خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۵۶۱۰

سقف عرشه فولادی و کاربرد آن در ساخت و ساز

سقف عرشه فولادی و کاربرد آن در ساخت و ساز

روش‌های متفاوتی در پیاده‌سازی سقف در سازه‌های گوناگون وجود دارد، هر کدام از این روش‌ها با توجه به بزرگی پروژه و مسائل اقتصادی متفاوت می‌باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روش‌های متفاوتی در پیاده‌سازی سقف در سازه‌های گوناگون وجود دارد، هر کدام از این روش‌ها با توجه به بزرگی پروژه و مسائل اقتصادی متفاوت می‌باشد.

برترین روش اجرای سقف عرشه فولادی در ساختمان سازی:

با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز جوامع به ساختمان‌های چند طبقه یا آسمان خراش‌ها امری لازم است، پیروی از روش‌های سنتی برای ساخت و ساز سازهای بزرگ امری وقت گیر و پر هزینه می‌باشد به همین دلیل افراد برای ساخت سازه‌های بزرگ به دنبال روش‌های نوین و باصرفه اقتصادی هستند، سقف عرشه فولادی (متال دک) یکی از بهترین انتخاب‌ها چه از نظر اقتصادی و چه از نظر زمان اجرای سقف برای ساختمان سازی است.

با توجه به اینکه در این روش به علت راحتی در اجرا و سرعت بالا به تعداد کمتر نیروی انسانی نیاز هست در نتیجه قیمت نهایی برای اجرای سقف به کمترین میزان خود میرسد. در این روش برخلاف روش های سنتی عملیات قالب بندی حذف می شود، همچنین می توانیم چند طبقه را به طور همزمان بتن ریزی نمود. در ادمه به توضیح این مطلب که سقف عرشه فولادی چیست و دارای چه ویژگی‌هایی است خواهیم پرداخت.

سقف عرشه فولادی هم در اسکلت بتنی و هم در اسکلت فلزی پیاده سازی می شود، چه سقف عرشه فولادی در اسکلت بتنی باشد و چه در سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی باشد، دارای 4 بخش اصلی هستند، که شامل: ورق گالوانیزه (ورق عرشه فولادی)، برشگیری، آرماتور و عملیات بتن ریزی.

86

در ادامه به توضیح دو عنصر فلزی سقف های عرشه فولادی (ورق گالوانیزه) و آرماتور می‌پردازیم.

مهمترین بخش در سقف عرشه فولادی ورق گالوانیزه هست، که در انتخاب ورق برای سقف عرشه فولادی باید به خصوصیاتی همچون ویژگی های فیزیکی ورق ها و ویژگی شیمیای پوشش فلزی سطح ورق توجه کرد. دو عامل یاد شده در کنار هم مشخص کننده ضخامت سقف عرشه فولادی و میزان کیفیت نهایی در پایان اجرای سقف چگونه خواهد بود. خصوصیاتی فیزیکی که در این عامل نقش دارند، شامل ضخامت ورق گالوانیزه ای است که استفاده می شود و انطباق آن براساس استاندارد های روز جهانی است.

از ویژگی‌های شیمیایی ورق عرشه فولادی میتوان به پوشش رنگ، به نوع آلیاژ ترکیبی، ضخامت و استانداردی که این پوشش ها دارند اشاره نمود، عامل مهم بعدی در طولانی شدن عمر و بهره وری بیشتر سقف ها مهم است، استفاده از پوشش های رنگی می باشد.

پوشش رنگی در سقف عرشه فولادی (متال دک)

در ساخت ورق عرشه فولادی از ورق گالوانیزه استفاده می شود، در زمان تولید ورق گالوانیزه از عنصر روی جهت پوشش دهی ورق استفاده می شود، که این باعث افزایش طول عمر ورق و حفظ ورق گالوانیزه در برابر عوامل محیطی نظیر رطوبت و زنگ زدگی خواهد شد. در شرایطی خاص علاوه بر پوشش فلزی باید بر روی ورق‌ها از پوشش رنگ نیز استفاده نمود. این مرحله باعث خواهد شد تا طول عمر ورق عرشه فولادی به طور چشمگیری افزوده شود و شامل دو نوع سیستم پس رنگ زدگی و پیش رنگ زدگی می باشد.

1- سیستم پس رنگ زدگی:

در این مرحله و مرحله در پس رنگ زدگی پس از نصب سقف به طور کامل برای زیبا شدن و حفاظت بیشتر سقف از عوامل طبیعی مخرب از زیر رنگ آمیزی می شود.

2- سیستم پیش رنگ زدگی:

در روش پیش رنگ زدگی، که بیشتر در کاربرده های صنعتی استفاده می شود برای پیشگیری از خوردگی و حفاظت ورق ها بکار می رود. این روش برخلاف روش اول که بعد از نصب انجام می شود، رنگ کردن ورق در مرحله ی فرم و قبل از نصب صورت می پذیرد.

با توجه به اینکه ورق مورد استفاده دارای چه کاربردی هست، چه در مصارف صنعتی، تجاری و یا صنایعی که ظاهر محصول از نظر زیبایی مهم هست و یا حتی جهت حفاظت فلز از خوردگی یکی از سیستم های رنگ آمیزی توضیح داده شده در کاربرد های گوناگون استفاده می شود. همچنین با توجه به نوع کاربرد ورق در صنایع مختلف از رنگ های تخصصی و مرتبط با همان کاربرد را باید استفاده نمود.

