کد مطلب: ۷۳۷۲۹۱

چین قیمت نفت را افزایش می‌دهد؟

چین قیمت نفت را افزایش می‌دهد؟

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که اگر چین در مقررات مربوط به کرونا آسان ‌تر بگیرد، به تقاضای بالاتر نفت کمک می‌کند و می‌تواند قیمت نفت را تا 15 درصد افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت:چین می‌تواند یک میلیون بشکه تقاضای نفت را افزایش دهد. این می‌تواند تنها از سال 2022 تا 2023 اتفاق بیافتد.

بانک امریکا گلوبال ریسرچ هم در گزارشی پیش بینی کرد نفت برنت در صورت ملایم شدن روند تحکیم سیاست پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و بازگشایی اقتصادی موفق چین، ممکن است بهبود یافته و به سرعت به بالای مرز ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

قیمت نفت اخیرا تحت تاثیر نگرانی نسبت به وقوع رکود اقتصاد جهانی و ضعیف شدن تقاضا برای سوخت، روند کاهشی داشته و به سوی ثبت دومین کاهش سه ماهه متوالی پیش می‌رود. قیمت نفت پس از شش روز کاهش متوالی که تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی بود، روز دوشنبه با افزایش بسته شد و در معاملات روز جاری به روند افزایشی خود ادامه داد.

طبق پیش بینی بانک امریکا گلوبال ریسرچ، قیمت نفت برنت با بازگشایی اقتصاد چین و کاهش عرضه نفت روسیه به میزان یک میلیون بشکه‌ در روز به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند. بعلاوه دو میلیون بشکه در روز کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است به منظور تقویت قیمت‌ها، به صورت کامل اجرا شود.

چین در پی اعتراضات گسترده به تدابیر سخت گیرانه‌ای که برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا پیاده کرده است، هفته گذشته بزرگترین تغییرات در سیاست ضد کووید از زمان آغاز پاندمی کووید در سه سال پیش را اعلام کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک امریکا گلوبال ریسرچ در گزارش خود یادآور شد: پیش بینی این بانک از قیمت و تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳، بر مبنای رشد قوی تقاضای چین و هند است. بنابراین، هر گونه تاخیر در بازگشایی آسیا، بر این پیش بینی قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

تصمیمات اوپک پلاس و محدودیت‌های کرونایی در چین

پیشتر اوپک پلاس تلاش کرده بود که با کاهش میزان تولید نفت خود قیمت نفت را بالا نگه دارد یا موجب افزایش آن شود. طی ماه‌های گذشته اوپک پلاس دو جلسه برای این منظور در نظر گرفت. اولین جلسه منجر به توافق کشورهای عضو برای کاهش تولید نفت شد و روی قیمت نفت تاثیر گذاشت. اما نه تاثیری که اوپک پلاس درنظر داشت. زیرا چین یکی از بزرگترین مشتریان نفت جهان محدودیت‌هایی را در کشورش ایجاد کرد تا بتواند با شیوع دوباره کرونا مقابله کند. این محدودیت‌ها باعث افت جدی تقاضا در بازار نفت و به تبع آن موجب افت قیمت نفت شد.

اوپک پلاس در نظر داشت جلسه‌ای دیگر برگزار کند تا باز باعث کاهش تولید نفت و افزایش قیمت آن شود. اگرچه پیش‌بینی می‌شد که این جلسه با توافق کشورهای عضو اوپک پلاس و کاهش تولید نفت همراه باشد، اما این اتفاق نیافتاد و جلسه‌ اوپک پلاس به طور مجازی برگزار شد. بنابراین همچنان قیمت نفت پایین ماند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که دولت چین تساهل بیشتری در محدودیت‌های کرونایی اعمال کند که اگر این اتفاق بیافتد می‌تواند خواسته اوپک پلاس را تا حد زیادی برآورده کند. برخی سفر رئیس جمهور چین به عربستان را بی ارتباط با این امور نمی‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.