خبر فوری:

کد مطلب: ۵۸۹۷۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حبوبات لاکچری شد / لوبیا چیتی ۷۹ هزار تومان!

حبوبات لاکچری شد / لوبیا چیتی ۷۹ هزار تومان!

خشکسالی حبوبات را لاکچری کرد. قیمت لوبیا چیتی در بازار به قیمت ۷۹ هزار تومان رسیده است. علت گرانی حبوبات چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی‌های بازار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو لوبیا چیتی بین ۷۰ تا ۷۹ هزار تومان است. لوبیا قرمز هم با قیمت ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان فروخته شده. لپه بین ۵۰ تا ۵۸ هزار تومان قیمت دارد. عدس نیز بین ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان فروخته شده است.

دبیر انجمن حبوبات با تایید افزایش قیمت؛ درباره علت گرانی حبوبات توضیح داد: حبوبات در ایران به سه دلیل گران شد. نخستین دلیل خشکسالی است که باعث شده عرضه آن در دنیا کم شود. همین مساله بر افزایش قیمت جهانی هم تاثیر گذاشته است. عرضه حبوبات در دنیا کم است این در حالی که دنیا وارد عرصه پساکرونا شده و تقاضا برای مصرف حبوبات بالا رفته است.

سید عبدی افتخاری به تجارت‌نیوز گفت: هزینه حمل و نقل نیز از دیگر عوامل داخلی است که باعث افزایش بیشتر قیمت حبوبات شد. اکنون قیمت عدس سبز از ۸۵۰ دلار به ۱۴۰۰ دلار رسیده است که با کرایه حمل و نقل قیمت آن در ایران افزایش بیشتری دارد.

او با اشاره به وضعیت تولید حبوبات بیان کرد: امسال کشاورزان با بحران کم آبی مواجه شدند. همین مساله به همراه افزایش هزینه‌های تولید باعث شد که از تولید بیشتر حبوبات جا بمانند و با کاهش تولید مواجه باشیم.

آمار تکان‌دهنده از سفره ایرانیان

گزارش‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان کاهش داشته است. آخرین بررسی‌ها هم نشان می‌دهد در سال ۹۷، شرایط اقتصادی به گونه‌ای بوده که هفت دهک جامعه نتوانسته‌اند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند!

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد مصرف گوشت در کلیه دهک‌ها نصف شده و در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ مردم کمتر برنج، گوشت و لبنیات می‌خورند.

همچنین برخی از فعالان بازار هم اعلام کرده بودند به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی مردم در بازار به دنبال برنج شکسته خارجی هستند!

پیش از این نیز وحید وثوق، رئیس اتحادیه خواربار فروشان اردبیل به تحلیل بازار گفته بود: «حبوبات در اردبیل گران شده و مردم توان خرید مواد غذایی را ندارند.»

برای مطالعه بیشتر خبر سوتغزیه در ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من خودم کشاورز هستم لوبیا ۴ رقم کشت کردم
    …قرمز.و سفید و چیتی و کپسولی..هیچ کدام با این قیمت ها که فرمودن همخوانی نداره و خیلی ارزان تر از لاکچری شدن هست

  • ناشناس

    من خودم ۳۰ تن دارم کیلو ۴۰ هزار تومان میدم

  • ناشناس

    لوبیا چیتی درجه یک خوش پخت مجلسی کیلویی بوجاری شده .عالی..کیلویی ۴۲

  • ناشناس

    لوبیا چیتی درجه۱ بوجاری شده خوش پخت مجلسی کیلویی۴۳

  • ناشناس

    سلام من تولید کننده لوبیا هستم بهترین نوع چیتی دارم میدم 45تومن قرمز 35تومن علی برکت الا

  • ناشناس

    والا من کشاورز هستم از من لوبیا چیتی خریدن ۳۵۰۰۰ تومن و لوبیا قرمز ۲۳۰۰۰ تومن این کجاش لاکچری هست لطفا با این اخبارهاتون زندگی کشاورزان خراب نکنید اگر خیلی زرنگ هستید بنویسید این قیمتها توسط دلالها به اینجا رسیده . با این قسمتهایی که من گفتم برا کشاورز سود آنچنانی هم نداره یه بارید مسخره ساختن میدن ۱۵۰ ملیون حرفی نمیزنی تا کشاورز یه قیمتی از محصولش بالا میره دنیارو خبر میکنید

  • ناشناس

    این خشکسالی نیست که قیمت لوبیا سای محصولات لاکچری میکنه بلکه دلالانی که الان تبدیل به ابر مافیا شدن این کار میکنن دیدید که خیلی از کشاورزان محترم نظر دادن با نصف این قیمت ها حاضرن لوبیا توزیع کنن

  • ناشناس

    از خودت قیمت درست نکن شاید خودت فروشنده لوبیا هستی یا می خواهی دولت را تخریب کنی

  • محمد

    والله من امروز لوبیا دادم ۳۰ هزار تومان حدود ۱۰ تن

  • ناشناس

    اصلاح همه این امور دست خود ملتهاست.هنوز هستند خانواده هایی که بالای سه فرزند زاد و ولد میکنند و گرانی را در کشورها گسترش میدهند.قانون فیزیک استثنا نداره.فرزند چهارم مساویست با گرانی، ساخت و ساز، کاهش منابع طبیعی، هورمونی شدن مواد غذایی حیوانی و گیاهی و غیره.عمر مفید انسان کوتاه است و ظرفیت کره زمین محدود. دولتمردانی که چشم بسته ملتها را تشویق میکنند که هر زوجی بالای سه فرزند، فرزندآوری کند این عواقب را در نظر نمیگیرند و همه چیز را از دید تجارت نگاه میکنند در حالیکه بهترین تجارت همین رعایت تنظیم خانواده تا مرز سه فرزند در سراسر دنیا و برای همیشه میباشد که فقر ریشه کن شود و همه جهانیان به طور یکسان از منابع طبیعی بهره مند گردند.به امید روزی که جامعه بشریت سر عقل بیاید.