کد مطلب: ۱۵۳۲۵۰

در کنفرانس جهانی آرگوس مطرح شد

سهم ۲۰ درصدی ایران از متانول تولیدی جهان در آینده

سهم ۲۰ درصدی ایران از متانول تولیدی جهان در آینده

مالکان این شهرک پتروشیمی پس از برجام می‌توانند 8 میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز برای تکمیل فاز اول این شهرک را هرچه سریع‌تر جذب کنند.

تنها سخنران مدعو ايراني در كنفرانس Argus Petrochemical Asia 2017، در گزارش خود، ضمن ترسیم چشم‌انداز بازار جهانی متانول و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای احداث حداقل پنج واحد تبدیل متانول به الفین (MTO) در منطقه آزاد مکران (چابهار)، آخرین وضعیت این پروژه عظیم ملی را تبیین نمود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رضا عبادزاده با بیان این که این شهرک پتروشیمی در مجموع سه فاز خود شامل 18 طرح پتروشیمی و 30 طرح پایین‌دستی خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که مالکان طرح‌های مستقر در مکران که همگي از بخش خصوصی هستند، با روان‌تر شدن فرآیند مشارکت‌های بین‌المللی پس از برجام، بتوانند 8 میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز برای تکمیل فاز اول این شهرک را هرچه سریع‌تر جذب کنند.

بنابراین گزارش، وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود، نخستین طرح این مجتمع مکران تحت عنوان متانول بدرشرق مکران در سال 1398 به بهره‌برداری برسد و سپس با تکمیل مراحل بعدی ساخت، مبدل به اولین GTO در کشور شود و این در حالی‌ست که چینی‌ها از چندین سال پیش، در استفاده از روش‌های غیرمرسوم تولید الفین (اعم از زغال‌سنگ و گاز: CTO & GTO) گوی سبقت را از سایر رقبای بین‌المللی خود ربوده‌اند. علیرغم تغيير بسیاری از معادلات جهانی در اثر ورود نفت و گاز شیل به عرصه تجارت جهانی، در آینده ۲۰٪ از کل متانول تولیدی در سراسر جهان متعلق به ایران خواهد بود، و در نخستین طلیعه این امر، جمهوری اسلامی ایران تا سال 2022 میلادی تولیدکننده حداقل ۱۵٪ از متانول جهان خواهد شد.»

گفتنی است، زیرساخت‌های سومین هاب پتروشیمی کشور که بر خلاف دو هاب پیشین (عسلویه و ماهشهر)، خارج از خلیج فارس واقع شده و دسترسی مستقیم آن به اقیانوس هند اهمیت ویژه‌ای به آن بخشیده است با سرمایه‌گذاري و اجراي شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران (NMPC)، از شرکت‌های زیرمجموعه شستان در حال احداث است و علمیات اجرایی خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار نیز با سرمایه 11 هزار میلیارد ریال، در سال جاری آغاز شده است.

کفنرانس و همایش آرگوس (Argus) یکی از معتبرترین گردهمایی‌های صنعت پتروشیمی است که همه ساله با هدف تشریک مساعی فعالان صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود.

محورهای اصلی کنفرانس 2017 این موسسه، تحت عنوان Argus Petrochemical Asia 2017 که از تاریخ 24 لغایت 26 مرداد ماه جاری در سنگاپور برگزار گردید، متانول و آروماتيک‌ها بود.

منبع: عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.