کد مطلب: ۷۳۱۶۵۷

صرافی ها چقدر ارز می گیرند؟

صرافی ها چقدر ارز می گیرند؟

بنا بر تصمیم بانک مرکزی از این پس رقم دریافت ارز برای صرافی‌ها از 100 هزار یورو به 150 هزار یورو رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس تصمیم بانک مرکزی سقف مجاز برای دریافت ارز مورد نیاز صرافی‌ها از بانک 50 درصد افزایش یافت. بنابراین رقم دریافت ارز برای متقاضیان از 100 هزار یورو به 150 هزار یورو رسیده است که برای تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل انجام شده است.

به نقل از ایسنا، پیش از این نیز، به منظور تامین ارز (اسکناس) موردنیاز تولیدکنندگان و تجار برای تامین هزینه‌های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز به صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از ۲۰۰۰ یورو به ۶۰۰۰ یورو افزایش یافت.

افزایش 50 درصدی سقف دریافت اسکناس ارز صرافی ها

روز گذشته احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان نیز در این باره اظهار نظر کرده بود. وی دلیل این اقدام را تامین بیشتر تقاضا‌ها در بازار رسمی و دسترسی بیشتر صرافی دانست.

لواسانی در این باره به ایبنا گفته است: تقاضا‌ها همواره در حال بررسی هستند تا بازار رسمی به مرور عمق بیشتری پیدا کند. ضمن اینکه هر زمان به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم بازار‌ها عمق بیشتری پیدا می‌کنند؛ اگر سعی کنیم اختلاف نرخ ارز در بازار‌های مختلف اعم از نیما و توافقی و غیررسمی را کاهش دهیم، حجم بازار هم بیشتر می‌شود.

وی افزود: صرافی‌ها می‌توانند از ارز صادرکنندگانی که خودشان به نرخ توافقی خریداری می‌کنند به هر سقفی که باشد، در واحد صنفی خود بفروشند و در این بخش هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سابق کانون صرافان اطمینان داد که منابع ارزی بانک مرکزی به وفور موجود است و گفت: باتوجه به وفور منابع ارزی بانک مرکزی؛ تشکل‌ها و فعالان صنفی هم می‌توانند مانند افزایش سهمیه ارز دارندگان کارت بازرگانی، درخواست سرفصل جدید برای دریافت ارز به بانک مرکزی ارائه دهند.

پیشنهاد فعالان ارزی به بانک مرکزی

فعالان بازار ارز و صرافان نیر پیشنهادی در این زمینه به بانک مرکزی داده‌اند.بنا به گزارش تسنیم، این گروه از بانک مرکزی درخواست کردندکه همزمان در بازار نیما نیز شرایط را برای دسترسی اکثر صرافی‌های مجوزدار فراهم کند. اینگونه صرافی‌ها می‌توانند کنار صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی خاص به معاملات بپردازند.

قابل تذکر است که صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی خاص اکثر بازار نیما را در دست دارند. به زعم این گروه از صرافان این اقدام باعث افزایش معاملات، رقابت در معاملات و کاهش انحصار و قیمت ارز می‌شود.

صرافان معتقدند که تحویل دیر هنگام ارزهای خریداری شده توسط عرضه کننده‌های سامانه نیما عامل مهمی در افزایش نرخ ارز است.

تصمیم بانک مرکزی برای بازار ارز

بانک مرکزی تصمیم گرفته است که ارز (اسکناس) مورد نیاز تولیدکنندگان و تجار برای تامین هزینه‌های مرتبط با امور تجاری تا سقف فروش ارز در بازار توافقی به صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از دو هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یابد. اما اگر شخصی با کارت بازرگانی به خرید ارز با سهمیه شش هزار یورویی اقدام کند دیگر نمی‌تواند از سهمیه دو هزار یورویی خود استفاده کند.

بانک مرکزی در حالی این سیاست‌های جدید را برای ارز اعمال می‌کند که در روزهای گذشته سعی کرده است عرضه اوراق ارزی را جایگزین خرید سهمیه‌ای ارز توسط مردم کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.