کد مطلب: ۱۲۷۷

فناوری های ناکارآمد به محصولات کشاورزی ضربه می زند

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: 40 درصد محصولات کشاورزی در بخش غلات و برنج به سبب واردات تکنولوژی های ناکارآمد از بین می رود.  شمس علی هادی زاده معلم روز یکشنبه در سی و چهارمین نشست هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق ایران تصریح کرد: در بخش برداشت به طور

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: 40 درصد محصولات کشاورزی در بخش غلات و برنج به سبب واردات تکنولوژی های ناکارآمد از بین می رود.

شمس علی هادی زاده معلم روز یکشنبه در سی و چهارمین نشست هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق ایران تصریح کرد: در بخش برداشت به طور کلی تکنولوژی های ناکارآمد وارد کرده ایم و تکنولوژی های موجود نیز یا غیر بومی بوده و یا وضعیت آنها به گونه ای است که انگار اصلا تکنولوژی نداشتیم.

وی سپس با بیان اینکه، حدود 23 درصد اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی متمرکز است، اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی بین 11 تا 13 درصد است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: خالص ترین تولید در حوزه کشاورزی صورت می گیرد که می تواند در اقتصاد مقاومتی دارای ارزش بسیاری باشد، اما متاسفانه طی برنامه های اول تا سوم تنها چهار درصد سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی کشور بوده است.

وی با اشاره به اهداف سند چشم انداز نیز گفت: ارزش تولیدات کشاورزی کشور اکنون حدود 40 میلیارد دلار است که با این موضوع نمی توان اهداف سند چشم انداز در بخش کشاورزی را محقق کرد.

معلم همچنین به حوزه کاشت اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست ها و برنامه های غلط از جمله اصلاحات اراضی که در زمان رژیم گذشته اجرا شد و همچنین قانون ارث، سبب شد زمین های کشاورزی تکه تکه شود و بتدریج کاربری خود را از دست بدهند.

وی با بیان این که، در حوزه کاشت هم اکنون با خرده مالکی مواجه هستیم که این موضوع بیش از همه به موضوع کشاورزی کشور ضربه می زند گفت: در حال حاضر کشاورزان ما نمی دانند که چه باید بکارند و این موضوعی که در آن بسیار عقب هستیم.

معلم اضافه کرد: امروزه نسل جوان ما حاضر به کار در بخش کشاورزی نیست و نسل قدیمی نیز به خاطر دریافت یارانه حاضر نیست به زمین های کشاورزی برگردد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به معضلات کنونی این بخش افزود: معضل اصلی این بخش نبود کارگر متخصص و حرفه ای است، ضمن اینکه بخش کشاورزی با عدم تامین نهاده، کود و سایر موارد مواجه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.