کد مطلب: ۴۹۳۱۰۶

چرا سکه رکورد زد؟ / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز اول آذرماه ۹۹

چرا سکه رکورد زد؟ / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز اول آذرماه 99

سنگین‌ترین ریزش سکه در ۲ سال اخیر در آبان ماه رقم خورد. فلز گران‌بهای داخلی با قرار گرفتن بر سکوی ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی در آخرین روز معاملاتی، نزدیک به ۱۷ درصد از ارزش خود را طی ماه گذشته از دست داد. اما آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد روز پنجشنبه ۲۹ آبان با 9,500 تومان کاهش، یک میلیون و 113 هزار تومان معامله شد.

در همین مورد دنیای اقتصاد نوشت: در بازارهای جهانی فلزات گرانبها پس از آنکه روزهای پر فراز و نشیبی را به علت انتشار خبر ساخت واکسن کرونا و عدم اثرگذاری قابل توجه آن در بهبود شرایط اقتصادی شاهد بودیم، قیمت طلا در محدوده 1860 دلار آرام گرفته است.

همین امر سبب شده در حال حاضر طلا بیش از آنکه نمایانگر ریسک‌های سیاسی باشد طی یک هفته اخیر بیشتر به تحولات مالی در سایر بازارهای سرمایه‌پذیر نظیر سهام و اوراق واکنش نشان دهد. تا لحظه نگارش این گزارش(ساعت 16 به وقت تهران) قیمت طلا با 19/ 0 درصد افزایش به قیمت 1864 دلار رسیده بود. با توجه به آنکه قیمت این فلز زرد رنگ در طول هفته اخیر سمت و سویی کم نوسان داشته است به نظر می‌آید که شفاف نبودن آثار ثانویه تولید واکسن در کنار مبهم بودن عملکرد اقتصادی دولت‌ها سبب شده تا فعالان این بازار در وضعیت کنونی با احتیاط به نظاره وضع موجود بنشینند.

سقوط سرخ سکه

سنگین‌ترین ریزش سکه در ۲ سال اخیر در آبان ماه رقم خورد. فلز گران‌بهای داخلی با قرار گرفتن بر سکوی ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی در آخرین روز معاملاتی، نزدیک به ۱۷ درصد از ارزش خود را طی ماه گذشته از دست داد. آخرین بار در آذر ۹۷ بود که بازار چنین ریزشی را تجربه کرده بود. برخی فعالان، افت سنگین در بازار سکه را به فرار بزرگ معامله‌گران نسبت می‌دهند و معتقدند با تغییر روند انتظارات در این بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند که از بازار فلز گران‌بهای داخلی خارج شوند.

معامله‌گران سکه برای اولین بار طی یک سال گذشته در برابر بازدهی ماهانه این فلز گرانبها علامت منفی را ثبت کردند. سکه از اواخر مهر در مسیر کاهشی قرار گرفت و در آبان ماه با سرعتی فزاینده راه خود را به سوی کانال‌های پایین‌تر باز کرد. سکه در آخرین روز کاری آبان ماه هم ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. با این افت، میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی در آبان ماه به نزدیک ۹/ ۱۶ درصد رسید.

چنین کاهشی موجب شد بخشی از افزایش شدید دوماه شهریور و مهر جبران شود و سکه که در صدر جدول بازدهی ماهانه مهر قرار گرفته بود، به قعر جدول آبان ماهی برود. سکه در مهرماه، نزدیک به ۸ درصد افزایش قیمت به ثبت رساند و در آبان دو برابر این رشد را از دست داد. نکته مهم دیگر این بود که افت قیمت سکه در آبان به روند ۱۲ ماه افزایش پیاپی این فلز گرانبها خاتمه داد. چنین آمارهایی نشان می‌دهد معامله‌گران بزرگ سکه در آبان ماه تصمیم به خروج از این بازار گرفتند و فرار آنها، زمینه‌ساز افت سنگین این فلز گرانبها شد.

چرا سکه رکورد زد؟

به گفته فعالان، با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، انتظارات تا حدی در بازارهای ارز و سکه تغییر کرد؛ در این میان، افت قیمت دلار و از دست دادن برخی نقاط افزایشی، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که سکه‌بازان مردد را هم در موقعیت فروش قرار داد. دلار در ماه هشتم سال حدود ۶/ ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و در هفته انتهای آبان ماه، به تنهایی بیش از هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این مساله موجب شد بازدهی هفتگی دلار به حدود منفی ۴درصد برسد.

به گفته فعالان، دیگر تقریبا به‌طور قطعی برای معامله‌گران مشخص شده است که ترامپ بازنده انتخابات آمریکا شده است و نمی‌تواند نتایج را با استفاده از ابزارهای حقوقی به سود بازگرداند. پایان ترامپ از نگاه معامله‌گران به معنای اتمام «فشار حداکثری» است و می‌تواند منجر به آغاز کاهش دوباره تنش‌ها با آمریکا باشد.

