کد مطلب: ۲۲۹۸۰۷

آب در ایران ۵۰ برابر ارزان‌تر از کشورهای توسعه‌یافته

آب در ایران 50 برابر ارزان‌تر از کشورهای توسعه‌یافته

متوسط قیمت آب در ایران به ازای هر متر مکعب حدود 0.1 دلار، معادل 450 تومان است. این قیمت در کشورهای توسعه‌یافته به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با ایران نیست. آمار و ارقام نشان می‌دهد، قیمت آب در دانمارک، آمریکا و بریتانیا به ترتیب 67 برابر، 57 برابر و 34 برابر گران‌تر از ایران است.

الهام میرمحمدی: با افزایش سه برابری جمعیت جهان در قرن بیستم، میزان استفاده از منابع آبی تا شش برابر افزایش یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ها، طی 50 سال آینده جمعیت جهان 40 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. این رشد جمعیت همراه با صنعتی شدن و رشد شهرنشینی، منجر به بالا رفتن تقاضا برای آب می‌شود که پیامدهای جدی برای محیط زیست به دنبال دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این در حالی است که سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت آب در جهان هشدار داد.

در این گزارش آمده است، به دلیل تغییرات اقلیمی، افزایش تقاضا و آلودگی منابع بیش از پنج میلیارد نفر از مردم جهان تا سال 2050 با کمبود آب روبرو می‌شوند.

از سوی دیگر، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، بهترین‌ راه‌حل برای این مسئله را پرداخت هزینه بالا برای آب می‌داند که برای محیط زیست سودمند است.

اگر مصرف‌کننده هزینه بالاتری برای آب بپردازد، ارزش واقعی آن را بهتر درک می‌کند.

در حال حاضر، اروپایی‌ها در دنیا بیشترین هزینه را برای آب پرداخت می‌کنند و روند افزایش آب در کشورهای اروپایی آغاز شده است.

در سال‎‌های اخیر، بیشترین افزایش قیمت در آفریقای جنوبی رخ داده است. قیمت آب در سال 2016 نسبت 2015، حدود 20.4 درصد افزایش یافت.

با این وجود، دانمارکی‌ها بیشترین هزینه را برای آب می‌پردازند و افزایش قیمت در سال‌ 2017 در دانمارک و آلمان به ترتیب حدود 1.78 و 1.72 دلار به ازای هر متر مکعب بوده است.

همچنین، در سایر کشورهای اروپایی -انگلیس، فرانسه، بلژیک و هلند- افزایش قیمت بیش از یک دلار به ازای هر متر مکعب گزارش شده است.

مقامات دانمارکی می‌گویند، روند افزایش قیمت برای شهروندان در این کشور ادامه خواهد یافت چرا که این اقدام، موجب شده مردم بیشتر صرفه‌جویی کنند.

جدول زیر قیمت آب را در برخی کشورها به ازای هر متر مکعب نشان می‌دهد:

کشور قیمت آب (به ازای هر متر مکعب)
دانمارک 6.7 دلار
استرالیا 6 دلار
آلمان 5.8 دلار
اسکاتلند 5.8 دلار
آمریکا 5.7 دلار
هلند 4.8 دلار
بریتانیا 3.4 دلار
امارات 2.2 دلار
مکزیک 0.5 دلار
ایران 0.1 دلار

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متوسط قیمت آب در ایران به ازای هر متر مکعب حدود 450 تومان است که به گفته معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، قیمت واقعی آن 1000 تومان است.

قیمت‌های جدول فوق نشان می‌دهد، قیمت آب در کشورهای دیگر به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با ایران نیست.

قیمت آب در دانمارک، آمریکا و بریتانیا به ترتیب 67 برابر، 57 برابر و 34 برابر گران‌تر از ایران است.

با در نظر گرفتن متوسط قیمت، می‌توان گفت متوسط قیمت آب در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته حدود 50 برابر ارزان‌تر است.

به گفته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت‌ تمام‌شده آب و قیمتی که از مردم دریافت می‌شود، وجود دارد. به طوری که می‌توان گفت قیمت دریافتی از مردم حدود نصف قیمت تمام‌شده آب است.

او می‌گوید: وضعیت نامطلوب اقتصادی در حوزه آب موجب شده، بسیاری از پروژه‌های نوسازی و بازسازی و همچنین جذب سرمایه‌گذار با مشکل روبرو شود.

این در حالی است که در هیچ‌یک از کشورهای ذکر شده در جدول بالا، شرایط کم‌آبی حاکم نیست. با این وجود در بسیاری از کشورها بیش از 50 درصد هزینه‌ها از طریق تعرفه‌ها بازیافت می‌شود.

از سوی دیگر، سرانه مصرب آب هر فرد در جهان 150 لیتر و در ایران حدود 220 لیتر طی شبانه‌روزاست. این بدان معناست که سرانه مصرف آب در ایران 47 درصد بیشتر از متوسط جهانی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ali

    این گزارش از اول اشتباه است چون بر اساس دلار محاسبه شده و آنهم در مقابل بی ارزشترین پول دنیا که ریال است … در آخر خواهشمند است این مسائل رو اعلام نکنید گرونش کنید ما که حرفی نداریم

  • بهنام

    سلام، کشور ما علاوه بر فقر آب با مشکل بزرگتری که مدیریت آب می باشد روبروست . مسئولین ما دائم از کاهش بارش باران و بی آبی گله دارند و وقتی که رحمت خداوند شامل حال ما می شود و مواجه با بارش باران می شویم عدم مدیریت با هدر رفتن آب و ویرانی و مشکلات زیاد مواجه می شویم . از طرفی شیوه مصرف آب توسط مردم نیز بسیار فاجعه بار است و کمتر کسی توجه به شیوه صحیح مصرف دارد . بارها شده که در خیابان با مردمی که مشغول شستن ماشین و یا خیابان هستند و شیر آب را بی جهت باز می گذارند برخورد کرده و وقتی از آنها خواهش می کنم که قدر رعایت کنند با رفتار توهین آمیز آنها مواجه می شوم .

  • حسن رضایی نسب

    اگر مقایسه هم میکنید تمامی شرایط زندگی رو مقایسه کنید مردم چه گناهی دارند که باید با شاد ترین کشور دنیا مقایسه بشن یا مگر درآمد ما به اندازه یک کشور توسعه یافته است که تو این حوزه با اونا مقایسه میشیم . اصلا قابل درک نیست این دست مقایسه ها

  • کیوان

    مقایسه هزینه ها با کشورهای دیگر ، مقایسه درآمدها با کجا ؟

  • خخخخ

    بهتره به همین صورت درامد سرانه این ملل را هم منتشر میکردید در کنارش.

  • قوتانلی

    به جای حل مشکل دزدی واختلاس با گران کردن آب مردم تمام این مشکلات حل خواهد شد….

  • مری

    و حقوق و در آمد ملت حداقل یک دهم! پس سفسطه نکنید لطفا!!!

  • علی

    البته کاش حقوق همان مردم را می گذاشتید .قیمت حداقل آب باید ده برابر شود.
    حقوق یک کارگر ساده در اروپا حدود 2000 یورو است و در ایران حدود 200 یورو.
    اروپا آب دارد. ما نداریم. اروپا مسولین وکارشناسان کار بلد برای کنترل مصرف و آلودگی آب دارد ما نداریم.