کد مطلب: ۶۴۷۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گندم هند جایگزین گندم روسیه و اوکراین می‌شود؟

گندم هند جایگزین گندم روسیه و اوکراین می‌شود؟

هفته گذشته نخست وزیر هند گفت که این کشور آمادگی صادر کردن مواد غذایی را به سراسر جهان دارد. هند اعلام کرد که این کشور برای تغذیه ۱٫۴ میلیارد نفر جمعیت خود منابع کافی دارد در صورت صدور مجوز از سمت سازمان تجارت جهانی می‌تواند به بقیه کشورها مواد غذایی بفرستد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته نخست وزیر هند، نارندرا مودی، به جو بایدن گفت که این کشور آمادگی صادر کردن مواد غذایی را به سراسر جهان دارد. با توجه مشکلات زنجیره منابع غذایی در پی جنگ اوکراین هند اعلام کرد که این کشور برای تغذیه ۱٫۴ میلیارد نفر جمعیت خود منابع کافی دارد در صورت صدور مجوز از سمت سازمان تجارت جهانی می‌تواند به بقیه کشورها مواد غذایی بفرستد.

به نقل از بی‌بی‌سی ، قیمت کالاهای اساسی پیش از جنگ اوکراین هم به دلیل مشکلات کشاورزی جهانی به رکورد ۱۰ ساله رسیده بود. پس از شروع جنگ هم این قیمت‌ها به شدت بالا رفتند و اکنون در بالاترین حد خود از سال ۱۹۹۰ قرار دارند.

روسیه و اوکراین پیش از این قرار بود ۱۴ میلیون تن گندم و ۱۶ میلیون تن ذرت به کشورهای جهان صادر کنند. از طرفی هند بزرگترین تولید کننده برنج و گندم در جهان است. به طوری که ذخیره این دو ماده در اوایل همین ماه میلادی در این کشور ۷۴ میلیون تن بود. از این میزان، ۲۱ میلیون تن برای ذخیره های استراتژیک و سیستم توزیع عمومی نگه داشته شده است که به بیش از ۷۰۰ میلیون فقیر امکان دسترسی به مواد غذایی ارزان را می‌دهد.

علاوه بر این هند یکی از ارزان‌ترین کشورها برای خرید برنج و گندم است که در حال حاضر به ۱۵۰ کشور برنج و به ۶۸ کشور گندم صادر می‌کند. در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میزان صادرات گندم آن ۷ میلیون تن بود. در این سال هند ۵۰ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشت. ظرفیت این کشور در سال مالی جاری برای صادرات برنج ۲۲ میلیون تن و برای صادرات گندم ۱۶ میلیون تن است.

به نظر متخصصان اگر سازمان تجارت جهانی به دولت هند مجوز این حجم از صادرات را بدهد، این ظرفیت بالاتر هم می‌رود. همچنین روند واردات کشورهای وارد کننده آسان تر می‌شود و در کاهش قیمت‌های بالای این محصولات نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

چه موانعی بر سر راه صادرات غلات هند وجود دارد؟

از موانعی که می‌تواند بر سر راه این تصمیم قرار بگیرد برداشت محصول به میزان کمتر از حد انتظار است. فصل برداشت گندم هند نردیک است و مقامات پیش‌بینی می‌کنند که ۱۱۱ میلیون تن گندم در این فصل برداشت شود.

اما برخی متخصصان بر این عقیده‌اند که این میزان کمتر خواهد بود. آنها فکر می‌کنند کمبود کود و تغییرات ناگهانی آب و هوا مانند باران زیاد و گرم شدن زودهنگام هوا و تابستان زودرس می‌تواند حجم محصولات را کاهش دهد. متخصصان می‌گویند که مقامات حجم برداشت را دست بالا می‌گیرند و این واقعیت تا ۱۰ روز آینده مشخص خواهد شد.

پس از شروع جنگ ذخایر کود هند هم کاهش یافت. با توجه به اینکه هند دی آمونیوم فسفات و کودهایی با ترکیبات نیتروژن، فسفات، سولفور و پتاس را از کشورهای دیگر وارد می‌کند، ذخایر کود آن کم شد. روسیه و بلاروس هم ۴۰ درصد پتاس مورد نیاز کشورها را صادر می‌کنند. همچنین با افزایش قیمت گاز قیمت‌های کود شیمایی بالاتر رفت.

این کمبود کود می‌تواند محصول فصل برداشت بعدی را تحت تاثیر قرار بدهد. صادرات حجم بالای غلات نیازمند زیرساخت‌های بزرگی نیز هست. هندوستان ممکن است با کمبود تدارکات و مشکلات و هزینه‌های حما و نقل بالا مواجه شود.

در اخر، نگرانی بر سر قیمت های سرسام‌آور مواد غذایی وجود دارد. تورم مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود در ۱۶ ماه گذشته یعنی ۷٫۶۸درصد رسید. این تورم عمدتا با افزایش قیمت روغن‌های خوراکی، سبزیجات، غلات، شیر، گوشت و ماهی اتفاق افتاد. بانک مرکزی هند هشدار داد که افزایش قیمت مواد غذایی اصلی منجر به «عدم اطمینان بالا» در خصوص تورم شده است.

حمله روسیه به اوکراین می‌تواند تعداد گرسنگان جهان را از ۸ میلیون نفر به ۱۳ میلیون نفر برساند. در خود هند هم با وجود منابع سرشار گندم و برنج هنوز ۳ میلیون کودک گرسنه وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو این همه سال که جار میکشیدن در تولید گندم خودکفا شده ایم، مثل بقیه ادعاهاشون کشک بود؟

  • ناشناس

    الکی ادای حال خوب هارو در نیار اینا یل همه فیلمه هند خودش وارد کننده گندم هستش
    اینارو میگن کشاورزا گندم تحویل بدن به دولت کور خوندی من امسال 50 هکتار گندم زیر کشت دارم عمرا تحویل نمیدم

  • هادی نجفی

    ازقدیم یک گیلو گندم درمقابل یک گیلو انگوربود الان انگور گیلو یی ۳۰هزارتومان است انتظاردارین گندم که کالای استراتیژیک است مفت بدیم دست دولت نه کود میدن نه یارانه نه چیزی مشکلات باکشاورز خوردنش بایارانه برای شماها نمیشه من دربازارازاد پارسال ۶۲۰۰ فروختم درحالی که دولت ۵۰۰۰هزارتومان قیمت داده بود

  • ناشناس

    مواظب باشید بخشی از برنج هند به خاطر آب اونجا آلوده است

  • ناشناس

    خدا به هند خیر بد کشورهایی که مواد غذایی برنج وچایی وگندم صادر کند خوب است نیاز کشور ها براوده می شود دستش درد نکند

  • ناشناس

    اگر هندیها منابع انرژی گاز و نفت دریا خزر و جنوب ایران داشتن بزرگترین ابرقدرت جهان میشدن ولی مقامات ایران همش مینالن میگن نداریم

  • حسین

    میان روسو .اکران جنگ باشد .جهان گردد بکان هندیانه

  • ناشناس

    آنوقت ما هندی میشیم و هندی هم حرف می‌زنیم

  • سلام

    هند اگر نون بده هست ملت گرسنه خودشو سیر کنه جهان پیش کش

  • ناشناس

    برنج هندی که خوب نیست امیدوارم گندمشان خوبباشد