به نظر می‌رسد، بخشی از دلیل خروج بزرگ معامله‌گران سکه هم ناشی از این موضوع باشد. آنها به‌عنوان مثال تصور می‌کنند ممکن است طی ماه‌های آتی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و ورود آنها به بازار موجب افت بیشتر قیمت دلار شود که در نهایت در قیمت سکه اثر منفی می‌گذارد. از این زاویه دید می‌توان گفت سکه به استقبال کاهش بیشتر قیمت دلار رفته است. با این حال، این مساله حداقل روی کاغذ قابل اتکا نیست، چرا که فلز گرانبهای داخلی همچنان کمی بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله می‌شود و حباب مثبت دارد.

برخی فعالان با توجه به این موضوع عنوان می‌کنند که سکه در شهریور و مهرماه با افزایش بیشتری نسبت به ارزش بنیادی خود مواجه شد و در آبان ماه بخشی از این رشد غیرطبیعی را از دست داد. به باور آنها سکه به استقبال افت قیمت دلار نرفته است، بلکه وضعیت خود را با متغیرهای بنیادی هماهنگ‌تر کرده و از فضای هیجانی فاصله گرفته است. در کنار این، در هفته جاری قیمت اونس طلا تحت تاثیر نتایج پیرامون چند واکسن کرونا در بازارهای جهانی تحت فشار قرار گرفت و حتی در مقطعی در محدوده هزار و ۸۵۰ دلار معامله شد. افت سنگین اونس طلا دیگر عاملی بود که موجب شد سکه‌بازان تصمیم به فروش بخشی از دارایی‌های خود بگیرند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، افت قیمت دلار، کاهش بهای اونس طلا، تغییر انتظارات معامله‌گران و تخلیه حباب سکه از عواملی بودند که منجر به رکوردزنی کاهشی فلز گرانبهای داخلی در آبان ماه شدند.

22

اخبار مرتبط با طلا را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجتبی

    لطفا افرادی که در زمینه طلا و سکه اطلاعی ندارند اظهار نظر نفرمایید

  • ناشناس

    ارزون نمیشه اگه احتیاج ندارید نفروشید طلا و سکه و زمین سرمایست اگه انتخابات آمریکا ترامپ را دوباره ریس جمهور کنم بیش از این طلا و سکه سعود خواهد کرد…من که طلا ندارم خونه ندارم سرمایه هم ندارم فقط راهنمایی کردم که خدا به من هم بده

    • ناشناس

      جو الکی نده تو که سرمایه نداری حرف الکی نزن و برای سرمایه مردم (مثل مسولین عزیز تصمیم نگیر) ترامپ لعنتی باخت که باخت همینجورم سکه و دلار ریزش میکنه

  • ناشناس

    اقتصاد دانان لطفا بس. رو اعصاب مردم نروید

  • انسان

    روی این کره زمین از ابتدای پيدايش انسان ارزش یک چیز هیچ وقت از بین نرفته اونم طلاست. ارزش انسان و انسانیت از بین رفت ولی پول (دلار) و طلا ارزشش بیشتر میشه هر روز. شما هم جو بیخود ندید و واسه جمع کردن طلاهای ملت، دون نپاشید. به قول اون دوستمون این کاره ها میدونن و طلاها رو دارن جمع میکنن. نکنه شما هم رسانه این کاره هایید؟

  • ناشناس

    سلام.من علی اسفنویید بون هستم .نظر من نظر شماست

  • بوس

    1شبه 12میلیون رفته رو قیمت سکه بعدش 4میلیون اومده پایین میگن افت شدید و بیسابقه در 2سال اخیر، به اینا نباید فحش بدی باید بگی زرنگ امام

  • ناشناس

    این سیاست دولته همون کاری که بابورس کردکه هرچی دارین بریدبورس بخریدبعدبورسوپایین کشیدکه مردموبفروشن تانقدینگی دولت زیادبشه همونکارم باطلا کرد که باپول مردم خزانه وجیب خودشونوپرکنن.

  • علی

    با سلام و ادب
    مسؤلین کانال تجارت نیوز:
    واقعا خجالت نمی‌کشید؟
    سکه رکود چه چیزی زده؟
    تجارت فقط توی طلا و دلار و خودرو و بورس و بيت کوئین؟
    چرا از تولید و کشاورزی و دامداری خبری ندارید؟
    رسانه ها، مخصوصا کانال شما بدانید که با ایجاد هیجان و رصد لحظه به لحظه قیمت‌ها، به دلال‌ها و نوسانگیرها کمک میکنید و به مردمی که توانایی خرید حتی یک گرم طلا را ندارند خیانت می کنید.
    اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. مرد باشید.
    به انتخابات آمریکا چکار دارید؟
    چرا هر تغییر توی قیمت‌ها بوجود می‌آید به انتخابات ربطش میدید؟
    چرا هدف را گم کرده اید؟
    و من یعمل مثقال ذره خیر یره
    و من یعمل مثقال ذره شر یره
    به هر میزان در این گرانی ها و ایجاد هیجان‌ها نقش داشته اید یک روزی پاسخ خواهید داد

  • ناشناس

    با سلام دوستان زیاد به خودتون فشارنیارید طلا افزایشیه

  • ناشناس

    فعلا طلا هر گرم بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ آروم میگیره. ولی مطمین باشید تا سال ۲۰۲۴ به گرمی ۲ ملیون میرسه. میتونی نگه داری خب نگه دار.