کد مطلب: ۶۴۲۸۳۸

اعتصاب کامیون‌داران قیمت گوجه را نجومی کرد/ سیب جایگزین گوجه می‌شود؟

اعتصاب کامیون‌داران قیمت گوجه را نجومی کرد/ سیب جایگزین گوجه می‌شود؟

قیمت گوجه با رسیدن به نرخ ۲۵ هزار تومان به سر تیتر اخبار تبدیل شد. در حالی که رؤسای اتحادیه‌های باغداران و بارفروشان اعتصاب کامیون‌داران را عامل گرانی گوجه طی دو روز اخیر می‌دانند، دبیر کانون کامیون‌داران می‌گوید: کامیون‌داران اعتصاب نکرده‌اند، بلکه به موضوع سوخت‌رسانی و بیمه اعتراض دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت گوجه که معمولا در روزهای سرد سال رو به فزونی می‌گذارد، این بار با فرا رسیدن فصل بهار نجومی شد. به نظر می‌رسد اعتراض کامیون‌داران به نحوه سوخت‌رسانی، بی‌توجهی به افزایش کرایه‌ حمل و عدم تمدید بیمه‌هایشان عامل اصلی کاهش عرضه و گران‌شدن گوجه بوده است.

بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت این محصول در روز ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ تا ۲۵ هزار تومان هم پیش رفت. در این بین انتشار بخشی از یک برنامه تلویزیونی در شبکه‌های اجنماعی گلایه بسیاری از کاربران را در پی داشت.

در این ویدئوی ۴۵ ثانیه‌ای که امروز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید، کارشناس برنامه لزومی برای کشت گوجه نمی‌بیند و می‌گوید در ۱۶ سالی که خود گوجه استفاده نمی‌کند اتفاقی نیفتاد. گرچه ممکن است صحبت‌های او هدف‌دار نباشد، اما انتشار این اظهارات در روزی که قیمت گوجه در حالی رکوردشکنی است، انتقادات بسیاری را در پی داشت.

کامیون‌داران چگونه قیمت گوجه را بالا بردند؟

در رابطه با افزایش قیمت گوجه، بازرس اتحادیه سراسری باغداران گفت: متاسفانه در بحث حمل‌ونقل هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد. طی روزهای اخیر نیز کامیون‌داران با اعتصاب خود حاضر به حمل بار نبوده‌اند تا بدین شکل قیمت‌ها افزایش یابد.

مجتبی شادلو در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: عمده این بارها تولیدات گرمسیری هستند. مشکل حمل‌ونقل باعث شد که بار در محل توزیع بماند و محل‌های مصرف تهران و نقاط دیگر با کمبود مواجه باشند.

وی ادامه داد: با اینکه قیمت حمل‌ونقل بالاست، اما کامیون‌داران همچنان خواهان افزایش کرایه بار هستند. این موضوع را دولت و مسئولان حوزه سیاست‌گذاری باید سریع‌تر حل کنند. البته دولت هم وعده افزایش کرایه را در سال ۱۴۰۱ مطرح کرد، اما کم‌کاری‌ها این شرایط را به وجود آورد.

شادلو درباره میزان تولید توضیح داد: تولید روال خوبی دارد و افزایش قیمت‌ گوجه ارتباطی به کمبود تولید ندارد. با این حال اگر حمل محصولات به‌موقع نباشد، لطمه بزرگی به بازار مشاهده می‌شود. مانند آنچه امروز در بازار گوجه و خیار شاهد آن هستیم.

او همچنان تصریح کرد: مسئولان باید با سیستم حمل‌ونقل بار برخورد کنند. این نوع همکاری روال منطقی ندارد و هر سال شاهد تکرار آن هستیم. تولید همیشه سنگ زیرین آسیاب است. در حالی که کامیون‌داران همواره خواهان افزایش کرایه بار هستند، تولیدکنندگان متهم می‌شوند.

سیب جای گوجه را می‌گیرد؟

شادلو درباره ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد صحبت‌ها هدفمند نیست. قطعا نمی‌توان سیب را در حوزه مصرف جایگزین گوجه کرد. با این حال هر منطقه استعداد بالقوه برای تولید محصولات مختلف را دارد. به‌طور کلی نبود توازن بین عرضه و تقاضا مشکل عمومی کشور است. با اصلاح الگوی کشت می‌توان این شرایط را ساماندهی کرد. در این صورت قیمت گوجه هم تا این حد دستخوش تغییر نمی‌شود.

