کد مطلب: ۲۵۹۴۷۶

شرح خدمات این بنیاد را از والدین «چند قلو»ها باید گرفت!

شرح خدمات این بنیاد را از والدین «چند قلو»ها باید گرفت!

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل رویگردانی مردم از داشتن فرزندان پرشمار را هزینه‌های فراوان این امر می‌دانند، کم نیستند شمار خانواده‌هایی که در انتهای دوران بارداری به جای یک فرزند، صاحب دو یا چند فرزند می‌شوند و با انبوه مشکلات تنها می‌مانند.

اگر از متولدین دهه شصت و قبل از آن باشید، احتمالا سریال مشهور «آقای گرفتار» را به یاد خواهید آورد؛ حکایت مردی که چشم انتظار پدر شدن است اما به جای یک فرزند، همسرش 9 قلو می‌زاید و این سرآغاز مشغله‌های فراوان این پدر و مادر است. ماجراهایی که دستمایه ساخت سریال تلویزیونی در سال 1370 قرار گرفت و توجه بسیاری از هموطنانمان را به خود جلب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، البته تولد 9 قلو اتفاقی بسیار بسیار نادر در کره خاکی است اما تا دلتان بخواهد دوقلوزایی به ثبت می‌رسد و به تناسب، تولد 3 قلو و 4 قلو و بیشتر هم در نقاط مختلف رخ می‌دهد و به ثبت می‌رسد. پدیده‌ای که در کنار شیرینی‌های منحصر به فردش، نگرانی‌هایی نیز به دنبال دارد، به ویژه اگر در خانواده ای کم بضاعت یا محروم به وقوع بپیوندد.

خانواده‌هایی که برای تامین مایحتاج یک نوزاد هم در مضیقه هستند، چه برسد به چند نوزاد. از تامین شیرخشک و پوشک گرفته تا لباس، مکمل غذایی و…، هزینه‌های نگهداری از چندقلوها به قدری زیاد است که اگر وسع مالی پدر و مادر اندک باشد، خدا می‌داند خانواده شان دچار چه کمبودها و مشکلات بعدی‌ای خواهد شد.

درباره هزینه‌هایی سخن می‌گوییم که در نتیجه مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور مانند رکود، بیکاری، گرانی مسکن و امثال آنها، تامین شان با دشواری‌های زیادی مواجه است، مگر آنکه مسئولان دست به کار شوند و حمایت از خانواده‌ها، به ویژه خانواده‌های دارای دوقلو و چند قلو را در دستور کار قرار دهند. حمایتی که اگر ممکن نیست از همه خانواده‌های این چنینی به عمل آید، دست کم ضرورت دارد از خانواده های کم بضاعت و محروم دریغ نگردد.

رویکردی که چندی‌ست در دستور کار یکی از نهادهای فعال در عرصه خدمات عمومی، به ویژه در حوزه افراد کم بضاعت و ساکنان مناطق محروم قرار گرفته و نتایج مثبت و قابل توجهی به دنبال داشته است.

خدماتی که در حال حاضر به خانواده‌های دارای چند قلو (بیش از دوقلو) اختصاص پیدا می‌کند اما اگر مسئولان، دیگر نهادها و مردم با آن همراه شوند، می‌توان دایره ارائه اش را وسعت بخشید.

درباره خدمتی سخن می‌گوییم که بنیاد علوی آن را در دستور کارش قرار داده و می‌کوشد دست کم برای خانواده‌های کم بضاعت و محروم، تمام و کمال آن را ادا نماید؛ خدمتی که از تامین تمامی نیازهای خانواده‌های چندقلو دار در خصوص پوشک و شیرخشک و امثال آن تا دو سالگی چندقلوها شروع می‌شود و تا حل مشکل مسکن این خانواده‌ها ادامه دارد.

رفع خواسته‌های اساسی این خانواده‌ها که به ویژه درخصوص مسکن، بسیار کلیدی و حیاتی است، به ویژه اگر هزینه‌های نگهداری از کودکان و مشغله شدید والدین ایشان را در ذهن مرور کنیم و به یاد داشته باشیم که این مشکلات برای خانواده‌های کم بضاعت و محروم به شدت بزرگتر است و به همان نسبت رفع شان دشوارتر.

بدین منظور و تاکنون چند صد خانواده که در سال‌های اخیر با پدیده چندقلوزایی مواجه بوده‌اند، از مزایای مورد نظر در زمینه تامین مسکن -اعم از خرید، احداث و یا تکمیل-بهره‌مند شده و علاوه بر آن، در صف دریافتِ مداوم دیگر کمک‌های بنیاد به خانواده‌های چندقلو (از شیرخشک و پوشک گرفته تا سبدغذایی و پوشاک) هم قرار گرفته‌اند.

خدماتی که اگرچه ممکن است اندک به نظر برسند، اما در مجموع حرکتی شایسته و قابل تقدیر است که می‌تواند با هم‌افزایی سایر نهادهای مسئول و نیز مشارکت حداکثری شهروندان توانمند، وسعت گرفته و بخش بزرگی از مشکلات موجود در جامعه که بسیاری از شهروندان را دچار نگرانی و سختی کرده است را رفع و رجوع نماید.

سلسله اقداماتی تحسین برانگیز که در مسیر توسعه عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی قابل تفسیر است و می‌توان از آن به عنوان فصل جدیدی است از شکوفایی در زمینه‌های مختلف تعبیر کرد که امیدها را برای آینده‌ای بهتر افزایش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.