کد مطلب: ۲۹۹۶۶۵

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

خروج اقلام اساسی از کشور؛ قاچاق بنزین روزانه ۲۰ میلیون لیتر

خروج اقلام اساسی از کشور؛ قاچاق بنزین روزانه 20 میلیون لیتر

جوان از قاچاق روزانه بنزین به 20 میلیون لیتر خبر می‌دهد. مردم‌سالاری نیز از ابعاد خیره‌کننده خروج کالاهای اساسی به کشورهای همسایه روایت می‌کند. ایران نقل می‌کند که از خریداران بیش از 25 سکه طلا مالیات گرفته می‌شود. در نهایت دنیای اقتصاد انتقادات بخش خصوصی به سیاست‌های ارزی دولت را نقل می‌کند.

یکی از تبعات کاهش ارزش پول ملی در هر کشوری، رواج پدیده قاچاق کالا به آن سوی مرزها است. موضوعی که اکنون در ایران شاهد آن هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند وقت اخیر گزارش‌ها حاکی از رشد چند برابری قاچاق کالا و سوخت در مرزهای کشور است. در همین زمینه روزنامه جوان به نقل ازحسن خسروجردی عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران تیتر می‌زند: « قاچاق روزانه بنزین به 20 میلیون لیتر رسید »

جوان حجم زیاد قاچاق سوخت را اینگونه روایت می‌کند: چنانچه سهمیه‌بندی سابق 60 لیتر در ماه لحاظ شود، قاچاق 20 میلیون لیتر بنزین به میزان سهمیه 10 میلیون خودرو است. این روزنامه همچنین می‌گوید که قاچاق بنزین در ایران معادل مجموع مصرف کشورهای ترکیه، پرتغال، نروژ، جمهوری چک و سوئیس است.

جوان در مورد علت اصلی افزایش قاچاق بنزین می‌نویسد: مهم‌ترین متهم افزایش قاچاق سوخت را باید وزارت نفت دانست. وزارتخانه‌ای که با حذف سیاسی کارت‌های سوخت، عملاً فرصت و فضا را برای شکل‌گیری مجدد قاچاق فراهم کرد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: اتفاقی که در خرداد ۹۴ شکل گرفت و با تک‌نرخی شدن نرخ سوخت و اتمام مهلت استفاده از سهمیه‌ها، مزیت استفاده از کارت‌های سوخت در میان مردم از بین رفت و عملاً این ابزار کنترلی قاچاق سوخت و کنترل تقاضا از میان رفت.

روزنامه مردم‌سالاری نیز در همین راستا با تیتر « ابعاد خیره‌کننده خروج کالاهای اساسی به کشورهای همسایه » از قاچاق سوخت تا گوسفند زنده در مرزهای کشور خبر می‌دهد.

این روزنامه به موضوع دیروز نایاب شدن کالاهای اساسی در شهر مریوان اشاره می‌کند و به نقل از فرماندار این شهر می‌نویسد: به طور ثابت روزانه هزار و ۱۰۰ نفر برای خرید از مرز باشماق وارد مریوان می‌شوند که حجم زیادی از کالاهای اساسی زندگی خود را از این شهر خریداری می‌کنند.

این روزنامه در ادامه در مورد شدت گرفتن قاچاق در چند وقت اخیر می‌گوید: افزایش شدید نرخ ارز باعث شده تا سود بادآورده بزرگی برای قاچاق هر چیزی که قیمت آن در ایران کنترل می‌شود، به‌وجود آید. در حال حاضر، از مواد غذایی اساسی نظیر برنج، روغن، شکر و گوشت مرغ گرفته تا دام زنده به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود!

مردم‌سالاری ادامه می‌دهد: در برخی شهرهای نزدیک به مرز، نظیر آبادان و خرمشهر، شهروندان عراقی آن‌چنان اقدام به خرید کالاهای ایرانی کرده‌اند که قیمت بسیاری از اقلام در این شهرها به دلیل افزایش بی‌رویه تقاضا، افزایش قابل توجهی یافته است.

