کد مطلب: ۶۸۱۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟/ فروش سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان مواد مخدر در ایران

چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟/ فروش سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان مواد مخدر در ایران

کوچ معتادان از بازار مواد مخدر سنتی به صنعتی به دلیل افزایش شش برابری قیمت تریاک بسیاری از فعالان حوزه اعتیاد را به ارائه هشدارهای جدی واداشت. آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند معتادان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین مواد مخدر هزینه می‌کنند. حال با ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان احتمالاً این رقم بالاتر هم برود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان منجر به افزایش شش برابری قیمت تریاک در ایران شد. اتفاقی که از چند منظر می‌تواند برای کشور مخرب باشد. ازجمله بازار داروهایی که وابسته به خشخاش هستند در این مدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. همچنین با ادامه این روند افرادی که از مواد مخدر سنتی استفاده می‌کردند ممکن است به سمت مواد مخدر صنعتی یا قرص‌های روان‌گردان روی آورند که به‌مراتب آثار مخرب‌تری دارند.

این در حالی است که برخی بر این تصورند که با افزایش قیمت‌ها، مصرف مواد مخدر کاهش می‌یابد. اما صاحب‌نظران این حوزه شدیداً مخالف این موضوع هستند. درمانگران معتقدند که فرد مبتلا به اعتیاد به قیمت فروختن فرش زیر پا هم که شده، مواد مخدر خود را تأمین می‌کند. اما قطعاً آسیب‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود.

به نظر می‌رسد پس از ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان کشت داخلی تحت مجوز وزارت بهداشت و سایر نهادهای ذی‌صلاح بتواند جایگزین مناسبی باشد. چراکه دولت‌های افغانستان همواره از ترفند ممنوعیت برای بالابردن قیمت تریاک استفاده می‌کنند. چراکه این محصول بیشترین آورده را برای این کشور دارد. در ایران نیز آن‌طور که فعالان حوزه اعتیاد می‌گویند افراد مبتلا به اعتیاد سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید مواد مخدر می‌کنند.

چرا قیمت تریاک افزایش یافت؟

سعید صفاتیان، تحلیلگر مسائل مربوط به اعتیاد، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: مواد مخدر نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضربه اقتصادی وارد می‌کند. این در حالی است که از سال گذشته، طالبان کشت مواد مخدر در افغانستان را ممنوع اعلام کرد.

او ادامه داد: بین ۲۱۰ هزار تا ۲۳۰ هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت مواد مخدر هستند. حدود ۲۰۰ هزار شاغل در افغانستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با کشت مواد مخدر در ارتباط هستند. با ممنوع شدن کشت خشخاش در این کشور و افزایش نرخ دلار، قیمت تریاک در ایران هم تا شش برابر افزایش یافت. حتی طی چند روز اخیر داروهایی مانند متادون که برای درمان اعتیاد هستند تا ۲۰۰ درصد رشد کرد.

نسبت به افزایش قیمت تریاک هشدار دادیم

او تاکید کرد: بنده این هشدار را به ستاد مبارزه با مواد مخدر دادم که خود را برای افزایش قیمت تریاک آماده کنند. شاید اگر در همان مقطع، مسئولان مبارزه با مواد مخدر هشدارها را جدی می‌گرفتند، اکنون شاهد افزایش شش برابری قیمت‌ها نبودیم.

این تحلیلگر حوزه اعتیاد افزود: اگر امروز به یک مصرف‌کننده اعلام کنند که قیمت تریاک افزایش یافت، چه خواهد کرد؟ آیا او به خاطر گرانی مصرف را ترک می‌کند؟ قطعاً این افراد به سراغ مواد مخدر ارزان‌تر مانند هروئین، شیشه و سایر مواد و داروهای روان‌گردان می‌روند.

