کد مطلب: ۱۲۱۷

ضرورت کنترل درآمدهای رانتی در فاز دوم هدفمندی/ بخش پنهان اقتصاد باید در تور مالیاتی قرار گیرد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: دولت برای موفقیت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید بخش پنهان اقتصاد را در تور مالیاتی قرار دهد. بهنام ملکی افزود: دولت باید در این راستا از دهک های بالای جامعه که درآمدهای بالایی دارند، مالیات دریافت و آن را صرف بهبود و توسعه زیرساخت های کشور کند.

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: دولت برای موفقیت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید بخش پنهان اقتصاد را در تور مالیاتی قرار دهد.

بهنام ملکی افزود: دولت باید در این راستا از دهک های بالای جامعه که درآمدهای بالایی دارند، مالیات دریافت و آن را صرف بهبود و توسعه زیرساخت های کشور کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که دولت ضمن فرهنگ سازی برای کاهش مصرف حامل های انرژی، مصرف بی رویه درآمد های نفتی را کنترل و هزینه های عمرانی را تعدیل کند و بیشتر مالیات بگیرد در آن صورت می تواند تورم را نیز کاهش دهد.

ملکی، درآمدهای رانتی را یکی از مهم ترین عوامل موثر در کنترل تورم عنوان کرد و گفت: اگر دولت این درآمدها را کنترل و مهار کند، هزینه های توسعه ای نیز کاهش یافته و این خود منجر به افت نرخ تورم در فاز دوم هدفمندی می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر دولت معوقات بانکی را وصول کند و از طرف دیگر به دهک های بالای جامعه که نیازی هم ندارند، یارانه ندهد، می تواند با این منابع، موانع موجود بر سر راه تولید را از میان برداشته و علاوه بر تقویت تولید ملی، حرکت تورم را کند کرده و ثبات اقتصادی را در جامعه برقرار نماید.

وی در پایان گفت: تقویت بخش خصوصی، کاهش تصدی گری دولت، توجه به زیرساخت های توسعه ای و مصرف درست یارانه در این بخش، ندادن یارانه به دهک های بالای جامعه و دریافت مالیات از آنها، توجه و کمک به تولیدات داخلی از مهم ترین محورهایی است که دولت باید در فاز دوم هدفمندی به آنها توجه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.