کد مطلب: ۳۳۳۸۲۶

شاخص بورس در انتظار یک محرک قوی/آیا احتمال برگشت بازار است؟

شاخص بورس در انتظار یک محرک قوی/آیا احتمال برگشت بازار است؟

امروز شاخص با ریزش 680 واحدی در کانال 166 هزار واحدی قرار گرفت، آیا احتمال برگشت بازار به روند صعودی است و صحبت‌های رئیس‌جمهور چه تاثیری بر بورس داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز سه‌‌شنبه (20 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3395 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 680 واحدی در رقم 166235 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 222 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 2 واحد در رقم 1855 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای وتوکا، فایرا، ثنوسا، پدرخش، خساپا، شپاکسا، وخارزم، چافست، کسرام، شوینده، فنوال، وبشهر، دکیمی، حتوکا صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای مادیرا، کتوکا، شلیا، ذوب، حریل صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وتجارت، شپدیس، کگل، وبشهر، شاراک» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فملی، شپنا، شبندر، رمپنا، شتران» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، فولاد، فملی، کاوه، تاپیکو» بود و نمادهای «وبشهر، وتجارت، خموتور، دفارا، سدور» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای خساپا، وصنعت، سدشت، والبر، شسپا بود و نمادهای وبشهر، وتوکا، ثنوسا، وپترو، کفپارس بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

در روز شنبه (17 آذرماه 97) با وجود انتشار سه خبر مثبت توافق اوپک، تنظیم کانال مالی ایران با اروپا و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو شاخص کل بورس تنها 223 واحد رشد پیدا کرد و در رقم 167 هزار واحد جای گرفت.

همچنین شاخص کل بورس در روز یک‌شنبه ( 18 آذرماه 97) با کاهش 191 واحدی در رقم 166 هزار واحد جای گرفت.

شاخص کل بورس در روز دوشنبه ( 19 آذرماه 97) تنها با افزایش 24 واحدی در رقم 166 هزار واحد جای گرفت، امروز هم شاخص کل بورس با ریزش 680 واحدی در رقم 166 هزار واحد قرار گرفت.

این روزها میزان حجم و ارزش پایین معاملات بیانگر این موضوع است که سهام‌داران به نوسان‌گیری در صنایع کوچک‌تر و با ارزش بازار پایین‌تر مانند صنایع سیمان، ساختمان، دارو، کانی‌های غیرفلزی و رایانه اقدام کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، حجم نقدینگی فعال در بازار کم شده است و هر یکی دو روز در یک گروه می‌چرخد و نوسان می‌گیرد. بازار منتظر حرکت صعودی یک گروه است و زمانی که هیچ گروهی حرکت صعودی نمی‌کند، بازار بدبین شده و ترجیح می‌دهد که نقد بماند، به همین جهت امروز شاهد فروش نمادهای پالایشی در بازار بودیم، اما لازم به ذکر است که اگر سهام‌داران به دنبال اهداف بزرگ در بازار با امواج اصلاحی هستند باید سهام‌داری کنند.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران بورس

منتظر حرکت صعودی یک گروه است و زمانی که هیچ گروهی حرکت صعودی نمی‌کند، بازار بدبین شده و ترجیح می‌دهد که نقد بماند.

اختلال در هسته معاملات فرابورس

هنوز دو‌ ساعت از آغاز فعالیت امروز بازار سرمایه نگذشته بود که هسته معاملات بازار فرابورس دچار اختلال شد و بسیاری از سهام‌دارانی که خواهان فروش نماد مادیرا بودند، با مشکل مواجه شدند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، طبیعتا اختلال در هسته معاملات دلایل فنی دارد، امروز ظاهرا به دلیل فروش پرحجم در نماد مادیرا این اختلال پیش آمد، اما سازمان بورس و اوراق بهادار مسئول و متولی اصلی است و این درخواست تمام فعالان بازار است که این مشکل هر چه سریع‌تر از سوی سازمان پیگیری شود.

همچنین طبق آخرین خبر، نماد کگهر از روز شنبه (24 آذرماه 97) بازارگردانی می‌شود. بر اساس اطلاعيه شماره 1348/الف/97 مورخ 1397/09/19 اين شرکت، بازارگردانی سهام شركت سنگ آهن گهر زمين در نماد معاملاتی (كگهر1) با محدوديت دامنه نوسان روزانه قيمت تا سقف 10 درصد و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم فرابورس ايران اعلام شده است.

فروشنده‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: خبرهایی که این روزها اعلام می‌شود، تنها باعث شده است تا کمی فروشنده‌ها عقب‌نشینی کنند. بازار برای برگشت نیاز به یک شوک اساسی دارد. این شوک می‌تواند در حوزه قیمت دلار رخ دهد و یا در حوزه سیاسی اخبار محکم و تاثیر‌گذاری بیان شود. در هر صورت به نظر می‌رسد بازار نیاز به محرک قوی برای برگشت به روند صعودی خود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که صحبت‌های روز گذشته رئییس‌جمهور چه تاثیری در بورس گذاشت؟ تصریح کرد: رئیس‌جمهور همیشه در صحبت‌های خود از بازار سرمایه یاد می‌کند و حتی مردم را تشویق به حضور در این بازار می‌کند. اما عملا هیچ کدام از برنامه‌های دولت در بخش اجرایی، در راستای حمایت از بازار سرمایه نبوده و به قاطعیت می‌توان گفت، این بازار جز دغدغه‌های دولت و تیم اقتصادی آن نیست. به نظر نمی‌رسد این بار هم صحبت‌های رئیس‌جمهور تاثیر خاصی بر روی بازار سرمایه بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.