کد مطلب: ۴۵۹۵۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلیل اختلال کارگزاری‌ها چیست؟ / انحصار بلای جان سهامداران!

دلیل اختلال کارگزاری‌ها چیست؟ / انحصار بلای جان سهامداران!

گزارش عملکرد کارگزاری‌ها در بورس نشان می‌دهد، یک سوم کل معاملات بورس در اردیبهشت ماه امسال در دو کارگزاری مفید و آگاه انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها اعتراض سهامداران و معامله‎گران بورسی نسبت به اختلال در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها بسیار شدید شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این اختلال از این موضوع ناشی می‌شود که افراد تازه‌وارد عموما در چند کارگزاری خاص ثبت‌نام کرده‌اند و همین موضوع باعث شده تا سامانه معاملاتی آنلاین این کارگزاری‌ها به همان نسبت افزایش حجم مشتریان تقویت نشده و در واقع ضعیف بودن زیرساخت‌های معاملاتی آنها نتواند پاسخگوی این تعداد از مشتریان خود باشد.

در همین راستا مقایسه عملکرد کارگزاری‌ها در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با اردیبشهت سال گذشته نیز بر همین موضوع تاکید می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بورس، در اردیبهشت ماه بیش از ۳۰ میلیون معامله انجام شده که ارزش کل این معاملات بیش حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ( ۴۹۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد) تومان بوده است. این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته تعداد کل معاملات ۷ میلیون و ۴۰۹ هزار معامله و ارزش کل معاملات اندکی بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان بود. این بدان معناست که در یکسال گذشته ارزش کل معاملات ماهانه حدودا ۸٫۵ برابر شده و تعداد معاملات نیز بیش از ۴ برابر شده است.

1 7

مقایسه عملکرد کارگزاری‌ها در اردیبهشت ماه امسال و سال ۹۸ نشان می‌دهد که اگر چه ارزش معاملات حدود ۸٫۵ برابر شده اما سهم دو کارگزاری مفید و آگاه در کل معاملات رشد عجیبی داشته است.

در اردیبهشت امسال ۱۹٫۶ درصد ارزش کل معاملات در کارگزاری مفید و ۱۲٫۵ درصد در کارگزاری آگاه انجام شده است یعنی این دو کارگزاری روی هم رفته بیش از ۳۲ درصد کل معاملات (حدود یک سوم) بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که سهم این دو کارگزاری از ارزش کل معاملات در اردیبهشت ۹۸ تنها ۱۸ درصد بوده است. در واقع سهم کارگزاری مفید و آگاه از کل معاملات طی یکسال اخیر به ترتیب ۶۱ و ۱۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا خدمات و سامانه معاملاتی این دو کارگزاری نیز در این مدت به همین میزان تقویت شده است؟

1 2 7

در اردیبهشت پارسال سهم دو کارگزاری مفید و آگاه از ارزش کل معاملات تنها ۱۸ درصد بوده که در اردیبهشت امسال به ۳۲ درصد افزایش یافته است.

در واقع مقایسه گزارش عملکرد کارگزاری‌ها نشان می‌دهد که در سال جاری دو کارگزاری مفید و آگاه در مجموع به اندازه ۱۹ کارگزاری برتر بعدی و ۸۶ کارگزاری انتهای این فهرست در معاملات سهم داشته‌اند. این در حالی است که در سال ۹۸، سهم این دو کارگزاری برتر برابر با سهم ۶ کارگزاری بعدی بوده است.

افزایش سهم دو کارگزاری مفید و آگاه در یکسال اخیر، شائبه وجود انحصار در ثبت نام در کارگزاری‌ها‌ و توصیه دفاتر پیشخوان دولتی به متقاضیان برای ثبت‌نام در این کارگزاری‌ها را بیش از پیش مطرح می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این هم یک مافیای دیگه که قوه قضاییه باید ورود کنه تا پشت پرده ها بالا بیاد وگرنه به بچاپ بچاپشون ادامه خواهند داد و فقط مردم را عصبانی میکنند .

    • معلی

      آره والله

  • م

    والا این کارگزاری اگاه بازم ارز اولیه سیتا نگرفت خدا ازشون نگذره

  • yas

    اکثر کارگزاری ها از جمله همین آگاه واقعا خدماتشون مزخرفه ، تا وقتی که انحصار باشه آش همین آش و کاسه همین کاسه ، کاش تو این مملکت کسی به فکر این مردم مظلوم باشه نه فقط به فکر جیب خودش و دارو دستش

  • ناشناس

    نگران نباشید اینها بچاپ بچاپ میکنم مردم هم فقط تماشا میکند خلایق هر چه لایق .
    از ماست که بر ماست

  • ناشناس

    واگذار آگاه به خدا
    دیگه دارم از دستش دیوونه میشم

  • حسین

    کارگزاری اگاه افتضاحه

  • Maryam

    جون هرکی که می‌پرستید پیگیر این باشید چرا موقع ورود به سامانه های فروش پیغام شماره معتبر نیست میده
    ۱۶ خرداد تغییر شماره زدم شماره ام به نام خودمه
    توروخدا پیگیر این قضیه باشید

  • کیوان

    دوستای گلم چیزی به اسم انحصار وجود نداره! در واقع تنها چیزی که باعث انحصار میشه طرز فکر خود ماست. این طرز فکر که فکر کنیم حتما باید با کارگزاری مفید و آگاه کار کنیم و بقیه مورد اعتماد نیستن و بدرد نمیخورن!!!
    من خودم هم از مفید کد معاملاتی گرفتم هم یک کارگزاری دیگه (واسه اینکه شائبه تبلیغات نشه اسمشو نمیارم) و تمام عرضه اولیه ها رو از اون کارگزاری دیگه میگیرم. حتی سرمایمو نصف کردم و تو هر کدوم این کارگذاری ها نصفشو گذاشتم. کاملا هم راضیم. مثل مفید اختلال و قطعی نداره. شمام تا وقتی بخودتون زحمت امتحان کردن یک کارگزاری دیگه رو ندین و فقط بنالین همین آش و همین کاسه هست!!!
    دیگه راه رو بهتون نشون دادم. فقط یکبار امتحان کنید و بعد انتخاب کنید. همین دیگه. خود دانید. موفق باشید.

  • خاطره

    اگاه کلا هنگه ، واسه من دارا یکم رو زده در حال خرید ، و اینکه سفارش سیتا رو زده بودم یک روز قبل واسه من نخریده