خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۱۷۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین هم از ایران نفت نمی‌خرد / افت ۹۹ درصدی صادرات نفت ایران به چین

چین هم از ایران نفت نمی‌خرد / افت ۹۹ درصدی صادرات نفت ایران به چین

صادرات نفت ایران به چین ۹۹ درصد کم شد. این یعنی بزرگترین خریدار نفت ایران، در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تنها ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده. معادل ۱۱ میلیون دلار. آیا چین هم خرید نفت خود از ایران را متوقف کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این آمار را اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده است. گزارشی که می‌گوید ایران بازار نفت چین را از دست داده و آن را به کشورهای عربستان، عمان، عراق و امارات داده است.

افت ۹۹ درصدی صادرات نفت

گزارش اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که از دی ماه ۹۹ تا تیرماه سال جاری (۷ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱) ایران در مجموع ۱۰٫۹ میلیون دلار نفت به چین فروخته.

اگر متوسط هر بشکه نفت را ۵۰ دلار در نظر بگیریم، ایران در این هفت ماه در مجموع ۲۲۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است. یعنی ماهی ۳۱ هزار بشکه.

این آمار زمانی جالب می‌شود که بدانیم چین ماهانه ۴۱ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند. (گزارش رویترز) اما سهم ایران در این هفت ماه حتی به یک میلیون بشکه هم نمی‌رسد!

1 9

صادرات ۲ هزار برابری عربستان

چین نفت خود را از کجا تامین کرده؟ عربستان، عمان، عراق، امارات وکویت. این کشورها رسما صادرات نفت خود به چین را افزایش داده‌اند و ایران را از این بازار خارج کرده‌اند. حتی می‌توان گفت سهم ایران با این کشورها دیگر قابل قیاس هم نیست.

عربستان در هفت ماهه نخست امسال ۲۳ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده که دو هزار برابر میزان صادرات نفت ایران به چین بوده.
این تفاوت درباره دیگر کشورها هم وجود دارد. در دوره‌ای که ایران فقط ۱۱ میلیون دلار نفت به چین صادر کرده، عمان و عراق ۱۳ میلیارد دلار، امارات و کویت هم ۹ میلیارد دلار نفت به این کشور صادر کرده‌اند.

مساله قابل توجه دیگر این است که میزان صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹ میلیارد دلار بوده. معادل صادرات کنونی امارات و کویت.

2 3

سهم صادرات نفتی کشورها به چین در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۱

روایت عجیب آمارهای رسمی

گزارش جدید اتاق تهران درباره شاخص‌های اقتصادی منتخب بیانگر توقف صادرت نفت ایران به چین است. اما در همین دوره بانک مرکزی گزارش دیگری منتشر کرده که می‌گوید نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار امسال مثبت شده و علت اصلی آن رشد ۲۳ درصدی در بخش نفت است.

گزارشی که با آمار کاهش صادرات نفت ایران نمی‌خواند. مگر اینکه بپذیریم ایران مشتری نفتی جدیدی پیدا کرده باشد.

مثلا در همین گزارش اتاق عنوان شده که صادرات نفت ایران به ترکیه ۱۹ درصد بیشتر شده و به ۲۵ میلیون دلار رسیده. البته این عدد بزرگی نیست. چون مثلا ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۹ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده بود.

همچنین گفته شده بود که ایران به لبنان نفت می‌دهد. اما باید دید مجموع این مشتریان، می‌تواند درآمد نفتی که ایران لازم دارد را تامین کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نفت بفروشیم، چوب بستنی وارد کنیممیشه نفتمون باد کنه دستمون
    فکرکنم عاقلانه تره

  • ناشناس

    خبرهای رسمی هیچ ارزشی در این مورد نداره . چون تقریبن همه صادرات نفت ایران به چین غیر رسمی و پنهانی انجام میشه

    • ناشناس

      اینی که شما میگی برا زمانیه که آمارشو فلان روزنامه آمریکایی یا اروپایی یا مثلا روسی بده! این آمار توسط خود ایران منتشر شده ، حالا اگه قبولش ندارید بحث چیز دیگس…. البته پنهانی هم نیستا اونقد! پراید که نیست تو صندوق عقبش خربزه بزارن یه نفتکش بره بیاد معلومه چقد نفت برده و آورده ( چون ظرفیت نفت کش مشخصه )

  • S. Ahmad

    به نظر من حالا که ایران نمی‌تواند نفت صادر کند ، باید تمام توانش را بگذارد برای تولید و صادرات مشتقات حاصله از نفت ؛یعنی تمامی مواد ثانویه ای که از نفت خام تولید می‌شود و در زمینه های گوناگون بازار مصرف دارد در دنیا !!! سپس اقدام به صادرات آنها بنماید .

    • ناشناس

      اونوقت به کی میفروشید چین؟

    • ناشناس

      حتما به روانپزشک مراجعه کن چون با این هوش سرشار می‌دزدند و میبرنت کشورهای متخاصم

  • ناشناس

    حالا یکی راه حل بده،چاهای نفت ته نشین شده چیزیش نمونده که ما بخواهیم صادر کنیم،یعنی کم کم استخراجش پر هزینه میشه که نصرفه.
    پس خیلی جوش صادرات نفت رو نزنیم،

  • ناشناس

    وقتی باتمام دنیاسرجنگ داشته باشی اوضاع همینه

  • ناشناس

    ملومه نمیخره. چون مجانی نفت میبره

  • ناشناس

    وقتی به پشتوانه چین و روسیه که همیشه به ما دروغ گفتن با تمام دنیا سر جنگ داریم این میشه که حتی چین هم باما روراست نیست.

    • ناشناس

      تمام دنیا؟

  • ناشناس

    این هم از کشور دوست و همسایتون
    به درک که نمیخره

  • ناشناس

    اخه سودی ب حال مردم نداره .وقتی پولهای حاصله صرف لبنان و سوریه و……میشه بدبختاش هم نصیب مردم ما خدا را شکر ک نمیخرن.

    • سعید

      کی میخوایم از گفتن این مزخرفاتی که یه عده به دروغ کردن تو مغزمون دست برداریم

    • ناشناس

      خداروشکر نمیخرن که خرج امثال تو نمیشه

  • آراد همتی

    وقتی چین و عراق بخاطر تحریم ها بدهی هاشون رو نمیدن دیگه انتظاری نیست