کد مطلب: ۶۰۶۱۸۶

شرایط تعویض پلاک تغییر می‌کند / پیش‌بینی درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت از تعویض پلاک

شرایط تعویض پلاک تغییر می‌کند / پیش‌بینی درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت از تعویض پلاک

دولت در لایحه بودجه سال آینده که برای تصویب به مجلس ارائه داده، نیروی انتظامی را به ارائه خدمات آنلاین تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو مکلف کرده و پیش‌بینی درآمدی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را نیز از این محل داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برابر بند (ط) از تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به امور قضایی، دفاعی و انتظامی اختصاص دارد، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام شود و مراجعه حضوری اشخاص صرفا برای فک و نصب باشد.

در این راستا نیروی انتظامی موظف به انجام اقدامات زیر شده است:‌

۱- پلاک را صرفا از طریق موسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی تعویض و تعرفه مندرج در جدول شماره ۱۶ این قانون را از متقاضی دریافت و سهم موسسه ذیربط را به طور مستقیم پرداخت و مابقی را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. نیروی انتظامی موظف به اعلام جزئیات دریافتی به متقاضیان است.

۲- به استناد تبصره یک ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مالیات و نقل و انتقال خودرو و موتورسکیلت را در هنگام فک و نصب پلاک به ترتیب مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت و به حساب مربوطه نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین بر اساس ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۱ که درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی را شامل می‌شود درآمدهای دولت از شماره گذاری و تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

بر اساس ردیف دو از جدول شماره ۱۶ که شامل تعرفه‌های درآمدی موضوع جدول شماره پنج است و به درآمد حاصل از واگذاری و تعویض پلاک وسایل نقلیه موضوع ماده ۱۴۰۱۱۴ اختصاص دارد. درآمدهایی برای شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو و نیز شماره‌گذاری و تعویض پلاک موتور سیکلت پیش‌بینی شده است.

براین اساس در مورد شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو، هزینه تولید، فک و نصب پلاک که به طور مستقیم توسط کارگزار یا پیمانکار وصول می‌شود، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال معادل ۱۵۰ هزار تومان است و مبلغ یک میلیون ریال نیز صرف عوارض دولتی می‌شود که به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.

در مورد شماره‌گذاری و تعویض پلاک موتورسیکلت نیز، هزینه تولید و فک و نصب که مستقیما توسط پیمانکار یا کارگزار وصول می‌شود، ۳۰۰ هزار ریال است و عوارض دولتی که باید به حساب خزانه دولت واریز شود نیز برای موتورسیکت‌ها ۲۰۰ هزار ریال است.

دولت در این لایحه که باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، تاکید کرده که هزینه‌های درج شده بابت شماره‌گذاری و تعویض پلاک وسائط نقلیه منحصر به موارد فوق بوده و اخذ هرگونه وجه دیگر تحت هر عنوان ممنوع است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه منظور از موسسات مجاز،همون بخش خصوصی هس،ک خودِ موسسه رهگشا(تعویض پلاک)خصوصیت،باز اینا چقدر شکمشون سیره ک ازگردن خودشون میخوان بازکنن،بدن ب کسای دیگه وفقط پورسانتشون بگیرن!! واقعا که!!
    فقط میشینن براچگونه خالی کردنه هرچه بیشترجیب مردم نقشه میریزن،اینم جواب اون دوستانی ک خوشحال میکردن دیگه پول ب محضرنمیدن!!!

  • ناشناس

    نگید بوجه ۱۴۰۰بگید راههای دزدی سال ۱۴۰۰?

  • ح

    این نشونه خوبیه که یعنی برگ سبز رو میخوان به رسمیت بشمارن

    • شهره

      بله برادر نشان خوبی…. فقط بخوان یعنی شمایی که سال قبل ۲۰۰ تومن می دادی برگه سبز می گرفتی بعد از این باید جوری پول بدهی که بودجه هزار میلیارد تومنی بودجه ۱۴۰۱ تامین شود…. احتمالا هزینه مراکز تعویض پلاک با دفترخانه یکی خواهد شد…..

  • Am

    ولی خدایی الکی مردم و تو این اداره و ها و سازمان ها ندونید مردونه بگید هرکی ماشین خریده ۲۰۰ هزار شیرینی بده به دولت خیلی راحت تره تا اینجوری برای گرفتن پول از مردم اسیر میکنید والا

  • ممد

    این سیستم تعویض پلاک ۴۰،۵۰سالپیش درآلمان اجرا شد که اونم باشکست مواجه شدودیدند که وقت وپول مردمشان هدر میره.ولی درایران خوب جواب داده.

  • ناشناس

    با عرض ادب وسلام لطفا در مورد تعویض پلاک نیاز به شخص که پلاک بنامش هست نیازی به وکالت شخص حقیقی نیست که باید خریدار در دست داشته باشید خریدار بعدی باید مدارک لازم موتور یا ماشین خود را به تعویض پلاک ارجاع بدهد که به راحتی تعویض پلاک کند وبنام خود بگیرد که مشکلی برای خریدار قبلی پیش نیاید یا تخلفی بعدی که خریدار بعدی هست مشکلی برای خریدار قبلی نداشته باشد دولت باید راکار جدید ارجاع بدهد که که این مانع رابردارد که مردم به راحتی تعویض پلاک کنند وبه خزانه درامدی داشته باشد اینجوری راحل بهتری هست ومردم دیگه سواستفاده با پلاک شخص حقیقی پیش نمیاد متشکر

  • ن

    آقا مگ از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۰در تعوض پلاک مالیات میگیرین؟؟

  • ناشناس

    خب این که همون خرج محضر شد بازم ….. تو محضر همین پولو میگرفتن الان میخوان تو تعویض پلاک بگیرن …چه فرقی کرد؟؟؟؟؟؟

  • ایران

    بنویسید: نحوه دزدی یا زورکیری تغییر میکند.چقد تو این دنیا غریبیم ما،مردم ایران چقد عذاب بکشن؟یه ده سال میشه دعوای پلیس و دفترخانه سر این بوده که کدوم بخورن؟؟پلیس تبریز امروز گفت باید برین دفترخانه تا کلاهبرداری صفربشه! از فردا یک درصد یعنی۲ الی ۳ملیون هزینه نقل و انتقال میدیم با۴۰۰ تومن تعویض پلاک!خدا نمیخوای کاری کنی؟زورتون به ملت خودتون میرسه؟ پول تموم شد،،،مردم هنوز جون دارن برید از مردم بگیرید.تشویقی برق۳۰۰۰ تنبیهیش ۵۰۰۰۰،خداااااا

  • ناشناس

    هرچه می تونید از جون این ملت بگیرید و بخورید ولی ما که اعتقاد داریم قیامتی هست و خدایی که حق مارا به موقع خدا گرفت