کد مطلب: ۳۵۱۰۸۰

طلای جهانی گران شد

طلای جهانی گران شد

قیمت طلا در روز جمعه با وجود نگرانی سرمایه گذاران نسبت به طولانی شدن جنگ تجاری آمریکا و چین ثابت ماند و در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی خود در سه هفته گذشته قرار گرفت.

قیمت طلا در اثر نگرانی در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین که می‌تواند رکود اقتصادی جهان را بدتر کند، 1.15 دلار افزایش یافت و هر اونس 1311.26 دلار فروخته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از رویترز؛ به علت نگرانی در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین که می تواند رکود اقتصادی جهان را بدتر کند، قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت اما تقویت دلار سبب شده است تا این فلز گران بها در مسیر ثبت نخستین هفته کاهشی در 3 هفته گذشته قرار بگیرد.

هر اونس طلا با یک دلار و 15 سنت افزایش 1311.26 دلار فروخته شد. فلز زرد روز پنج شنبه به 1302.11 دلار، کمترین قیمت از 29 ژانویه رسیده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت: برای ملاقات با رئیس‌جمهور چین پیش از اول مارس (مهلت قرار داده شدت توسط دو کشور برای عقد توافق تجاری) برنامه‌ای ندارد. دو کشور یک وقفه 90 روزه در جنگ تجاری شان ایجاد کردند تا بر روی یک توافق کار کنند.

ارزش بازارهای بورس در جهان به علت ترس از سرعت گرفتن رکود اقتصادی در اروپا و بلاتکلیفی در تنش های میان آمریکا و چین به شدت کاهش یافت.

جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: «برخی از شاخص‌های رشد به وضوح شاهد کاهش فعالیت‌های جهانی است و حجم مبادلات تجاری نیز (از این وضعیت) متاثر شده است. این موضوعات مردم را محتاط کرده و عامل تقویت طلا در سطح 1300 تا 1330 دلار شده است».

کمیسیون اروپا نیز در روز پنجشنبه پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی منطقه یورو را به علت تنش‌های تجاری جهانی و چالش های داخلی، به شدت کاهش داد.

شارما ادامه داد: «مردم هنوز مطمئن نیستند که جنگ تجاری به چه مسیری کشیده خواهد شد». تقویت دلار آمریکا نیز افزایش قیمت طلا را محدود کرده است.

شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر 6 ارز مهم می‌سنجد، در اطراف بالاترین رقم دو هفته گذشته در نوسان است.

قیمت طلا از کمترین رقم یک سال و نیم پیش که در ماه آگوست ثبت شد، تاکنون حدود 13 درصد رشد داشته است. این افزایش ناشی از بی ثباتی بازار بورس، کاهش ارزش دلار و لحن ملایم فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره بوده است.

اما تقویت دلار، که طلا را برای مالکان دیگر ارزها گران تر می سازد، بهای طلا را به طور متوسط در هفته جاری 0.6 درصد پایین کشیده است.

ذخایر طلای، گلدتراست، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز پنج شنبه برای پنجمین جلسه متوالی کاری بازارهای جهانی کاهش یافت و طی این هفته بیش از یک درصد افت کرد که بیشترین کاهش از هفته منتهی به 7 اکتبر به شمار می‌رود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.