مردم‌سلاری به نقل ازعلی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، قاچاق دام را یکی از عوامل مهم کمبود و گرانی گوشت قرمز در جامعه دانسته است! قیمت گوسفند زنده در ایران کیلیویی ۲۶ هزارتومان و در عراق کیلیویی ۳۸ هزار تومان است. این اختلاف قیمت، باعث بالا رفتن میزان قاچاق دام شده است. در واقع، قیمت گوشت در عراق چهل و شش درصد بیش از ایران است و این سود قابل توجهی برای قاچاقچیان محسوب می‌شود.

اما از موضوع قاچاق تا حدودی فاصله بگیریم، به بحران ادامه‌دار ارزی می‌رسیم. دنیای اقتصاد به نشست روز گذشته اتاق بازرگانی با نماینده وزارت‌خانه‌های دولتی اشاره می‌کند. نشستی که این روزنامه از آن تحت عنوان « استیضاح سیاست ارزی » یاد می‌کند.

این روزنامه روایت می‌کند که بخش خصوصی سیاست‌های جدید دولت را که منجر به صدور بخشنامه‌های متعدد، تناقض دستورالعمل‌ها، افزایش بوروکراسی تجارت و ترخیص کالا از گمرک شده است، مورد انتقاد قرار دادند و خواستار پاسخگویی دستگاه‌های مسوول شدند.

دنیای اقتصاد در این زمینه به نقل از خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی می‌نویسد: از ۲۱ فرودین ۹۷ تا ۲۲ مرداد ۹۷ بیش از ۳۳ بخشنامه درخصوص مسائل ارزی صادر شد و به دنبال آن هم به گفته رئیس گمرک به اجبار این سازمان هم مجبور شد بیش از ۱۵۰ دستورالعمل را متناسب با بخشنامه‌های ارزی صادر کند و همین موضوع باعث شده است که تولید‌کننده، صادر‌کننده، مردم و همه دچار سردرگمی بشوند.

خوانساری در مورد حبس برخی از اقلام وارداتی در گمرک نیز می‌گوید: بخشی از اقلامی که در گمرکات مانده، اقلامی است که سال قبل ثبت‌سفارش شده‌اند و امسال به‌دلیل اینکه بخشی از این کالاها ممنوع شده، نمی‌توانند ترخیص کنند یا اینکه ثبت‌سفارش انجام شده و قسمتی از کالا وارد شده و قسمت دیگری از آن از گمرک ترخیص نشده است.

وی ادامه می‌دهد: برخی برای واردات با ارز رسمی ثبت‌سفارش کرده‌اند و عملا با توجه به اینکه دیگر ارز به آنها تعلق نمی‌گیرد، مجددا باید با ارز بازار دوم ثبت‌سفارش کنند. براساس آخرین آمار، هم‌اکنون ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر ما رسوب کرده‌اند؛ حدود ۷ میلیون تن کالا و ۵/ ۲ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد. سوال این است که چه کسی باید جوابگو باشد؟

در ادامه روزنامه ایران به نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اشاره می‌کند که وی در مورد مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز گفته بود: برای هزار سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم. در این میان معامله‌گران بالای ۵ هزار دلار، در انتظار پرداخت مالیات باشند. پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات ارز، سکه و خودرو به سران قوا ارائه شده است.

ایران با تیتر « تنبیه مالیاتی برای خریداران سکه » روایت می‌کند که خریداران کمتر از 25 سکه معاف از پرداخت مالیات شدند. این روزنامه ادامه می‌دهد که در پی اعلام گرفتن مالیات برای خرید بیش از ۲۵ سکه، عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: این اقدام حباب قیمت سکه را می‌شکند و عدالت برای خرید آن برقرار می‌شود.

ایران به نقل از این مقام صنفی ادامه می‌دهد: این اقدام می‌تواند ارزانی آن را در پی داشته باشد، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند با پول‌های باد آورده تعداد زیادی سکه بخرد و با قیمت و بازار آن بازی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر واقعا این خبرتان مبنی بر قاچاق روزانه 20000000 میلیون لیتر بنزین صحت داشته باشد پس بیخود وبیجا میکند ان کسی که قانون یامقرراتی وضع میکند که بقیه مردم بی گناه جور نالایقی متصدیان جلوگیری از قاچاق را بکشند اصلا اینخیانت است که جلوئ قاچاق چی را نمیگیرید وقوانینی وضع میکنید که مردم عادی وعامی خسارت ببینند