کد مطلب: ۳۴۷۹۰۷

چهره جدید علینقی خاموشی / دفاع از جوانگرایی، حوزه‌های جدید اقتصادی و رسانه‌ها / قیمت دلار ۵۰۰ تومان شود

چهره جدید علینقی خاموشی / دفاع از جوانگرایی، حوزه‌های جدید اقتصادی و رسانه‌ها / قیمت دلار 500 تومان شود

‏پیرتر از همیشه به نظر می‌رسد اما می‌خواهد حرف‌های جدیدی بزند. علینقی خاموشی می‌گوید رئیس اتاق شوم دیگر رسانه‌ها را به جلسات اتاق بازرگانی راه می‌دهم، با فیلترینگ مخالفم و زمینه را برای فعالیت‌های آزادانه باید فراهم کرد. تحملم زیاد شده و می‌دانم با ‎مذاکره می‌توان مسائل را حل کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علینقی خاموشی حدود سه دهه رئیس اتاق بازرگانی ایران بوده و در آن دوره تجربه‌های خاصی را پشت سر گذاشته است. وی از سال 86 که دیگر رئیس اتاق بازرگانی ایران نبود، رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس شد و علاوه بر آنجا همچنان در حوزه پتروشیمی به فعالیت‌های خود ادامه داد.

خاموشی در آستانه 80 سالگی سعی می‌کند حرف‌های جدیدی نسبت به گذشته بیان کند. وی در گفتگویی مفصل با تجارت‌نیوز که در روزهای آینده مشروح آن منتشر خواهد شد به اهمیت حمایت از بخش خصوصی خصوصا حوزه‌های جوان‌تر مانند استارتاپ‌ها سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که با فیلترینگ مخالف است. او می‌گوید: زمینه را برای فعالیت‌های آزادانه باید فراهم کرد.

وی همچنین برخلاف دوره ریاست خود که اجازه نمی‌داد نمایندگان رسانه‌ها در جلسات اتاق بازرگانی حاضر شوند، اکنون می‌گوید اگر رئیس شوم اجازه حضور رسانه‌ها در جلسات اتاق بازرگانی را می‌دهم.

خاموشی همچنین درباره اهمیت مذاکره سخن می‌گوید و عنوان می‌کند: تحملم زیاد شده و می‌دانم با ‎مذاکره می‌توان مسائل را حل کرد.

با این حال وی همچنان درباره نرخ ارز مدافع پایین نگه داشتن قیمت دلار است. وی درباره قیمت دلار می‌گوید که قیمت دلار باید 500 تومان شود و با برنامه‌ریزی کردن و کسری نداشتن دولت می‌توان نرخ ارز را کاهش داد.

علینقی خاموشی: قیمت دلار باید ۵۰۰ تومان شود

هیچ دست گلی برای اتاق نیاوردند

در همین حال رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا برای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی با چهره‌های قدیمی ائتلاف کرده‌اید یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: هنوز برای ائتلاف زود است. به بنده گفتند که برای انتخابات نام‌نویسی کنید و ما همان کار را انجام دادیم.

علی نقی خاموشی درباره چرایی عدم حرکت‌های انتخاباتی از سوی فعالان اقتصادی اظهار کرد: علت اینکه فعالان اقتصادی در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی کج‌دار و مریض جلو می‌روند این است که دلسرد شده‌اند. در حقیقت آنها از اتاق مایوس هستند. در این مدت اتاق بی‌ارزش شد و این موضوع غیر قابل انکار است.

او افزود: کسانی که در این مدت در اتاق حکمرانی کرده‌اند هیچ دست گلی برای اتاق نیاوردند. اتاق در گذشته وزن قابل توجهی داشت اما امروز این وزن نه تنها در داخل بلکه در خارج از آن هم دیده نمی‌شود. افرادی که در این دور قرار است حکمرانی اتاق را در دست گیرند باید زجر بکشند؛ چرا که اوضاع خیلی خراب است.

افراد در این 13 سال چه کردند؟

خاموشی درباره این پرسش که در حال حاضر وضعیت اتاق بازرگانی نسبت به 13 سال گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟ گفت: سوال بنده این است که اتاق در این 13 سال چه اقداماتی انجام داده است؟ اتاق در 13 سال گذشته تقریبا در تمام سیاست‌های اقتصادی کشور دخالت داشت و سهیم بود. یعنی بخشی از وظایفش که مشاوره به سران سه قوه بود را به طور معمول از آن استفاده می‌کرد. اگر دولت لایحه‌ای به مجلس می‌داد که مورد نقدمان بود علنا به مجلس اعلام می‌کردیم و این گفتن‌ها ارزش داشت. حال سوال اینجاست که بعد از ما چه کردند؟ چنانچه بخواهم وظایفم را تک به تک لیست کنم یک مقدار سبک است. اقداماتی که در آن دوران انجام دادیم وظیفه‌مان بوده است.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران گفت: به بنده خیلی گفتند که اقدامات و تجربه‌هایی که در آن دوران داشته‌ام را به کتاب تبدیل کنم اما امتناع کردم. معتقدم در آن زمان اقداماتی را که باید انجام می‌دادم را عملیاتی کرده‌ام.

او درباره این پرسش که مهم‌ترین خلاء اتاق بازرگانی چیست؟ اظهار کرد: ظاهرا مردم نسبت به شرایط مایوس شده‌اند؛ چرا که در این مدت آن‌قدر کارت‌های بازرگانی بیهوده به نام مُردگان و پیرزن‌ها صادر شده که همین اخبار و موضوع‌ها افراد را نسبت به ادامه روند دلسرد کرده است.

مشروح این مصاحبه به‌زودی منتشر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد تاجدینی

    اگر صحبت هایشان درست باشد واقعا باید مورد حمایت قرار بگیرند تا مملکت از این بی ثباتی در بیاید البته من فکر میکنم حرفهایشان درست است چون در زمان ریاست ایشان وضع مملکت خیلی خوب بود و مثل حال بی ثبات نبوده که یک جنس صد مدل قیمت دارد خداوکیلی این مملکت به مدیران با تجربه و متعهد نیاز دارد من و امثال من جانمان را نگرفتیم دستمان در هشت سال جنگ تیکه و پاره بشیم که الان با 52 سال سن با حقوق بازنشستگی خجالت زده زن و بچه امان بشیم و حتی یک سفر داخلی هم آرزوی خانواده امان باشد از طرفی ناقص شده ایم و توان کار نداریم از طرف دیگر هم باید مورد مسخره قرار بگیریم و بشنویم که اگر بجای رفتن به جبهه و جنگ میچسبیدید بکار و زندگی الان اینطور نبودید ترو خدا ما بازماندگان جنگ را از سر کوفت و متلک نجات دهید کمی بفکر زندگی مردم باشید بخداوندی خدا اگر گناه نبود صدباره خودکشی کرده بودم ترو بجان عزیزانتان نجاتمان بدهید