کد مطلب: ۲۹۴۴۱۶

محمد اقبال‌نیا، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش‌بینی شاخص بورس در پاییز/رشد معنادار شاخص بعید است

پیش‌بینی شاخص بورس در پاییز/رشد معنادار شاخص بعید است

محمد اقبال‌نیا، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس با شروع دور جدید تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه نخواهد شد، اما اینکه شاخص کل روند صعودی و پرشتابی در سه ماهه سوم امسال داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر بازار سرمایه و سهامداران منتظر شفاف‌سازی نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا هستند، اما مصوبات پی در پی و غیرکارشناسانه در تضاد با انتظارات سهامداران است. پر واضح است تا زمانی که دستورالعمل نرخ فروش محصولات گروه‌های مختلف در بورس کالا تعیین تکلیف نشود بازار همچنان سردرگم و بلاتکلیف خواهد بود و پیش‌بینی روند بازار سرمایه در فصل پاییز امسال سخت و دشوار است.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند روزانه هم نمی‌توان وضعیت بازار سرمایه را پیش‌بینی کرد، اما باتوجه به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد رشد فزاینده‌ای داشته است، بنابراین هنوز ظرفیت کافی در بازار سرمایه برای هم تراز شدن ارزش سهام با قیمت دلار در بازار آزاد وجود دارد و ممکن است روند بازار سرمایه در سه ماهه سوم امسال به دلیل رشد ارزش سهم‌ها صعودی باشد.

محمد اقبال‌نیا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه در فصل پاییز امسال ، گفت: به طور حتم دور جدید تحریم‌ها که از آبان‌ماه امسال شروع می‌شود بر میزان فروش شرکت‌های صادراتی تاثیر منفی می‌گذارد.

اقبال‌نیا افزود: تا زمانی که شرکت‌های صادراتی برای فروش محصولات خود کانال‌های جدید و بازارهای هدف دیگری پیدا کنند، به صورت مقطعی حدود 15 تا 20 درصد از میزان فروش شرکت‌ها کاسته می‌شود.

هنوز بحث آزادسازی قیمت محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا به نتیجه نرسیده است و به دنبال آن موضوع شروع تحریم‌ها از آبان ماه امسال وجود دارد، بنابراین افزایش شاخص بازار سرمایه مشکل خواهد بود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: پرواضح است که با شروع دور جدید تحریم‌ها از آبان‌ماه امسال قیمت دلار در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد تاثیر منفی کاهش حجم فروش شرکت‌های صادراتی بر میزان درآمد و سودآوری این شرکت‌ها را خنثی می‌کند.

اقبال‌نیا افزود: معتقدم بازار سرمایه با شروع دور جدید تحریم‌ها از آبان ماه امسال دچار مشکلات جدی نخواهد شد، اما اینکه شاخص کل بورس روند صعودی و پرشتابی در سه ماهه سوم امسال داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: باتوجه به اینکه سال مالی کارگزاری‌ها شهریورماه جاری است و همچنین هنوز بحث آزادسازی قیمت محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا به نتیجه نرسیده است و به دنبال آن موضوع شروع تحریم‌ها از آبان ماه امسال وجود دارد، بنابراین افزایش شاخص بازار سرمایه مشکل خواهد بود.

اقبال‌نیا تصریح کرد: ممکن است که برخی شرکت‌ها به دلیل ارائه گزارش شش ماهه خود در شهریورماه امسال بتوانند شرایط بهتری را در فصل پاییز تجربه کنند، اما معتقدم رشد معنادار شاخص کل بورس تا پاییز امسال بعید است و شاخص کل در محدود 137 تا 140 هزار واحد نوسان خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.