کد مطلب: ۵۴۲۰۷۶

مردم نگران واکسن نباشند/ عملکرد دولت قابل دفاع است

مردم نگران واکسن نباشند/ عملکرد دولت قابل دفاع است

سخنگوی دولت گفت: دولت موضوع خرید واکسن و واردات آن از تمامی کشورها و شرکت‌هایی که امکان‌پذیر باشد و نیز حمایت از تولید داخلی را در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت با حضور وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های دغدغه‌مند همه اعضای دولت و تلاش‌های بی‌وقفه در وزارت امور خارجه به علاوه همکاری تنگاتنگ بانک مرکزی و با پیگیری‌های وزارت بهداشت امروز به نتایج امیدوارکننده و قابل اطمینان رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز اعلام می‌کنم دولت با شفافیت و عدالت، واکسیناسیون گروه‌های سنی را با اولویت مشخص شده دنبال کرده و امکانات اجرای آن را به سامان رسانده است و در راستای اجرای عدالت سلامت نیز، از همان روزهای اول با برخی سوءاستفاده‌ها جزیی برخورد جدی صورت داد و امروز نیز برنامه واکسیناسیون به صورت شفاف و عادلانه در حال پیگیری هست و این روند تا پایان ادامه خواهد یافت.

ربیعی بیان داشت: امروز خرسندم اعلام کنم با تمهیداتی که اندیشیده شد حدود ۱۵ میلیون نفر از سالمندان و افرادی که در معرض خطر هستند به زودی واکسینه خواهند شد. تلاش‌های جمعی دولت، ترتیبی را ایجاد کرده است که روند واردات و تولید داخلی در چند مرکز در ماه‌های آینده، به گونه‌ای خواهد بود که دیگر، همه ایرانیان دغدغه واکسیناسیون را نداشته باشند. این تعهد دولت به مردم بوده و قطعا دولت آینده با بهره‌مندی از این دستاوردها ادامه این روند را با زیرساخت‌های ایجاد شده ادامه خواهد داد.

اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات

وی گفت: مشارکت حداکثری در ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری برای حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ضروری است. بی‌تردید دولتی بدون پشتوانه آرای قاطبه ملت، از آنچنان سرمایه اجتماعی برخوردار نخواهد بود که بتواند در دورانی که تحریم و کرونا، فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه تحمیل کرده و مردمی که نیازمند بهره‌برداری از مقاومت خود و تحولات پساتحریمی و پساکرونایی در زندگی خود هستند را پاسخگو باشد.

وی افزود: هر چند ترامپ دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم را دچار چالش کرد و خسارت بزرگی به ملت ایران وارد آمد، اما می‌خواهم بگویم که باز هم دولت برخاسته از آرای مردم بود که ترامپ با آن همه قدرت شیطانی، به انزوای اخلاقی در جهان کشیده شد و حتی در ایالات متحده آمریکا دولتی با وعده بازگشت به برجام به روی کار آمد.

وی افزود: اگر در این سال‌ها که ترامپ بود، دولتی ناشی از اکثریت جامعه ایران، در مسند قرار نگرفته بود؛ در این صورت فشارها به مراتب به مردم و کشور بیشتر می‌شد و اگر دولت، همراهی مردم را با خود نداشت، مقاومت ۳ ساله و پیروزمندانه را به دست نمی‌آورد، هرچند مردم در این دوره فشارهایی را نیز متحمل شدند و دولت، نقدها و نگرانی‌های آنان را نیز به جان خریداری کرد و برای حفظ مصالح و آرامش جامعه پاسخ‌های آنانی که سهم زیادی در نگرانی‌ها را داشتند نیز ندارد.

ربیعی در ادامه تاکید کرد: هر نامزدی که نقد غیرمنصفانه به دولت کند سریعا خود را موظف به پاسخ می‌دانیم و پاسخ لازم را هم ارائه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند حضور گسترده اعضای دولت در صحنه ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا با هماهنگی رئیس و سایر اعضای دولت بوده است، تا در زمان انتخابات پاسخگوی نقد‌ها باشند و همچنین رفتار بعضی نامزدهای دولت برای انتخابات پیش رو از جمله اینکه برخی هنگام ثبت‌نام بغض کردند به رغم اینکه خودشان در این هشت سال مسئولیت های کلیدی اجرایی داشتند گفت: هیچگونه تصمیم تشکیلاتی برای حضور اعضای دولت در انتخابات وجود نداشته است. نه این افراد خود را نماینده دولت می‌دانند نه کسی آنها را نماینده کرده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: فارغ از اینکه سوال شما در خصوص ثبت‌نام برخی از افراد دولت درانتخابات غیر منصفانه و القایی است و عملکرد دولت قابل دفاع هست لازم می‌دانم این توضیح را بدهم که اولا ما سال ۹۲ را فراموش نکرده‌ایم که چه تعداد از اعضای دولت وقت در انتخابات شرکت کرده برخی از اعضای دولت اعم از وزیر، معاون اول، رئیس دفتر و شماری دیگر وارد عرصه انتخابات شدند و حتی رئیس‌جمهور وقت برخی افراد را تا وزارت کشور برای ثبت‌نام همراهی کرد.

ربیعی تاکید کرد: مشکلات برای مردم زیاد پیش آمده است ولی آدرس غلط دادن به مردم کار نادرستی است. این سه سال به قدری سخت بود که آرزو می‌کنم که این شرایط برای هیچ دولتی تکرار نشود. دیگران باید بیایند بگویند اگر در این ۸ سال جای دولت بودند چه کار می‌کردند.

حمایت از واحدهای تولیدی

سخنگوی دولت درباره جزییات حمایت دولت از واحدهای تولیدی اسیب دیده ناشی از کرونا گفت: در سال ۹۹ و جهت حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا، بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس چندماهه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: حدود ۶۷۰۰میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت عام و به رسته‌های چهارده‌گانه آسیب‌دیده اختصاص یافته و ۲۵۰۰میلیارد تومان نیز به بخش‌های خاص نظیر گردشگری، حمل‌ونقل هوایی و مجموعه‌های ورزشی پرداخت شده است. البته برای این شرکت‌ها به دلیل تداوم اثرات بیماری کرونا، دوره تنفس طولانی مدت بوده و بازپرداخت تسهیلات به سال ۱۴۰۰ موکول شده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده طراحی شده که در هفته‌های آینده توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب و ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است که در کنار حمایت از بنگاه‌ها، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز به خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر نظیر مستاجران پرداخت شده که بازپرداخت بخش عمده این تسهیلات از محل یارانه نقدی یا معیشتی خانوارها صورت می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد برای بیکار شدگان ناشی از کرونا نیز ۳ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در نظر گرفته شد که نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

منبع: فارس

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نه بابا چه نگرانی ؟
    هنوز که چیزی نشده !
    آقای ربیعی شما اصلا خودشو ناراحت نکن
    الله اکبر – واقعا که رو دارید !!!!!