85

نکات مهم در پوشش رنگی در ورق عرشه فولادی

1- یکی از ویژگی های مهم برای پوشش رنگ در سقف عرشه فولادی داشتن چسبندگی مناسب بین رنگ و ورق سقف عرشه فولادی است.

2- امکان استفاده از رنگ های معمولی به تنهایی در پوشش سقف نیست، به همین دلیل حتما قبل از عملیات پوشش رنگ باید، پوشش فلزی بر روی ورق زده شده باشد یعنی به اصطلاح عملیات گالوانیزاسیون می بایست انجام شده باشد.

3- نوعی ورق قابل استفاده برای پوشش رنگ باید مشخصاتی مانند، مطابقت با استاندارد BS فولادی باشد و مقاومت جاری شدن ورق حداقل باید 2200 کیلو گرم بر سانتی متر مربع باشد. فولادهای که در این زمینه بیشتر استفاده می شوند دارای استانداردهای زیر می باشند.

• استاندارد ST12 که دارای تنش جاری شدن 2800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
• استاندارد ST13 که دارای تنش جاری شدن 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
• استاندارد ST14 که دارای تنش جاری شدن 2100 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
که همگی دارای ضخامت‌های بین 0.75 الی 1.5 میلیمتر هستند.

4- برای ایجاد محافظت کافی باید ورق فولادی از نوع گالوانیزه (دارای پوشش سطحی فلزی -فلز روی ) باشد و همچنین با توجه به استاندارد BS مقدار آن برابر 275 گرم بر متر مربع یعنی 0.02 میلیمتر بر روی هر سطح باشد.

قیمت ورق عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی همانند سایر محصولات فولادی متاثر از قیمت روز ورق گالوانیزه می باشد. در صنعت ساخت و ساز سقف عرشه فولادی، قیمت با توجه به عواملی همچون قیمت ورق عرشه فولادی مشخص می شود در ادامه به توضیح موارد دیگر که در قیمت سقف عرشه فولادی تاثیر گذار است خواهیم پرداخت.

این عوامل شامل:

1- خصوصیات فیزیکی مانند: ضخامت ورق گالوانیزه به کار رفته به عنوان ورق عرشه فولادی در سقف عرشه فولادی

2- خصوصیات شیمیایی پوشش فلزی ورق مانند: استفاده از فلز جهت پوشش دهی و اینکه از چه نوع آلیاژ ترکیبی استفاده شود.

3- پوشش رنگی ورق مانند: سیستم پس رنگ زدگی و پیش رنگ زدگی

آرماتور در سقف عرشه فولادی

بخش فلزی دیگر در سقف های عرشه فولادی آرماتور است. بسته به محل اجرای سقف عرشه فولادی اسکلت بتنی یکی از دو نوع میلگرهای زیر را انتخاب می کنیم. در سقف عرشه فولادی اسکلت بتن است هم از میلگردهای حرارتی و هم میلگردهای سازه ای استفاده می شود.

1- میلگردهای حرارتی:

مرحله نهایی در اجرای سقف عرشه فولادی, عملیات بتن ریزی است. اگر شرایط آب و هوایی محل بتن ریزی به گونه ایی باشد که دما به طور ناگهانی تغییر کند و همچنین عملیات بتن ریزی در سطح وسیعی باشد، بعد از خشک شدن بتن، بتن دچار ترک خوردگی می شود. به همین علت باید از میلگردهای از نوع میلگرههای حرارتی استفاده کرد. که دارای قطر 8 میلیمتر هستند.

2- میلگردهای سازی:

این نوع میلگردها هم با توجه به نوع کاربردی که دارند اجرا می شوند. دو عامل مهم در استفاده از این میلگرد نقش دارد.

بسته به اینکه طراحی و نوع اسکلت ساختمان از چه نوعی باشد. که شامل نوع اسکلت فلزی و اسکلت بتنی است:

الف) در ساختمان های با اسکلت فلزی، ورق های فلزی جایگزین میلگردهای کششی می شوند.

ب) اما در ساختمان های با اسکلت بتنی باید از میلگرد سازه ای یا کششی در تمام شیارهای ورق فلزی استفاده کرد.

به همین علت در ساختمان های بتنی طول دهانه ورق فلزی بر روی اندازه و فاصله میلگردهای سازه ای تاثیر گذار است.

اجرای سقف عرشه فولادی با توجه به تمام موارد ذکر شده یک روش سریع و باصرفه هست به همین دلیل در اکثر شهرهای ایران در سازهای بزرگ از این روش استفاده می کنند. به طور مثال اجرای سقف عرشه فولادی در تبریز یا سقف عرشه فولادی در شیراز و یا سقف عرشه فولادی اصفهان در تمامی مثال های فوق پروژه های انجام شده بسیار موفق و با صرفه بوده اند.

در پایان با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده در بالا، سقف عرشه فولادی از برترین روش های اجرای سقف در ساختمان سازی می باشد، چه از نظر سرعت اجرا و چه از نظر قیمت تمام شده، در زمان خرید عرشه فولادی، برای اجرای سقف حتما تمام موارد و استانداردهای ذکر شده را در نظر بگیرید. جهت مشاوره و خرید عرشه فولادی از وب سایت فولاد ایران به آدرس اینترنتی https://fooladiran.com مراجعه نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • 24 Month Bank Statement Mortgage

    Hello There. I found your blog the use of msn. That is a really neatly written article.I’ll make sure to bookmark it and return to read extra of your helpful info.Thank you for the post. I will definitely return.

  • Reviews Rabbit

    I got what you mean,bookmarked, very nice internet site.