کد مطلب: ۵۰۵۸۹۱

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

عرضه اولین ETF کشاورزی در بورس / ETF کشاورزی بخریم یا نه؟

عرضه اولین ETF کشاورزی در بورس / ETF کشاورزی بخریم یا نه؟

پذیره‌نویسی دو صندوق کالای کشاورزی در روز ۱۶ دی ماه آغاز شد و به مدت پنج روز کاری ادامه داشت. این اتفاق برای نخستین بار است که در حوزه کشاورزی ایران رخ می‌دهد و با نماد «نهال» و «سحرخیز» در بورس قابل معامله است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس توضیحاتی که حامد سلطانی‌نژاد، رییس بورس کالا در مراسم پذیره‌نویسی ETF کشاورزی داده، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به‌صورت هر واحد است و واحدهای این صندوق متشکل از کالاهای کشاورزی است که در بورس کالا معامله می‌شود.

همچنین سهامداران با خرید هر واحد از این صندوق در واقع برای کالاهایی مانند پسته، زعفران، کشمش، خرما و زیره سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های کشاورزی در مرحله اول با حداقل ۱۰ میلیارد تومان و با ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری، پذیره‌نویسی می‌شود و در صورت تکمیل واحدها، دوباره سرمایه صندوق افزایش خواهد داشت.

اما با توجه به ریسک‌پذیر بودن محصولات کشاورزی آیا این صندوق ارزندگی دارد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با اولین ETF کشاورزی گفت: این دو صندوق بر مبنای قراردادهای آتی پذیره‌نویسی شدند و سود و زیان این صندوق‌ها به قیمت آینده محصولات کشاورزی بستگی دارد. معمولا صندوق‌های ETF سود مشخصی برای سهامداران دارند و ریسک این صندوق‌ها کمتر است اما این صندوق به دلیل ریسک زیاد محصولات کشاورزی پرریسک خواهد بود و معاملات این صندوق مشابه صندوق آتی سکه است.

این کارشناس در رابطه با ارزندگی این صندوق گفت: این صندوق برای کسانی که ریسک این بازار را قبول کنند خوب است زیرا توسط متخصصین این حوزه اداره می‌شود. همچنین بر اساس توضیحات رئیس بورس کالا پشتوانه گواهی سپرده اوراق بهادار، کالایی است که در انبار وجود دارد و با استفاده از این ابزار، طرح حمایتی خرید محصولات کشاورزی هم انجام می‌شود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا م

    صندوق پالایشی خاطره بدی در ذهن مردم گذاشت اون موقع ریس بورس می بایست به این موضوع فکر بیشتری میکرد تا اعتماد مردم سلب نشود به این دلیل عموم مردم استقبال چندانی نمیکنند

    • ناشناس

      پالایش دولتی است و این صندوقها خصوصی هستند.

    • Majid

      آقا دولتی و خصوصی معنی نداره همه یکدست دلال هستند .
      دولتی بدتر از خصوصی و خصوصی هم بدتر از دولتی

  • سینا کاشانی

    دارا یکم، اولین صندوق ETF دولتی از قیمیت 32 هزار تومن رسیده به 14 هزار تومن
    و بعد از شش ماه، هنوز، سی الی چهل درصد کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می شود.پالایش، دومین صندوق ETF دولتی؛ پس از سه ماه مسدود شدن پول سهامدارانی که در پذیره نویسی شرکت کرده بودند، الان سی الی 40 درصد، زیان شناسایی کرده و هر واحد آن در حدود 6-7 هزار تومان معامله می شود.این صندوق ها، به جهت اینکه رکن بازارگردان ندارند، محلی برای نوسانگیری دولتی ها و حقوقی ها شده است.
    لطفا لطفا لطفا هیچ کس در پذیره نویسی این صندوق ها شرکت نکند.

  • سامان

    یکی از مهمترین اجزا صندوق کشاورزی پسته هست که صادراتش تقریبا صفر شده واز 2 سال پیش هنوز تو انبارها مونده
    با این کار میخوان پسته های باد کرده را سریع نقد کنند اگر سریع صادر میشد در صندوق نمی اوردند

    • Majid

      برادر عزیز اگر سود داشت که به شما نمی دادن ، آقایون روز جمعه از خواب بلند شدن و به فکر یک گشایش اقتصادی دیگری افتادند .

  • ناشناس

    بخدا حسابی توضررید گول نخورید

  • محمد

    این هم ضرر میده

  • Majid

    باز چه خوابی برای مردم دیدین ، مگر میشه صندوق پالایش یکم فراموش کرد با سود های کلانی که داده و همه خریداران سرمایه دار شدند (( بعد از چهار ماه هنوز هم ۳۰% ضرر )) و الان نوبت صندوق دیگری شد یعنی یک گشایش اقتصادی دیگری در راه است !!!!!
    واقعا با چه رویی میایین این حرف ها را تحویل خلق الله میدین .

  • سمیرا

    رسماملت رو گیر آوردن! ادم میمونه به کارهاشون بخنده یا گریه کنه.. الان 3،4 ماهه که منتظرم پالایش حداقل بشه 3500 که بفروشم.. بالا که نمیره از ارزشش هم پایینو پایینتر میاد! کدوم احمقی راضی میشه دوباره این حماقت رو بکنه که بازم جیب دولت رو پر کنه

  • ایت الله

    این را کجای دلم بگذارم اگه نخواهیم کی راباید ببنیم قطعا حیله جدید در راهه لطفا کسی خرید نکنه

  • ناشناس

    وای خدارو شکر بازم صندوق حتما میخرم و سود زیاد میبرم وای وای خدارو شکر

  • ناشناس

    از خوشحالی نمیدونم چیکار کنم چقد سود…