قیمت گوجه تا جمعه کاهش می‌یابد

رئیس اتحادیه بارفروشان نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز افزایش قیمت گوجه را صراحتاً به اعتصاب کامیون‌داران ارتباط داد.

بنابر اعلام مصطفی دارایی‌نژاد طی دو روز اخیر کامیون‌داران بار تحویل نمی‌گرفتند.

او با اشاره به کاهشی‌شدن قیمت گوجه تا پایان هفته اذعان کرد: احتمالا در دو روز آینده قیمت گوجه شکسته شود. چراکه گوجه کیلویی ۲۵ هزار تومان معنی ندارد. قیمت پایه گوجه باید ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان باشد. امروز نیز گوجه ۱۵ هزار تا ۱۷ هزار تومان تحویل میدان تره‌بار می‌شد.

وی درباره علت کاهش قیمت‌ها توضیح داد: طبق مشاهدات امروز کامیون‌های بیشتری بار گرفتند که این امر می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت گوجه باشد.

وقتی سوخت نباشد راننده حرکت نمی‌کند

دبیر کانون کامیون‌داران اما اعتصاب هم‌صنفی‌های خود را تائید نکرد و گفت: واژه اعتصاب زمانی کاربرد دارد که حداقل یک اراده‌ای پشت آن باشد.

احمد کریمی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: ما بارها اعلام کردیم که سوخت ناوگان ما را تامین کنید. اما این سوخت به دست ما نمی‌رسد. وقتی سوخت نباشد، راننده نیز حرکت نمی‌کند. نمی‌توان کامیون‌داران را مقصر اصلی افزایش قیمت گوجه جلوه داد.

کامیون‌های فارس و کرمان متوقف شد

او اضافه کرد: از روز دوشنبه ناوگان حمل‌ونقل تصمیم گرفت اعتراض خود به موضوع سوخت‌رسانی و بیمه تامین اجتماعی را نشان دهد. در نتیجه از استان‌های فارس و کرمان ناوگان کمتری به سمت میادین میوه و تره‌بار حرکت کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: اما امروز این مشکل برطرف شد. شاید افزایش قیمت گوجه تا ۲۵ هزار تومان به علت کمبود آن در روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین باشد. من امروز شاهد بودم که کامیون‌های اتاق‌دار و تک‌میوه به سمت میادین حرکت می‌کنند. به‌طور کلی شرایط امروز به نسبت دیروز و پریروز خیلی بهتر بود.

خبرنگار: آوا فلاح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    این کامیون داران هم شورش رو درآورده اند. بابا جان قیمت حمل و نقل به اندازه کافی بالاست. مردم هم بیشتر از این وسعشان نمی کشد. مگر شما تافته جدا بافته اید. همه شون هم با یک کامیون و تریلی چند سال کار می کنند و درآمد های بسیار خوبی دارند. تازه قیمت ماشین هاشونم چند برابر شده. هیچکدام از اینها را نمی بینند.

    • راننده

      محمد جان میشه شما که خوب بلدید نسخه بپیچید بفرمایید در این چند سال چه سودی برای عده‌ی کثیری از رانندگان و شوفرهای بدون کامیون داشته؟؟تنها مزیت امسال‌شون افزایش دوبرابر حق بیمه از حدود ۹۰۰ هزار تومان به ۱۸۰۰ بوده ، در حالی که حقوق رانندگان تغییری نکرده! تا کی مالکان کامیون از گُرده‌ی راننده پول دربیاورند؟ اتفاقا الان مالک کامیونی که من روی اون کار میکنم التماس میکنه که براش شوفری کنم اما من دیگه تو این شغل بَردگی نمیکنم و باور کنین تاپسی درآمدش از بیابون بهتره و دردسرش کمتر!

