کد مطلب: ۴۰۳۲۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیاست‌های جدید خودرویی ایران / تولیدات مشترک خودرو از ترکیه تا آذربایجان

سیاست‌های جدید خودرویی ایران / تولیدات مشترک خودرو از ترکیه تا آذربایجان

پس از خروج شرکت‌های خودرویی فرانسوی از ایران، مذاکره برای همکاری مشترک در زمینه تولید خودرو با کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه حاکی از تغییر مسیر سیاستگذاران در راه تامین تقاضا داخلی خودرو دارد. آیا بازار خودرو ایران خودرو جدیدی را به خود خواهد دید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آن که برجام شکل گرفت، دو شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن و رنو به بازار ایران بازگشتند، اما خروج آمریکا از برجام موجب شد این دو خودروساز نیز بازار خودرو ایران را ترک کنند.

براساس آمارهای منتشر شده هر دو خودروساز فرانسوی در شش ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ با افت فروش در بازارهای جهانی روبه‌رو بوده‌اند. در این خصوص پژو-سیتروئن افت ۸/ ۱۲ درصدی و رنو نیز افت ۷/ ۶ درصدی داشته‌اند.

اما خروج این دو شرکت در داخل کشور نیز با تغییراتی همراه بود به نحوی که اقتصاد ایران به ناچار برای تامین تقاضای خودرو داخلی باید تغییراتی را ایجاد می‌کرد. یکی از راه‌هایی که سیاستگذاران برای کم کردن اثر تحریم روی تولید خودرو در پیش گرفت این بود که همکاری‌های جدیدی را با دیگر کشورها آغاز کند.

یکی از این کشورها که مقصد همکاری برای تولید خودرو در نظر گرفته شد روسیه بود. در نیمه دوم شهریور ماه سال جاری یکی از کارشناسان بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به روابط دیرینه میان ایران و روسیه قرار است خودروهای روسی جایگزین خودروهای ایرانی شوند.

بابک صدرایی در این خصوص افزود: با توجه به مناسبات نزدیک سیاسی میان ایران و روسیه قرار است خودورهای روسی جایگزین خودروهای بازار ایران شوند؛ این در حالی است که خودرو لادا جایگزین خودروهای چینی نخواهد شد.

هنوز جزئیات خودرو روسی مشخص نشده بود که زمزمه‌های حضور کشور ترکیه در بازار خودرو کشور شنیده شد.

خبرآنلاین در روزهای ابتدایی مهر ماه در گزارشی به این موضوع پرداخت که مذاکرات ایران و ترکیه در حوزه خودروسازی به مراحل پایانی نزدیک می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی و کارشناس حوزه خودرو ضمن اشاره به این که ترک‌ها از همکاری با ایران در زمینه صنعت خودرو استقبال کرده‌اند، گفت: ما حتی به موضوع همکاری منطقه‌ای نگاه می کنیم، به عنوان مثال پیشنهادی در خصوص همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی را ارائه کردیم و در صورت انعقاد چنین قراردادی می توان خودرویی برای بازاری با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر تولید کرد.

حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز این خبر را تایید کرد و در این خصوص گفت: با خیلی از کشورها به دنبال تولید مشترک هستیم. اخیرا تفاهم‌نامه مشترک تجاری میان ایران و ترکیه بسته شده است. قرار است سرمایه‌گذاران ترکیه در خاک ایران وارد شوند و همکاری‌ای شکل بگیرد.

وی در این اظهارات تاکید کرد که هر کالایی در این تولید مشترک وجود دارد و تنها به خودرو محدود نمی‌شود.

اما انگار این دو کشور برای تغییر جهت سیاست‌گذاران کافی نبوده و کشور آذربایجان نیز به لیست همکاری‌ها افزوده شده است.

خبر همکاری با این کشور در زمینه خودرو از دیدار بنیاد حسین‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان با یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز در ایران بیرون آمد؛ ژائله در این خصوص اظهار کرد که تولید مشترک خودرو با کشور آذربایجان از جمله اقدامات مهم ایران در گسترش روابط تجاری فی ما بین است.

مشکلات دو خودروساز کشور در تامین نیاز داخلی از قبیل عدم به موقع در تحویل و… از یک سو و خروج شرکت‌های فرانسوی از سوی دیگر موجب شده که تا حدی تقاضای داخلی بدون پاسخ بماند، در این خصوص سیاستگذاران با تغییر سیاست داخلی و مذاکره با کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان و روسیه به دنبال کم کردن اثر تحریم بر بازار خودرو هستند. حال باید دید کدام یک از این اخبار روی واقعیت به خود می گیرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.