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی توضیحات جدیدی درباره آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی ارائه کرد. کره جنوبی احتمالا به جای دلار ایران وون می‌دهد.

رییس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی گفت: مذاکراتی صورت گرفته که به جای دلار، وون داده شود و کالاهای ضروری به ویژه کالاهای بهداشتی معادل وون تهاتر می‌شود و به مقدار پولی که بلوکه شده از کره خرید خواهیم داشت.

حسین تنهایی درباره انتشار اخباری مبنی بر رایزنی کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در این کشور اظهار داشت: هنوز هیچ خبری در این باره به ما ارایه نشده و فعلا در حد حرف است.

وی ادامه داد: تا زمانی که موضوع قطعی نشود و پولی وارد نشود و تهاتری صورت نگیرد، قابل اطلاع رسانی نیست.

رییس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی تاکید کرد: مذاکراتی صورت گرفته که به جای دلار، وون داده شود و کالاهای ضروری به ویژه کالاهای بهداشتی معادل وون تهاتر می‌شود و به مقدار پولی که بلوکه شده از کره خرید خواهیم داشت.

واکنش‌های داخلی به موضوع توافق هسته‌ای در ایران

اما آیا این تحولات و رفت و آمدها گره مذاکرات هسته‌ای را باز می‌کند؟

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید دلیل اصلی سفر مقامات عمانی به ایران تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای است. مهرداد عمادی به تجارت‌نیوز، گفته است هنوز دو مانع عمده توافق به قوت خود باقی است اما این آخرین فرصت ایران است و باید به زودی اعلام کند که به توافق ۲۰۱۶ بر می‌گردد یا نه.

او معتقد است ایران باید در زمان تعیین شده نظر خود را درباره این توافق بگوید. اگرچه عمادی زمان نهایی را اعلام نمی‌کند. اما در پایان گفتگو ابراز امیدواری می‌کند که هفته آینده خبرهای خوشی به ایران برسد.

وی افزود: جامعه در واکنش به موضوع هسته‌ای دوگانه بوده و هست. عده‌ای طرفدار آن هستند و عده‌ای مخالف آن. در ۲۰ سال اخیر هیچ گاه نظام سیاسی ایران به شفاف‌سازی باورمند نبود‌ه است. ما هیچگاه باور نداریم که طرف ایرانی در مذاکرات سیاسی و اقتصادی شفاف و مستقیم حرف بزند. همیشه نکاتی وجود دارد که گفته نمی‌شود.

عمادی در پاسخ به یکی از سوالات تجارت نیوز درباره اینکه اگر ایران از این فرصت استفاده نکند و مذاکرات به نتیجه نرسد، برنامه و قدم بعدی اروپا و آمریکا چیست؟گفت: من الان اجازه ندارم که درباره این برنامه و قدم بعدی صحبت کنم. اما اگر به آن مرحله برسیم، تصمیماتی گرفته شده است. من تصور می‌کنم که اگر چند صدایی نباشد شرایط به نحو بهتری پیش می‌رود. در بسیاری از موارد راه‌های دیپلماتیک اثرهای سنگین، مهم‌تر و پایدارتری از رونمایی از آخرین موشک‌ها و تجهیزات نظامی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.