کد مطلب: ۶۵۲۳۱۶

تاثیر عجیب ممنوعیت کشت خشخاش!

تاثیر عجیب ممنوعیت کشت خشخاش!

با ممنوعیت کشت خشخاش در کشور افغانستان، زیرساخت‌هایی که در حوزه درمان و خدمات کاهش آسیب وجود دارد، دستخوش تغییرات جدیدی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحت‌تأثیر ممنوعیت کشت خشخاش در کشور افغانستان، زیرساخت‌هایی که در حوزه درمان و خدمات کاهش آسیب وجود دارد، دستخوش اتفاقات جدیدی می‌شود.

با سخت‌تر شدن دسترسی به مواد و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، ممکن است گران شدن مواد، مشکلات بهداشتی را هم با خود به‌دنبال داشته باشد.

روزنامه ایران نوشت، ایمان نظری پژوهشگر اعتیاد و متخصص روان‌شناسی سلامت گفت: ممکن است الگوی مصرف کشیدن موادمخدر تغییر کند.

مصرف موادمخدر به‌صورت کشیدنی اندکی دورریز دارد. وقتی مواد تحت‌تأثیر سیاست افغانستان و همچنین ممنوعیت در کشور خودمان، گران شود، الگوی مواد نیز تغییر می‌کند. الگو مصرف به سمت تزریقی می‌رود.

مسأله دیگر هم تغییر فعالیت لابراتوارهای زیرزمینی است که بیشتر می‌شود. علاوه بر الگوی مصرف تزریقی، الگوی مصرف مواد صنعتی مانند آمفتامین‌ها و شیشه که تبعات خیلی زیادی دارد، افزایش می‌یابد.

موضوع دیگری این است که وقتی دسترسی تا این حد سخت شود، افرادی که مصرف‌کننده هستند و به تعبیری آسیب‌دیده هم هستند، به سمت مصرف مواد ناخالص روی می‌آورند.

هم‌زمان نیز سودجویان و فروشندگان، کسری موادمخدر را با ناخالصی که به مواد اضافه می‌کنند از جمله «استات‌سرب» و سایر ناخالصی‌هایی که به تریاک اضافه می‌کنند، جبران می‌کنند.

در نتیجه مشکلات شدیدی برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آید.

در سال‌های قبل هم به‌دلیل ناخالصی‌های ناشی از استات‌سرب شاهد آسیب‌های کبدی یا فوت تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان این موادمخدر ناخالص بودیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عالی

  • ناشناس

    فقط راه چاره بدور از تعصبات اداری کشت و تولید در داخل کشور عزیز خودمان است هم منابع خیلی بیشتر از انریکه اعلام میشود از کشور خارج نمیشود وازطرفی مستقیم وغیر مستقیم بیش از دو میلیون شغل نیز ایجاد خواهد شد % فعتبرو یا اولا الباب….

  • ناشناس

    با درود و آرزوی تندرستی برای کسانی که این متن را میخوانند و میتوانند تأثیری مثبتی در کاهش این جمعیت معتاد داشته باشند ، من با اعداد و ارقام و دیتاهای آماری کاری ندارم ، فقط میدانم با توجه به اینکه من ۱۶ سال در آسایشگاه رازی کار کرده ام و همسرم ۴۳ سال هست که معتاد به تریاک هست ، خوب میدانم که کشت نشدن خشخاش در ایرانچه تأثیرات منفی در امر داروسازی و رساندن دارو به دست فردی که قصد ترک دارد چقدر مشکل میباشد ، از مسئولین وزارت بهداشت درخواست دارم برای از بین بردن دلالان متادون و مرفین و دیگر مشتقات ، ما راهی به جز خودکفایی در این راه نخواهیم داشت