کد مطلب: ۳۳۵۲۶۴

بررسی چشم‌انداز فلز زرد در سال ۲۰۱۹

عواملی که بازار جهانی طلا را تکان می‌دهد

عواملی که بازار جهانی طلا را تکان می‌دهد

زمانی که نرخ تورم افزایش می‌یابد و سایر بازارها هم دچار نوسان می‌شوند، طلا همواره به عنوان سرمایه‌ای امن محسوب می‌شود. عدم اطمینان در اقتصاد و مسائل ژئوپولتیک عمدتا سرمایه‌گذاران را به سوی بازار طلا جذب می‌کند. با این حال در سال 2018 بازار طلا همچون گذشته با هجوم سرمایه‌گذاران مواجه نشد.

از سال 2008، به دنبال بحران مالی و سقوط بازارها، سرمایه‌گذاران به شکل قابل توجهی به سوی طلا روی آوردند؛ به‌گونه‌ای که طلا به یکی از معتبرترین بازارها طی دهه گذشته تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال 2018 سالی بود که از ارزش این فلز گرانبها کاسته شد. به‌رغم‌ آشفتگی در اقتصادهای نوظهور و جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین، فلز زرد کمتر از گذشته با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد.

در ماه آگوست، قیمت جهانی طلا برای اولین بار طی دو سال و نیم گذشته به کمتر از هزار و 200 دلار در هر اونس رسید که به عقیده کارشناسان این بازار، بدترین رکود طلا از سال 2013 محسوب می‌شود. به این ترتیب قیمت طلا با افت 12 درصدی مواجه شد.

بسیاری از تحلیلگران دلیل عمده این افت قیمت را تقویت چشمگیر دلار می‌دانند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد طی سال جاری میلادی، در بیشتر ماه‌ها طلا سرمایه‌ای غیرجذاب برای سرمایه‌گذاران بوده، اما پس از افت قیمت در ماه آگوست، تقاضا برای آن بار دیگر افزایش یافت و این بازار جان تازه‌ای گرفت.

به دنبال مسائل سیاسی از جمله جنگ تجاری چین و آمریکا، تنش‌های میان عربستان سعودی و ایالات متحده و همچنین کشمکش ایتالیا و اروپا در خصوص لایحه بودجه موجب شد در اوایل ماه نوامبر سرمایه‌گذاران بار دیگر به سوی این دارایی امن سنتی کشانده شوند؛ به‌گونه‌ای که قیمت طلا به بالاترین سطح سه ماه پیش از آن رسید.

از آن زمان تاکنون قیمت‌ها حدودا به ثبات رسیده است. پنج‌شنبه هفته گذشته هر اونس طلا با قیمت هزار و 264 دلار معامله شد. این قیمت بالاترین میزان طی پنج ماه گذشته محسوب می‌شود و عمده‌ترین دلیل آن هم کاهش ارزش دلار به دنبال احتمال توقف روند افزایش نرخ بهره در آمریکا بود.

علاوه بر تعرفه‌ها و تشدید جنگ تجاری، عدم قطعیت به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا -برگزیت- و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد ایالات متحده هم موجب شده که بازار جهانی طلا بار دیگر مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

بر اساس گزارش کیتکو، سیاست‌های فدرال‌رزرو و روند صعودی نرخ بهره در حال حاضر می‌تواند مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت طلا در سال آینده باشد.

فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش داده و در نظر دارد تا پایان سال 2019 در چهار نوبت و در در سال 2020 در یک نوبت آن را افزایش دهد.

اما بر اساس گزارشی که وزارت کار ایالات متحده، روز چهارشنبه منتشر شد، در ماه نوامبر شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا هیچ تغییری نکرده است. این خبر بدان معناست که فدرال‌رزرو احتمالا در جلسه پیش رو مسئله تورم را مورد بحث قرار خواهد داد و احتمالا روند افزایش نرخ بهره را آهسته‌تر انجام دهد.

نرخ بهره بالاتر، تقویت دلار و افزایش ارزش اوراق قرضه را به دنبال دارد. به این ترتیب از جذابیت طلا به عنوان سرمایه‌گذاری کاسته می‌شود.

چرا قیمت طلا نوسان دارد؟

علاوه بر قانون معمول عرضه و تقاضا، عوامل دیگری هم بر قیمت طلا تاثیرگذار هستند.

در زمان رونق اقتصادی، سرمایه‌های پرریسک برای سرمایه‌گذاران جذاب‎تر است؛ چرا که می‌توانند در بازار سهام، سودهای بالاتری به جیب بزنند. اما در زمان نوسانات بازارها سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم‌خطر با بازده ثابت هستند.

در اواخر سال 2016، قیمت طلا به دنبال پیروزی غافلگیرکننده دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افت کرد. چرا که انتظار می‌رفت سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید، افزایش تورم، نرخ بهره بالاتر، دلار قوی‌تر و بازده بهتر را به دنبال داشته باشد.

طلا اما معمولا در دوره‌هایی که نرخ بهره پایین است، جذابیت بیشتری دارد و بهترین جایگزین برای اوراق قرضه و حساب‌های پس‌انداز با بازده پایین است.

بازارهای ارز یکی دیگر از محرک‌های اصلی قیمت طلا هستند. اگرچه طلا در سراسر جهان معامله می‌شود، اما معمولا تحت نفوذ دلار قرار دارد.

بی‌ثباتی‌های ژئوپولتیک نیز نقش مهمی در نوسانات قیمت طلا ایفا می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های goldprice، طلا نه تنها یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، بلکه برای در زمینه‌های دیگر چون صنعت و ساخت جواهر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب تقاضا برای طلا در این صنایع هم از عوامل مهمی محسوب می‌شود.

طلا چه چشم‌اندازی را پیش رو دارد؟

بر اساس نظرسنجی رویترز که در اواخر ماه جولای منتشر شده، افت طلا در ماه‌های اخیر موجب شده بانک‌ها و کارگزاری‌ها چشم‌انداز خود از قیمت طلا را در سال آینده میلادی کاهش دهند. نظرسنجی از 35 تحلیلگر و معامله‌گر این بازار نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها در سال 2019 به هزار و 352 دلار در هر اونس خواهد رسید.

با این همه، برخی کارشناسان چندان خوش‌بین نیستند و معتقدند که روند کاهش قیمت طلا به این زودی پایان نخواهد یافت. از دیدگاه آنها، افت قیمت طلا در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران هنوز متقاعد نشده‌اند که قیمت طلا رو به بهبود خواهد بود.

از سوی دیگر، کپیتال اکونومیسکس پیش‌بینی کرده که این افت قیمت کوتاه‌مدت است و بازار طلا در بلندمدت روند صعودی به خود خواهد گرفت و قیمت هر اونس طلا به هزار و 350 دلار در سال آینده میلادی می‌رسد.

همپچنین، بر اساس برآورد بانک آمریکایی مریل لینچ، قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به بیش از هزار و 300 دلار و در سال 2020 به هزار و 380 دلار خواهد رسید و با افزایشی 13 درصدی مواجه خواهد شد.

منبع: theweek

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.