خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۷۲۱۰

بررسی عملکرد هفتگی دلار و طلا در بازارهای جهانی:

دلار چگونه بهبود یافت؟ / طلا بدترین عملکرد هفتگی‌ را طی سه دهه اخیر ثبت کرد

دلار چگونه بهبود یافت؟ / طلا بدترین عملکرد هفتگی‌ را طی سه دهه اخیر ثبت کرد

علی‌رغم بسیاری از پیش‌بینی‌ها مبنی بر تضعیف دلار و رشد طلا، در هفته‌ای که گذشت دلار با رشد 2.86 درصدی مواجه شد. طلا اما با 9.1 درصد افت، بدترین عملکرد هفتگی را طی بیش از سه دهه گذشته ثبت کرد.

دلار که در روزهای ابتدایی هفته گذشته، با روند نزولی در برابر بسیاری از ارزها از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس مواجه شده بود، در ساعات پایانی معاملات روز جمعه رشد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در آمریکا و کشورهای اروپایی، شاخص دلار حتی به سطح 95 دلار هم رسید.

همچنین شاخص داوجونز با شروع جنگ نفتی عربستان در روز دوشبه، 7.6 درصد افت کرد. در عین حال روز گذشته در ساعات ابتدایی بورس آمریکا سقوط 10 درصد را تجربه کرد. گفته شده این میزان از کاهش داوجونز از سال 1987 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در ساعات پایانی اما با افزایش امید سرمایه‌گذاران به بسته محرک اقتصادی دونالد ترامپ، عملکرد بورس بهبود یافت.

به‎دنبال آن شاخص دلار هم با رشد مواجه شد.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

دلار

رشد 2.86 درصدی دلار در هفته دوم مارس

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در معاملات روز دوشنبه، در سطح 95.52 قرار داشت.

روز جمعه اما این رقم به 98.69 افزایش یافت و دلار رشد هفتگی 2.86 درصدی را تجربه کرد.

بخش دیگری از بهبود دلار به اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی دونالد ترامپ مربوط می‌شود. به این ترتیب، فدرال‌رزرو دست بازتری برای مقابله با تبعات اقتصادی این ویروس خواهد داشت.

با این حال، فعالان بازار همچنان معتقدند که نشانه‌های مخرب ویروس کرونا به‌شکل گسترده‌ای باقی است و سیاستگذاران باید اقدامات بیشتری برای مقابله با آن انجام دهند.

قیمت جهانی طلا اما در هفته دوم مارس با افت 9.1 درصدی مواجه شد. این بدترین عملکرد هفتگی طلا از سال 1983 تاکنون محسوب می‌شود.

درحالی‌که هر اونس فلز زرد در اولین روز از معاملات هفتگی با قیمت هزار 672 دلار معامله می‌شد، در معاملات روز جمعه به هزار و 529 دلار کاهش یافت.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت طلا را نشان می‌دهد:

قیمت جهانی طلا

طلا بدترین عملکرد هفتگی را در 36 سال گذشته ثبت کرد

فروش بیش از حد طلا برای کسب سود و جلوگیری از مارجین کال شدن در سایر بازارهای مالی، از مهم‌ترین دلایل افت قیمت طلا بوده است.

به‌گفته برخی تحلیلگران، درحالی‌که بازارهای سهام تحت فشار هستند و کمبود نقدینگی در سراسر بازارها وجود دارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای فروش طلا اقدام می‌کنند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.