وی تشریح کرد: باید توجه داشته که اکثر مصرف‌کنندگان حتی حاضرند کل درآمد خود را صرف تامین این نیاز خود کنند. به‌عنوان مثال اگر فردی مبتلا که سه میلیون تومان درآمد دارد، پیش از این ۵۰۰ هزار تومان از درآمد خود را خرج خرید مواد می‌کرد، اما اکنون باید کل درآمد خود را صرف خرید مواد کند. این فرد قبلاً ۲٫۵ میلیون تومان برای تأمین سایر نیازهای خود داشت، اما اکنون مجبور است کل پول خود را صرف خرید مواد کند. طبیعتاً فردی که پولی نداشته باشد، ممکن است از راه‌های دیگری اقدام به تامین مایحتاج خود کند. این یعنی کاهش امنیت اجتماعی در سایه افزایش قیمت تریاک و خشخاش.

تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران

صفاتیان اظهار داشت: حدود سه میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور داریم. از این تعداد، نزدیک به یک میلیون نفر از آن‌ها تریاک مصرف می‌کنند. طبق توضیحات وی؛ بیش از ۶۰ درصد این افراد وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند. با این حال معتادان در ایران سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید مواد مخدر می‌پردازند. حال با افزایش قیمت تریاک احتمالاً این میزان هزینه بیشتر هم شود.

بر اساس اعلام وی، در پی افزایش قیمت مواد مخدر، داروهایی که برای درمان اعتیاد در کشور استفاده می‌شوند مانند متادون تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در همین رابطه یک بلاتکلیفی به وجود می‌آید که دستگاه‌های متولی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر برای آن باید برنامه‌ریزی کنند.

او با بیان اینکه ایران در مقطعی جزو پنج کشور تولیدکننده خشخاش بود، یادآور شد: از تریاک مورفین به دست می‌آید. این دارو برای هر کشوری به‌ویژه در زمان جنگ، یک دارو بسیار استراتژیک محسوب می‌شود.

برای کشت خشخاش قانون داریم

صفاتیان تأکید کرد: اکنون قانون به وزارت بهداشت این اجازه را می‌دهد که با هماهنگی وزارت کشاورزی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، بتواند کشت نوعی از خشخاش را برای تولید دارو داشته باشد. از سوی دیگر دولت باید برای درمان‌های رایگان اقدام کند. افزایش قیمت تریاک راهکار درمانی و حتی پیشگیرانه نیست.

این تحلیلگر اعتیاد عنوان کرد که کشت خشخاش در کشور باعث ایجاد شغل هم می‌شود. از طرف دیگر درآمدزایی بالایی هم دارد. در حال حاضر در کشورهایی نظیر اسپانیا و استرالیا نیز کشت خشخاش دارند.

وی اضافه کرد: در ماده ۱۵ مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه مکلف شد که معتادانی به صورت خودمعرف به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از وضعیت مالی خود خوبی برخوردار نیستند را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

طالبان خشخاش را دپو می‌کند؟!

صفاتیان در پایان به ترفند سیاسی طالبان برای بالا بردن قیمت تریاک اشاره کرد. طالبان با اینکه اعلام کرد کشت خشخاش را ممنوع می‌کند، اما بعید است آن را در بلندمدت اجرا کند. چراکه طالبان خود نیز درگیر تولید مواد مخدر است و نمی‌تواند از درآمد پنج میلیارد دلاری آن بگذرد. به نظر می‌رسد طالبان اقدام به دپوی خشخاش می‌کند.

مطلب تاثیر عجیب ممنوعیت کشت خشخاش! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ممدلی (مخفف محمدعلی)

    دولت باید برای افرادی که بالای 55 سال دارند و تریاک مصرف میکنند بصورت کوپن های ماهانه و به اندازه مصرفشان به آنها بدهد که هم از مواد مطمئن استفاده کنند و هم قیمتش مناسب باشه و دست سوداگرانی که هزار تا چیز مختلف قاطی تریک میشود هزینه های درمان و بهداشت را پایین بیاورند

  • امیر

    باید درایران کشت شود زیرنظربهداشت چون چیزی که قاچاق بشه ومخفیانه فروخته بشه ناخالصیش زیادمیشه چون کسی نیست که نظارت کنه

  • امیر

    قطعا کمترکسی مایل به ترک تریاک هست واین یعنی خطراستعمال موادجایگزین صنعتی به جای سنتی بهترین گزینه کشت آزادداخل کشورهست

