کد مطلب: ۷۴۴۹۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین باز هم قیمت نفت را جابه‌جا کرد

چین باز هم قیمت نفت را جابه‌جا کرد

پس از تعدیل نسبی رفتار بازار، قیمت نفت امروز سه‌شنبه مقداری کاهش یافت. در طولانی‌مدت سال 2023 سال سختی برای اقتصاد خواهد بود اما در کوتاه‌مدت این نفت روسیه و ذخائر آن است که روند بازار را مشخص می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز، سه‌شنبه پس از اینکه داده‌های اقتصادی چین رفتار احساسی بازار را تعدیل کرد و رئیس صندوق بین‌المللی پول در خصوص دشوارتر شدن سال 2023 نسبت به سال قبل هشدار داد، قیمت نفت مقداری کاهش یافت.

به نقل از رویترز ، نفت خام برنت با 0.29 درصد افت یا 25 سنت به بشکه‌ای 85.66 دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با 0.25 درصد یا 20 سنت کاهش قیمت به 80.06 به ازای هر بشکه رسید.

داده‌های چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام و دومین مصرف‌کننده بزرگ آن در خصوص ضعیف‌تر شدن فعالیت کارخانه‌ای بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. شاخص مدیران خرید توسط موسسه‌های کایکسین و مارکیت از 49.4 در ماه نوامبر به 49 در ماه دسامبر کاهش یافت. این شاخص که رشد را از انقباض جدا می‌کند برای 5 ماه متوالی زیر مرز 50 واحدی باقی مانده است.

با این حال، روز دوشنبه در چین عده‌ای به فعالیت‌های منظم بازگشتند، زیرا برخی از مردم در شهرهای کلیدی در برابر سرما و افزایش ابتلا به کرونا مقاومت کردند و با افزایش بهبودی از دوران کرونا، چشم‌انداز تقویت اقتصاد و تقاضای نفت را افزایش داد.

لیون لی، تحلیگر CMC Marketsمی‌گوید: «بازار نمی‌تواند پس از سه سال کنترل‌های سخت‌گیرانه کرونایی، ورشکستگی گسترده شرکت‌های کوچک و متوسط، افزایش سریع نرخ بیکاری، افزایش سریع نرخ پس انداز اجتماعی و رشد مبتلایان به کرونا و مرگ‌ومیر در ماه‌های اخیر، انتظار بهبود سریع اقتصاد چین را داشته باشد.

این اظهار نظر به دنبال انتشار اخباری بود مبنی بر افزایش بیش از حد انتظار در اولین دسته از سهمیه‌های صادرات محصولات نفتی برای سال 2023 که توسط دولت چین منتشر شد. تعداد معدودی از معامله‌گران این مساله را به انتظارات تقاضای داخلی ضعیف نسبت دادند زیرا این کشور به مبارزه با امواج کرونا ادامه داد.

علاوه بر این، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه گفت که اقتصاد ایالات متحده، اروپا و چین، عاملان اصلی رشد جهانی، به طور همزمان در حال کند شدن است و این مساله باعث می‌شود سال 2023 برای اقتصاد جهانی از سال 2022 سخت‌تر شود.

قیمت نفت در روز جمعه بیش از 2 درصد افزایش یافت و نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت در پایان سال 2022 به ترتیب 10.5 و 6.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافتند.

تحلیلگران Societe Generale در یادداشتی در 3 ژانویه گفتند که کالاها در هفته منتهی به 27 دسامبر شاهد یک جریان صعودی قابل توجه 12.3 میلیارد دلاری بودند که بزرگترین جریان صعودی هفتگی در سال 2022 بود. به گفته تحلیلگران، کالایی که بیشترین جریان را داشت، نفت برنت بود که با تشریح واکنش روسیه به اتحادیه اروپا و تعیین سقف قیمتی G7 بر صادرات نفت خام این کشور به اشخاص ثالث، شاهد یک جریان صعودی 3.4 میلیارد دلاری بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عرضه نفت خام و فرآورده های نفتی را از اول فوریه به مدت پنج ماه به کشورهایی که این سقف قیمتی را رعایت کردند، ممنوع کرد. حکم او همچنین شامل بندی بود که او را مجاز می‌کرد در موارد خاص ممنوعیت را لغو کند.

نفت خام روسیه از اروپا به هند و چین منتقل شده است. بازرگانان گفتند که مسکو قصد دارد صادرات گازوئیل از بندر پریمورسک در دریای بالتیک را به 1.81 میلیون تن در ژانویه افزایش دهد، اما انتظار می‌رود صادرات از تواپس به 1.333 میلیون تن کاهش یابد.

سورو سارکار، تحلیلگر ارشد انرژی در بانک DBS، با نگاهی به ماه‌های آینده، انتظار دارد که نگرانی‌ها در مورد کندی اقتصاد جهانی به رقابت با سرعت بازگشایی چین در کنترل قیمت نفت ادامه دهد.
او گفت: « ضعیف‌تر شدن دلار تا حدی کمک خواهد کرد، اما عوامل کوتاه‌مدت بیشتر شامل به‌روزرسانی‌های موجودی نفت و داده‌های در خصوص منابع روسیه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.