کد مطلب: ۲۹۴۳۰۶

فروش ذخایر دلار و خرید طلا توسط کشورهای آسیایی

فروش ذخایر دلار و خرید طلا توسط کشورهای آسیایی

کشورهای آسیایی به منظور کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا و مصون ماندن از سیاست‌های ترامپ در حال فروش ذخایر دلار خود و خرید طلا هستند.

کشورهای آسیایی به منظور کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا و مصون ماندن از سیاست‌های ترامپ در حال فروش ذخایر دلار خود و خرید طلا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از نیکی ژاپن، بسیاری از کشورهای آسیایی و نیز دولت‌ها که با آمریکا دچار اختلاف شده‌اند در حال انباشت طلا به منظور کاهش وابستگی به دلار هستند. این کشورها امیداور هستند که با این اقدام با ریسک‌های مرتبط با اتخاذ دیپلماسی تندرو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات میان دوره ای ایالات متحده در ماه نوامبر سال جاری میلادی، مصون بمانند.

طلا یک ارز غیر دولتی است که می‌تواند به واحد پولی هر کشوری تبدیل شود و یک دارایی کاملا نقد است. بسیاری از کشورها در حال فروش دلار به منظور خرید طلا در راستای کاهش آسیب پذیری خود در برابر اقدامات دیپلماتیکی غیر قابل پیش‌بینی ترامپ هستند.

کشورهای آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه علاقمند به افزایش ذخایر طلای خود هستند. برای مثال ذخایر طلای فیلیپین از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد با ۲۰ درصد افزایش تا پایان ماه ژوئن به ۱۹۶.۴ تن طلا رسید؛ ضمن اینکه ذخایر طلای اندونزی هم در این مدت زمان با ۱۰ درصد رشد به ۸۰.۶ تن رسیده است.

بر همین اساس، از زمان بحران ارزی آسیا در سال ۱۹۹۷ میلادی به بعد بسیاری از کشورهای آسیایی تلاش کرده‌اند که سهم دلار را در دارایی‌های مالی خود کاهش دهند و طلا به یکی از دارایی‌های غیر دلاری آنها تبدیل شده است.

«ایتسو توشیما» تحلیل‌گر بازار گفت: نگرانی‌ها در مورد عواقب احتمالی قانون کاهش مالیات ترامپ در سطح بین‌الملل رو به افزایش است. در حال حاضر، اقتصاد آمریکا به دلیل تاثیرات مثبت کاهش مالیات در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ اما زمانی خواهد آمد که آمریکا با عواقب منفی این اقدام روبرو خواهد شد.

وی تصریح کرد که دولت آمریکا ممکن است مجبور شود که انتشار اوراق قرضه را به منظور وخیم شدن سلامت مالی خود افزایش دهد و این موضوع نگرانی‌ها را در مورد بالا رفتن نرخ بهره در مسیر نامناسب و همچنین ریسک تخریب اعتماد به دلار آمریکا را در پی داشته باشد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.