سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه سرانه آب تجدیدپذیر هر ایرانی از حدود ۷۰۰۰ مترمکعب در دهههای گذشته به کمتر از ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است، تأکید کرد: افزایش جمعیت در کنار کاهش بارش و پیامدهای تغییر اقلیم، فشار بیسابقهای بر منابع آبی کشور وارد کرده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه تمرکز سیاستهای مدیریت آب بر بخش کشاورزی است، گفت: توسعه آبیاری نوین میتواند تا ۵۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد، اما بحران آبهای زیرزمینی همچنان نیازمند اصلاحات جدی در الگوی مصرف است.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با افزایش تدریجی دمای هوا و وارد مدار شدن کولرهای آبی، مصرف آب تهران به مرز سه میلیارد لیتر در شبانهروز رسید.
با وجود افزایش بارشها نسبت به سال گذشته، تهران همچنان با ناترازی جدی آب روبهروست؛ بهطوری که ذخایر سدهای استان تهران با پرشدگی ۱۸ درصدی روبه روست؛ در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب بهعنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کسری قابل توجه بارندگی در سال آبی جاری گفت: در حالی که پنج ماه از سال آبی سپری شده، میزان بارشها به ۸۰ میلیمتر نرسیده و این موضوع لزوم مدیریت جدی مصرف آب، بهویژه در ایام خانهتکانی را دوچندان میکند.
سخنگوی آبفای تهران گفت: امسال سال رکوردشکنیها بود؛ رکورد در پیوستگی خشکسالی و کمبارشیها ثبت شد، اما در کنار آن یک رکورد مهم در مدیریت مصرف نیز به ثبت رسید.
مدیرعامل آبفای منطقه 6 تهران گفت: در ادامه برنامههای مدیریت مصرف، با نصب بیش از 70 هزار کاهنده و رسیدن به سرعت نصب روزانه 4 هزار قطعه، اجرای یکی از گستردهترین طرحهای کاهش هدررفت آب در پایتخت اجرایی شد.
آقای رییسجمهور، کابینه جنابعالی در انتهای 1403 برای تامین آب شرب تهران و دیگر شهرها فقط نسخه سختافزاری آن هم از طریق حفر دهها چاه و بدهکاری بیشتر به آبهای زیرزمینی تجویز کرد! پیامد این نسخهها رفع ضرر موقت و ایجاد انواع ضرار پایدارتر و تشدید چالشهای پیچیدهتر را پر رنگ کرد و بندهای تابآوری را از ریشه برید!
تهرانیها با همکاری گسترده در مدیریت مصرف، رکورد جدیدی در کاهش مصرف آب به جا گذاشتند؛ بهطوریکه سرانه مصرف خانوارهای پایتخت در نیمه نخست امسال از ماهانه ۱۶ هزار لیتر به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ لیتر کاهش یافت. همزمان، با اجرای طرحهای فنی و مدیریتی، مصرف و تولید آب تهران در مجموع ۶۵ میلیون مترمکعب کمتر شد و سهم مشترکان خوشمصرف افزایش یافت.
اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در گزارشی تحلیلی، به بررسی روند «میزان مصرف انرژی گاز سوخت و خوراک آب و برق مصرفی در صنایع با اهمیت و انرژیبر بازار سرمایه» و نقش و اهمیت ناترازی انرژی در میزان تولید و سودآوری صنایع بورسی پرداخت.
در حالی که سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در تهران توزیع میشود، حدود ۲۲ درصد این منابع به علت هدررفت واقعی و ظاهری از چرخه مصرف خارج میشود؛ رقمی معادل یکپنجم کل ورودی شبکه که نه هزینهای بابت آن دریافت میشود و نه تاثیری در بهبود کیفیت زندگی دارد.
در شرایطی که بحران آب به یکی از جدیترین چالشهای کشور تبدیل شده، مدیرعامل بورس انرژی از عرضه گواهی صرفه جویی آب در بورس انرژی تا پایان تابستان خبر داده است. در همین رابطه علی نقوی، مدیرعامل سابق بورس انرژی به تجارتنیوز گفت: «این ابزار فعلا در حال طراحی است و نیازمند تدوین رویهها و مقررات است.»
یک عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: واقعیت این است که اگر مصرف حدود ۲۵ درصد مشترکان که پرمصرف هستند کنترل شود و از طرف دیگر میزان اتلاف آب در کشور به نصف کاهش یابد، دیگر نیاز به این همه داد و قال نیست.
وزیر نیرو اعلام کرد در پی اجرای تعطیلی روز چهارشنبه در تهران، مصرف آب پایتخت در یک ماه به طور متوسط ۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. این آمار بر اساس ارزیابیهای صورتگرفته پس از اجرای طرح ثبت شده است.
دولت با تعطیلی چهارشنبه هقته گذشته در تهران، به کاهش ۱۰درصدی مصرف آب تهران امیدوار بود که این امیدواری و برآورد، محقق شد و بررسی های تسنیم از کاهش حدودا ۱۰ درصدی مصرف آب تهران در این روز حکایت دارد.
استاندار تهران گفت: براساس آخرین اطلاعات در حال حاضر میانگین آب شرب مصرفی در تهران پنج برابر دیگر استانهای کشور است، در همین راستا برای جبران کمآبی در پایتخت تدابیری در بلندمدت و کوتاهمدت اندیشیده شده است.