  • ناشناس

    سلام. یک معتادبدبخت برای تهیه مواددست به دوزدی می‌زند بعلت عدم اطلاعات کابل برق که مجبوربودن اززیر زمین عبوربدهندمیرود کابل میاربیرون و،با اره چوب بری اقدام به بردن کابل میکنندکه متاسفانه جزغاله می‌شود، وفاتحه، گناهش گریبان چه کسی خواهدگرفت وزارت بهداشت یامبارزه موادمخدر، ویامسئولینی که خودمعافی
    موادهستند🤷‍♂️🤷‍♂️ 😢😪🌹🙏

  • جوادخان

    خدایی حرف حق گفتین،هرچی گفتی درسته درسته،
    فقط کاش خود ایران هم خشخاش کشت کند که در غیر اینصورت واقعا وضع ایران خیلی خراب میشود.آمار معتادین کشور من بهتون قول صددرصد حداقل 10 تا 15 میلیون نفر مردم ایران معتاد هستند،حداقل تو هر کوچه در ایران 20 نفر معتاد هس

  • جوادخان

    خدایی حرف حق گفتین،هرچی گفتی درسته درسته،
    فقط کاش خود ایران هم خشخاش کشت کند که در غیر اینصورت واقعا وضع ایران خیلی خراب میشود.آمار معتادین کشور من بهتون قول صددرصد حداقل 10 تا 15 میلیون نفر مردم ایران معتاد هستند،حداقل تو هر کوچه در ایران 20 نفر معتاد هس.بذار سه چهار سالی بگذره بعد ببین وضع ایران رو،همه هروئینی یا شیشه ای میشن،بعد اونوقت مسئولین ای کاش ای کاشِ علکی میکنن🙁🙁

  • محمدی

    من نمیدانم چرا دولت ونظام این پتانسیل را داره که کشت خشخاش را راه بندازه هم برای مصارف دارویی هم سهمیه بده به بیمارانی که به این مواد معتاد هستند بخدا دسر سود هست براش.چند صباحی که بگذره همه اینای که مصرف کننده هستن روی میارن به شیشه ومواد ارزان ونابودگر پس دولت اگر بفکر این افراد وخودش هست هر چه زودتر اقدام کنه بهتره

  • محمدی

    دولت باید هرجه سریعتر یه فکری برای این افراد بکنه تا دیر نشده حالا با کشت یا توزیع سهمیه شربت ترک اعتیاد .

  • ناشناس

    چرامردم ایران بایدپولشان رابه طالبان بدهند مگه قدیم خشخاش داخل ایران کشت نمیشد حالاهم میشود درقدیم فقط پیرمردان به صورت تفننی استفاده میکردن ولی حالاهرچه تریاک گران تر شودمتاسفانه جوانان به سمت مخدرصنعتی کشیده میشوند آنچه بعنوان شربت تریاک درمراکزداده میشود بسیاررقیق وبداست

    • slmanrhyan67@gmail.com

      ما اعترض داریم‌ به تریاک نیاز‌ داریم‌

  • علی قاسمی

    مردم دلشان خوشه که مسئولین حکومت دلشان برای اسفناک شدن زندگی معتادان بدلیل گرانی می سوزه هرچه موادصنعتی بیشتربکشن فعلا به نفعشانه چون به حساب خودشان رمقی برای اعتراض نمی مونه وگرنه اگردلشان می سوخت که اینها ملت مایندسازمانی روتشکیل می دادندکه اقدامی جهت کشت می کردن تا ایران وسیله بازی وبازیچه ی طالبان نشه بااین پولی که به جیب طالبان سرازیرمیشه چه مدرسه ها وچه کارهای عمرانی مثل آبرسانی ازدریا که ساخته خواهدشد .اینها هرملت ذلیل تربشن نفع میبرن

  • ناشناس

    بخدا صدگرمش ۴ملیون کمترنمیدنند حالا یه نفره صدتاش میگه ۶ملیون وادعا داره جنسش بهتره خوب من بیماری اعصاب وروان دارم و۶۰سال سن وسی ساله میکشم البته الان دیگه میحوشونم وشیره میکنم ولی باحقوق ۷۵۰۰واقعآ سخته هی گفتند هروریین راحتری وشیشه ولی واقعآ میترسم اونم توسن بالا ودخترودامادوعروس بمیرم بهتره تا هرویینی بشم یا شیشه ای کاش دولت فکری میکرد