کد مطلب: ۶۳۱۴۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنایع/ تحریم روسیه شدنی است؟

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنایع/ تحریم روسیه شدنی است؟

روسیه امروز با لشکرکشی به اوکراین رسما خاک این کشور را اشغال کرد. حالا شروع جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند فصل جدیدی در تاریخ بازار صنایع مختلف بگشاید. در این بین راهکار غرب برای مقابله با روس‌ها به تحریم محدود می‌شود. مساله‌ای که حتی در صورت تحقق، تهدیدی بزرگ برای بازارها به حساب می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جنگ روسیه و اوکراین امروز رسما آغاز شد تا بار دیگر شاهد یک رویارویی تمام‌عیار نظامی باشیم. برافروختن شعله‌های جنگ کافی بود تا تب بازار نفت بالا بگیرد و قیمت هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار عبور کند. حالا نیز بسیاری از تحلیلگران نگرانی‌هایی را نسبت به بازار صنایع سنگین مطرح می‌کنند. ‌آن‌ها معتقدند با آغاز جنگ و احتمال تحریم روسیه از سوی غرب، صنایع کشورهای مختلف با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

اخلال در گازرسانی به صنایع اروپا ازجمله مهم‌ترین مشکلات حذف روسیه از بازارهای بین‌المللی شناخته می‌شود. در این بین صنایع ایران از جمله فولاد و سیمان نیز طی سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند. حال جنگ روسیه ممکن است صنایع ایران را هم دچار مشکلات جدی سازد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با شرایط امروز روسیه، ایران تلاش خود برای به نتیجه‌ رسیدن مذاکرات وین را باید دو چندان کند. در غیر این صورت مشکلات انرژی بازارهای جهانی، صنایع ایران را هم با افول جدی‌تری روبه‌رو می‌سازد.

در این زمینه یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تجارت‌نیوز گفت: در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد، بعید است که جنگ روسیه و اوکراین تاثیر مستقیم بر صنایع ایران بگذارد.

حمیدرضا صالحی اظهار کرد: باید دید این جنگ ادامه‌دار می‌شود یا مذاکرات آتش‌بس سریعا شکل می‌گیرد. در صورتی که روسیه از موضع خود کوتاه نیاید، قبل از هر صنعتی، بازار نفت و گاز جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فلزات اساسی نظیر آلومینیوم، نیکل، پالادیوم و فولاد هم از گزند آسیب‌ها در امان نمی‌مانند.

واکنش صنایع به آغاز جنگ روسیه و اوکراین

او اعتقاد دارد همان‌طور که قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد، باید منتظر واکنش قیمتی سایر بازارها در کوتاه‌مدت باشیم. به‌ویژه آنکه گازرسانی به صنایع اروپا با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: ایران هم به‌رغم تحریم‌ها، تکه جداافتاده از بازارهای جهانی نیست. به‌عنوان مثال نمی‌توان انتظار داشت که قیمت فولاد و آهن در جهان افزایش یابد، اما در ایران ثابت بماند.

صالحی همچنین پیشنهاد داد: ایران با تسریع در روند مذاکرات وین باید تلاش کند جای خالی روسیه در بازار گاز اروپا را پر کند. اکنون وقت آن است که جهان از وضعیت تک‌منبعی گاز خارج شود. آغار جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند بهانه‌ای برای جایگزینی ایران در این حوزه باشد.

او همچنین درباره مشکل گازرسانی به صنایع ایران توضیح داد: این مشکل با رفع تحریم‌ها بهبود می‌یابد. جنگ روسیه تاثیر جندانی بر این مورد نمی‌گذارد، اما با ادامه تحریم‌ها، مشکل صنایع ایران دو چندان می‌شود.

روسیه تحریم می‌شود؟

صالحی در پاسخ به این پرسش که تحریم روسیه شدنی است یا خیر؟ تشریح کرد: نمی‌توان گفت که تحریم شدنی نیست. به هر حال جنگ روسیه و اوکراین آغاز شده و حتما ولادیمیر پوتین با آگاهی به احتمال تحریم دستور حمله صادر کرد. با این حال به نظر می‌رسد آمریکا و اروپا ابتدا جایگزینی برای روسیه، به‌ویژه در بخش انرژی پیدا کنند، سپس تحریم این کشور را آغاز کنند.

ورود به قرن ۲۱ شاید آخرین امید مردم جهان برای ایجاد جهانی سراسر صلح بود. مردمی که در طول قرن بیستم دو جنگ جهانی را از سر گذراندند، به دنبال شروعی تازه برای فراموش‌کردن تراژدی‌های قرن بیستم بودند.

اما امروز با آغاز رسمی جنگ روسیه و اوکراین، مشخص شد که جاه‌طلبی‌های برخی رهبران جهان محدود به زمان و مکان نمی‌شود. می‌توان شهروند هزاره سومی و غیرخاورمیانه‌ای هم بود و دغدغه جنگ داشت.

اما با قطعیت می‌توان گفت که آثار و تبعات بلندپروازی‌های پوتین محدود به روسیه و اوکراین نمی‌ماند. همان‌طور که بازار نفت با آغاز این جنگ سقف ۱۰۰ دلار را پشت‌سر گذاشت، در ساعات و روزهای آینده باید منتظر واکنش بازارهای آلومینیوم، مس، فولاد، آهن، پالادیوم و … بود.

با توجه به نقش دو کشور در بازارهای مختلف کشاورزی، ازجمله کود، گندم، ذرت و روغن، جنگ روسیه حتی تهدیدی بزرگ برای امنیت غذایی کشورهای مختلف جهان به حساب می‌آید.

برای مطالعه بیشتر گزارش لحظه‌ای از تحولات روسیه و اوکراین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.