کد مطلب: ۴۵۵۷۶۹

قیمت لوازم خانگی ۶۰ درصد گران شد

قیمت لوازم خانگی ۶۰ درصد گران شد

طی هفته‌های اخیر، قیمت‌ انواع لوازم خانگی روند صعودی داشته و همین امر عاملی شده تا رکود در خرید و فروش لوازم خانگی وارد فاز جدیدی شود که برررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی نسبت به اوایل فروردین امسال شاهد افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی است و تولیدکنندگان هم عرضه خود را به بازار کاهش داده‌اند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی نسبت به اوایل فروردین امسال شاهد افزایش ۳۰ تا ۶۰درصدی است و تولیدکنندگان هم عرضه خود را به بازار کاهش داده‌اند.

تولیدکنندگان در حال حاضر عدم اختصاص ارز را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و می‌گویند، وقتی ارزی به ما تعلق نمی‌گیرد به‌طور حتم قیمت تمام شده کالا افزایش یافته و ما مجبور به افزایش قیمت کالا هستیم.

فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند: اکثر اجناس ما روی کاغذ است و شرکت‌ها تاخیر زیادی در تحویل کالاها به واحدهای عرضه‌کننده دارند. مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد یک اجاق گاز ایرانی که اسفند ماه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، الان به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و یخچال ۱۴ فوت از ۲ میلیون و ۴۰۰ تومان به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

فروشنده‌ها هم در فروش کالاها اکراه دارند، چراکه به سختی می‌توانند از شرکت‌ها کالا تهیه و در مغازه‌های خود بگذارند. البته به‌هم ریختگی قیمت‌ها و عدم درج آنها در سامانه ۱۲۴ باعث شد تا هفته گذشته سازمان حمایت اعلام کند، با افزایش قیمت‌ها برخورد می‌کند و شرکت‌ها باید با ارایه مدارک به سازمان حمایت نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام کنند.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هم سازمان حمایت با واحدهایی که بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، برخورد می‌کند. همچنین، نیاز ورق تولید برای لوازم خانگی و خودروسازان و… باید در قالب قراردادهای بلندمدت به ‌قیمت کشف ‌شده در بورس تامین شود. علاوه بر این قرار است معاونت امور صنایع وزارت صنعت، بسته پیشنهادی شیوه‌های تامین مالی طرف تقاضا و عرضه را در قالب کارت خرید اعتباری، پیش‌فروش یا حتی پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به طرف تقاضا را بررسی و برای طی مراحل تصویب به مراجع ذی‌ربط ارایه کند.

تقاضای لوازم خانگی تا قبل از سال ۹۷ حدود ١٣.۶میلیون دستگاه لوازم خانگی مختلف بوده است، اما در حال حاضر با‌توجه به نرخ ارز، افزایش مولفه‌های بهای تمام ‌شده و رشد قیمت لوازم خانگی، این نیاز به ۱۲میلیون دستگاه کاهش یافته است. میزان تولید لوازم خانگی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۸‌درصد افزایش داشته که در برنامه تولید سال ۹۹ قرار است تولیدات نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۴درصد رشد پیدا کند که معادل ۱۱٫۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در انواع مختلف است.

روز گذشته، جلسه ستاد تنظیم بازار برای بررسی میزان افزایش قیمت لوازم خانگی برگزار شده است. محمدرضا کلامی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت درباره این جلسه به «تسنیم» گفته است: «مصوب شد که بانک مرکزی نسبت به تامین ویژه ارز قطعات یدکی و لوازم مورد مصرف در تولید لوازم خانگی بزرگ و کوچک اقدام کند.»

به گفته او «بخش مهمی از مواد اولیه لوازم خانگی مرتبط با ورق فولاد یا متاثر از آن است؛ وقتی ارز نیمایی تغییر کند در قیمت ورق فولادی اثر داشته و نهایتا در قیمت تمام‌ شده لوازم خانگی تاثیرگذار است، بنابراین تولیدکنندگان لوازم خانگی براساس این پارامترها، هزینه‌ها و اسناد خود، قیمت را محاسبه و پس از هماهنگی با سازمان حمایت و درج قیمت در سامانه ۱۲۴، قیمت‌های خود را اعمال کنند.»

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: «در حال حاضر نیاز بازار داخل به لوازم خانگی حدود ١٢ میلیون دستگاه در سال است که در سال جاری قرار است تولید به ‌نحوی پیش رود که بتوانیم از این میزان ۱۱٫۶ میلیون دستگاه موردنیاز داخل را تامین کنیم و در سال ۱۴۰۰ کل نیاز بازار داخل را با تولیدات داخلی پوشش دهیم.» در جلسه دیروز همچنین مصوب شده که سازمان حمایت با واحدهایی که بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، برخورد کند.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.