کد مطلب: ۶۳۳۸۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قاچاق معکوس کالاهای اساسی باب شد/ صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی با برند عراقی!

قاچاق معکوس کالاهای اساسی باب شد/ صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی با برند عراقی!

قاچاق معکوس کالاهای اساسی باب شد. حالا نه تنها دارو و روغن، بلکه سایر کالاها مانند مرغ و تخم‌مرغ به اربیل عراق و بدون درج نام ایران صادر می‌شود. آیا قاچاق معکوس کالاهای یارانه‌ای به کشورهای همسایه واقعیت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قاچاق معکوس کالاهای اساسی باب شد. حالا نه‌تنها دارو، بلکه روغن، مرغ، ماهی، برنج و دیگر کالاهای اساسی و ضروری ایران به بازارهای همسایه به شکل غیرقانونی صادر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عراق و پاکستان کالاهای اساسی ایران را مخفیانه و قاچاقی وارد کشور خود می‌کنند. از طرف دیگر برند این کالاها از سوی اربیل عراق مخدوش می‌شود و کالاهای اساسی ایران با برند اربیل عراق به کشورهای هدف از جمله ترکیه و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

قاچاق کالاهای اساسی زیاد شد

دبیر سابق اتاق مشترک ایران و عراق به تجارت‌نیوز گفت: قاچاق کالاهای یارانه‌ای مانند مرغ، تخم‌مرغ، برنج، روغن و دارو به عراق، پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای همسایه زیاد شد.

سیدحمید حسینی توضیح داد: اربیل از ایران تخم‌مرغ‌ها و دیگر کالاهای اساسی که به آن ارز دولتی تعلق می‌گیرد را به شکل فله‌ای می‌خرد تا آن‌ها را با نام عراق به ترکیه و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بفروشد.

او ادامه داد: به‌رغم اینکه صادرات تخم‌مرغ، مرغ و دیگر کالاهای اساسی به کشورهای هدف ممنوع است ، اما اربیل عراق تخم‌مرغ‌ها را بدون بسته‌بندی و به شکل فله‌ای از ایران می‌خرد. همچنین برند ایران را از روی کالاهای اساسی پاک می‌کند و با بسته‌بندی و برند خود به دیگر کشورها می‌فروشد.

وفور کالاهای اساسی ایران در عراق

حسینی افزود: البته قاچاق کالا به عراق موضوع تازه‌ای نیست. با ۱۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان ایران و عراق طبیعی است که مرز قابل کنترل نیست. از این‌رو کالاهای اساسی مانند دارو، روغن، مرغ و تخم‌مرغ به این کشور قاچاقی صادر می‌شود.

او اظهار کرد: البته علاوه بر کالاهای مورد اشاره اقلام آرایشی و دام زنده نیز به دلیل تقویت دلار عراق به این کشور به صورت غیرقانونی صادر شده است.

حسینی با اشاره به رانت ایجادشده در کالاهای اساسی اضافه کرد: تمام کالاهای اساسی ایران به‌وفور در بازار عراق قابل مشاهده است. متاسفانه با توزیع رانت و ارز ۴۲۰۰ به کالاهای اساسی قاچاق معکوس به بازارهای همسایه جذابیت دارد.

پیش‌تر کمبود تخم‌مرغ در بازار ایران خبرساز شد. این اتفاق در حالی افتاد که بخشی از تخم‌‌مرغ‌های ایران به عراق قاچاق می‌شود.

در این رابطه چندی پیش علی شریعتی، فعال بخش خصوصی، در توییتر خود از قاچاق کالاهای اساسی به پاکستان خبر داد. او نوشت: «در پاکستان تجار عکس روغن و دارو نشان می‌دادند عرض کردم صادراتش ممنوع است. بزرگوار فرمودند برای شما ممنوع است نه برای ما!».

برای مطالعه بیشتر خبر تاثیر جنگ بر بازار عراق ر ا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.