کد مطلب: ۳۹۸۹۸۵

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

رشد سهم‌های پالایشی‌ از کجا آب می‌خورد؟ / پیش‌بینی وضعیت پالایشی‌ها در نیمه دوم سال

رشد سهم‌های پالایشی‌ از کجا آب می‌خورد؟ / پیش‌بینی وضعیت پالایشی‌ها در نیمه دوم سال

قیمت نفت در آخر هفته گذشته رشد داشت و همین مساله سبب شد که پالایشی‌ها با رشد قیمت سهم مواجه شوند؛ ضمن اینکه این گروه در شش ماه گذشته نسبت به سایر صنایع عقب افتاده بود، بنابراین بازار سعی در جبران این مساله داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رشد قیمت نفت در مدت اخیر، تاثیر خود را بر روند صنایع متاثر از خود گذاشت. به طوری که در روزهای منتهی به تعطیلات، شاهد اقبال بازار به سهم‌های پالایشی بودیم.

مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگران آگاه در تشریح علت رشد نمادهای پالایشی عنوان کرد: «قیمت نفت در آخر هفته گذشته رشد داشت و همین مساله سبب شد که این گروه با رشد قیمت سهم مواجه شوند؛ ضمن اینکه این گروه در شش ماه گذشته نسبت به سایر صنایع عقب افتاده بودند، بنابراین بازار سعی در جبران این مساله داشت.»

منتظری در ادامه افزود: «نفت هم با افزایش چشمگیر مواجه نبود، بنابراین این مساله تنها بهانه‌ای بود که این فاصله پر شود.»

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگران آگاه بر این باور است که البته در میان مدت خبرهای بهتری را از بازار جهانی نفت خواهیم شنید که باعث رشد بیشتر قیمت آن خواهد شد، منتها نمی‌توان به طور قطع در این خصوص نظر داد.

وی در خصوص چشم‌انداز جهانی نفت عنوان کرد:«احتمالات متعددی در این خصوص وجود دارد؛ بازگشت چین و آمریکا به میز مذاکره و خبرهای منتشر شده در خصوص عدم افزایش تولید نفت آمریکا و کاهش ذخایر نفتی این کشور، سیگنال‌هایی است که باعث خواهد شد قیمت جهانی نفت تاثیر پذیرد.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:«اما نمی‌توان گفت که سهم‌های پالایشی ما به این دلایل رشد کرده و تنها می‌توان گفت که جبران عقب ماندگی باعث رشد این گروه شده بود. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که گزارش‌های فصل تابستان این گروه هم قابل قبول باشد. بنابراین بازار نسبت به این سهم واکنش نشان داد.»

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگران آگاه در تشریح ارزیابی خود در خصوص عملکرد شش ماهه دوم این صنعت عنوان کرد:« اگر به همین منوال پیش بروند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. یعنی اگر با همین نرخ نفت و نرخ دلار نیمایی اگر مسیر را ادامه دهند، نباید منتظر رشد چشمگیر آنها بود. در نتیجه باید در بررسی شش ماهه دوم به روند نرخ جهانی نفت و نرخ دلار نیمایی نگریست.»

منتظری در پایان خاطرنشان کرد: «البته تحقق هرکدام از این موارد با اما و اگرهایی روبرو بوده و همین مساله پیش‌بینی را برای ادامه راه این گروه دشوار کرده است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.