کد مطلب: ۲۰۸۶۳۳

ظرفیت فراوان مازندران برای تبدیل شدن به پایلوت گردشگری زراعت

ظرفیت فراوان مازندران برای تبدیل شدن به پایلوت گردشگری زراعت

مشاور اجرایی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: پایلوت گردشگری زراعت به‌عنوان نخستین نمونه در نوع خود در کشور یک راهبرد و استراتژی جدید در صنعت توریسم و گردشگری است.

علی ماهفروزی بابیان این‌که گردشگری زراعت به‌عنوان یک راهبرد و استراتژی جدید در صنعت توریسم است، اظهار کرد: اگر مقصد دیگر در حوزه گردشگری در نزدیکی مکانی که قرار است پایلوت گردشگری زراعت باشد قرار داشته باید مورد توجه و حائز اهمیت باشد، مصداق این که چشمه سورت در چهاردانگه ساری که از جاذبه‌های مهم سفر به ایران برای گردشگر توریسم خارجی بوده و اگر بخواهیم گردشگری زراعت را در روستای اطراف آن پیاده کنیم به خوبی پاسخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماهفروزی افزود: این ظرفیت برتر می‌تواند هم‌افزایی ایجاد کرده و این هم‌افزایی گردشگری زراعت را در روستاهای اطراف رونق و زراعت وارد زندگی مردم شده و صنعت گردشگری را متفاوت‌تر و تنوع محصولات بیشتر و رغبت افراد برای آمدن به مازندران فقط پر کردن جاده‌ها و ترافیک جاده‌ای نیست بلکه می‌توانند از هر نقطه و محوری وارد مازندران شده و در نزدیک‌ترین روستا که جاذبه گردشگری دارد، مردم تقسیم و دیگر این حجم ترافیک را در شهرها نداشته باشیم، با این کار یکی از مشکلات اساسی مازندران برطرف می‌شود.

مشاور جهاد دانشگاهی مازندران درادامه گفت: پایلوت گردشگری زراعت در مازندران با محوریت جهاد دانشگاهی در روستایی درچپکرود جویبار براساس تفاهم‌نامه‌ای که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با جهاد دانشگاهی با گنجاندن محورهای مختلف بسته شد.

ماهفروزی گفت: طبق بازدید به عمل آمده از روستای چپکرود جویبار پیشنهادی مطرح شد تا از زمین‌ها و برکه جهاد دانشگاهی درآن منطقه برای گردشگری زراعت استفاده شود، مفهوم کلی کشاورزی با نام گردشگری کشاورزی همراه با ظرفیت‌ها و منبع بسیار مطرح شده که می‌تواند محور مطالعه و دستاورد گردشگری در حوزه اقتصاد باشد.

مشاور گردشگری فرماندار ساری تصریح کرد: گردشگری زراعت یک مفهوم اجرایی وعملیاتی گردشگری کشاورزی بوده و این نوع گردشگری تنها یک منبع و جاذبه می‌تواند باشد اما گردشگری زراعت می‌تواند یک مقصد باشد.

ماهفروزی افزود: می‌توان قطعه زمین‌های مشخص را با اهداف و رویکردهای ویژه از سایر قسمت‌های کشاورزی یک منطقه جدا و در نزدیکی مقصد با استفاده از نمایش شیوه‌های کاشت، داشت و برداشت و تنوع محصول به مردم یک جاذبه در مقصد برای گردشگران ایجاد کرد.

وی گفت: مزرعه بخش خاصی از گردشگری کشاورزی است که در دنیا به لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت و درآمد زیادی دارد، در مازندران جاذبه دریا، جنگل و کوهستان وجود داشته و این‌ها هیچ کدام مقصد نیست ما باید برای هر کدام مقصد تعیین کرده، فضاهای محدود را هدفمند و انواع کشت، پرورش حیوانات، ماهی گرمابی و جلبرگ ایجاد کنیم.

مشاور اجرایی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: باید فضایی برای گردشگران گردش علمی، تفرج متمرکز ایجاد و حتی متناسب با بوم‌گردی منطقه اقامتگاه‌هایی ساخته شود تا فرصتی برای اسکان گردشگران فراهم شود.

ماهفروزی ورود به گردشگری زراعت را با چند هدف قابل پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف به وجود آوردن تنوع محصولات متناسب با ظرفیت‌ها از لحاظ علمی و بهداشتی در کنار یکدیگر که به سمت و سو کشت ارگانیک رفته و محصولات سالم‌تری عرضه شود.

مشاور جهاد دانشگاهی مازندران گفت: فضای گردشگری با استفاده از غذای ارگانیک به توریسم درمانی کمک کرده و شرایط جامعه را آماده می‌کند تا غذای سالمی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که توریسم زراعت به مدت پنج سال در دودانگه ساری در حال اجراست، افزود: با ورود به حوزه گردشگری در چهاردانگه ساری طی پنج سال اخیر امروز به روستای چپکرود با نمونه بزرگ‌تر وارد شده و امیدواریم نتیجه بهتری بگیریم، هم‌چنین اشتغال با طرح موضوع روستا به‌عنوان محور تولید در مازندران می‌تواند باعث شکوفایی و رونق اقتصاد مازندران شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.