مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: در ایران چیزی به نام صادرات صفر نفت نداریم و راه صادرات نفت ایران فقط جزیره خارک و جنوب کشور نیست و راهها و منابع نفتی دیگر در سایر مناطق داریم.
یک کارشناس حقوق انرژی عنوان کرد: مسیرهای ریلی می تواند امکان مناسبی برای صادرات نفت ایران به نقاط بهتری از کشور چین باشد و به نظر می رسد که کشورهایی نظیر هند و چین کاملا این قابلیت را دارند که محاصره و تحریم های آمریکا را دور بزنند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقداماتی که علیه نفتکشهای ما صورت میگیرد، برخلاف قوانین بینالمللی است؛ شاید این اقدامات تا حدی اثرگذار باشد اما تأثیری در حد توقف صادرات نفت ایران نخواهد داشت.
در حالی که محاصره دریایی توسط آمریکا ادامه دارد، جدیدترین ارزیابی شرکت رصد نفتکش «تانکرتِرکِرز» نشان میدهد که صادرات نفت ایران همچنان فعال مانده و محمولههای جدید با موفقیت از محدودیتهای وضع شده، عبور کردهاند.
بر اساس یک سناریوی تحلیلی در آوریل ۲۰۲۶، در صورت اختلال طولانیمدت فقط در عبور نفتکشها از تنگه هرمز، ذخایر جهانی نفت تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۴۰ میلیون بشکه سقوط کرده و قیمت نفت برنت میتواند به ۳۵۰ دلار در هر بشکه برسد.
با کاهش عبور و مرور از تنگه هرمز و جهش بیسابقه قیمت جهانی نفت، ایران در میانه جنگ توانسته صادرات روزانه خود را افزایش دهد و نفت را حتی با نرخهایی بالاتر از برنت بفروشد. دادههای بینالمللی نشان میدهد که درآمد نفتی ایران اکنون تقریبا دو برابر پیش از آغاز حمله آمریکا و اسرائیل در ۲۸ فوریه است.
بسته شدن تنگه هرمز، روزانه یک میلیارد دلار از جیب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خارج میکند. هزینه بیمه کشتیها تا ۵۰۰ درصد جهش کرده و صادرات نفت این کشورها فلج شده است.
یک کارشناس ارشد انرژی گفت: زمان جنگ ۸ ساله چندین بار جزیره خارک مورد حمله و هدف بمباران قرار گرفت اما همزمان بازسازی و صادرات ادامه داشت اکنون نیز مشکلی برای صادرات نداریم، اگرچه میزان صدور کاهش یافته اما باتوجه به افزایش قیمت تاحدی تعادل ایجاد شده است.
محمود خاقانی، مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت، عنوان کرد: مافیا و تراستیها در این آب گلآلود و اقتصاد غیرشفاف برای خود کاسبی میکنند و پول نفت را به امارات میبرند و به کشور باز نمیگردانند. رقم ۱۱ میلیارد دلاری که گفته میشود تراستیها به کشور بازنگرداندهاند، به مراتب بیشتر است. اگر حسابرسی کامل انجام شود ابعاد بیشتری روشن خواهد شد.
آنطور که کپلر گزارش داده، ناوگان موسوم به «سایه» با نخستین افت جدی تقاضای خود از زمان شکلگیری در حدود یک دهه گذشته روبهرو شده است. پس از در اختیار گرفتن رهبری ونزوئلا توسط ایالات متحده، نفت خام این کشور در حال انتقال به کشتیهای تجاری غیرتحریمی است. این تحول عملا نیاز به استفاده از ناوگان سایه را از میان میبرد. همچنین این موضوع میتواند نشان از تحولی جدی در بازار نفت داشته باشد. به نظر میرسد دیگر بازیگران در تلاش هستند که روندهای غیرمعمول را از این بازار حذف کنند.