    • ناشناس

      داداش من اصلا میدونی استهلاک ماشین چند برابر شده خبر داری ماشین که گرون شده هزینه نگهداریش رفته بالا پس از چیزی که خبر نداری حرف نزن یک کارگر ساده الان حداقل ماهی۶ میلیون تومان درآمد داره به خدا برای رانندگان حتی این قدر هم نمیمونه جانو مالو گرفتن دستشون افتادن بیابون توی راه هم که ماشالله دوزدو هزارتا بدبختی دیگه انتظارشو میکشن

    • ناشناس

      چرا سختی کار شامل حال رانندگان نمی‌شود شما درکنارجادهای ایران روزانه شاهدچقدرراننده هستید که جان ومال وسرمایه خدورا درکف جاده ها ازدست دادن روزانه چقدر راننده درکنار جادها به علت گرانی قطعات ولاستیک روزها بدون اب وخوراک گرفتار شده اند چرا کرایه ها در مقصد پرداخت نشود قاچاق گازوئیل چراجلوش گرفته نمیشه رانندگان چرا باید ساعت هاپشت ایست بازرسی ها باستند بنده خودم تریلرداشتم درعرض دو سال باسرماییه حدود ۵۰۰ ملیون بعد از فروش کامیون ۱۰۰ ملیون ندار داشتم این کجا درآمد خوب میباشد میگن اون که تو دعوا نیست چوب دودستی میزنه راننده ای که پشت فرمان کامیون شما داره کارمیکنه مگر چقدر حقوق میگیره که باید این همه حق بیمه پرداخت نماید لطفا اول تحقیق کنید بعد بگید راننده مقصر هست اگر درآمدی داشت خوبنده ازاین کار دست نمیکشیدم

    • ناشناس

      کامیونداران تافته جدا بافته نیستن وقتی کامیوندار میره بار بگیره نصف هزینه بار را کمیسیون میگیره باربری تا کمیسیون بار ندین بارنامه بهت نمیده ازون طرف هم عوارض ازاد راهی وجاده میدین وقتی لاستیک ولوازم یدکی 50درصد میره بالا وبیمه هم 70درصد گرون شده حتی سیرویس بهداشتی وغذا تو راهت 50درصد گرون شده کامیوندار وراننده چیکار کنه فقط یه روز بیا با کامیوندار برو تو جاده

    • ناشناس

      وقتی گازوئیل ندارند برند آزاد هم نیست کجا برند

  • ناشناس

    یکی به این حضرات حالی کنه اینبار رانندگان هستند که اعتصاب کردند! وگرنه وضع مالکان کامیون با این درآمدها خیلی بهتر از رانندگان هست… و علت لبریز شدن صبر رانندگان هم افزایش دو برابری قیمت بیمه‌ی تامین اجتماعی و عدم افزایش حقوق رانندگان توسط مالکین میباشد

  • ناشناس

    خب تو گوجه نمیخوری به اعتصاب و گرانی گوجه چه ربط داره اخه…..هرکی برا خودش میزنه….

  • محمد

    به عراق کمترکالای مفت ازقبیل گوجه بفرستید.
    سیب جایگزین گوجه شد املت باسیب حال میده.خخخخخ

  • ناشناس

    عزیز دل یه سر برو میدان مرکزی تره بار بببن تریلی های عراقی چه جور با قیمت نجومی بار میزننر بعد گرانی رو میگذارند به گردن اعتصاب راننده ،میدان دارها به ایرانی ها بار ارزان نمیدهند کل سود رو فقط اونها میبرن

  • ناشناس

    کرایه ها به حدکافی بالاست دولت بایدکرایه کامیون‌داران راطبق قانون اعلام کنه الان یه بارمیخوای بیاری هزارجورنرخ کرایه هست کرایه هرچه بالا باشه ملت هم مجبوره روی قیمت جنس بزاره که دیگه هیچ احدی توان خریدنداره الان ماکاسبا ازصبح تاشب تومغازه بادهوامیخوریم شورشواین رانندها درآوردن

  • ناشناس

    یه زمانی هرکس مایه عبرت بود می گفتند راننده کامیونی،امروز شدن الگو،بس کنید دولت باید قاطع برخورد کند و بهانه های آنها را ببرد.هرکس از قانون تمرد کرد کامیون برود پارکینگ

  • ناشناس

    امروز یک کامیون دار دارمدی در حد یک پزشک دارد ،انصاف هم خوب چیزیه مردم همه درآمدی یکسان ندارند نباید همش خودمان رو در نظر بگیریم.شما باعث گرانی گوجه شدید ماده غذایی که بیشتر مردم فقیر استفاده می کنند

  • ناشناس

    سهمیه گازوییل کمه ازاد گیر نمیاد توقع چی داریم