کد مطلب: ۲۰۲۵۹۷

مبادلات تجاری فرانسه با ایران ادامه دارد

مبادلات تجاری فرانسه با ایران ادامه دارد

یک مقام ارشد وزارت دارایی فرانسه روز پنجشنبه گفت که به‌رغم بلاتکلیفی موجود در ارتباط با توافق هسته‌ای، فرانسه همچنان شرکت‌های خود را به تعاملات تجاری در ایران ترغیب می‌کند.

خبرگزاری رویترز از پاریس گزارش داد: یک مقام ارشد وزارت دارایی فرانسه روز پنجشنبه گفت که به‌رغم بلاتکلیفی موجود در ارتباط با توافق هسته‌ای، فرانسه همچنان شرکت‌های خود را به تعاملات تجاری در ایران ترغیب می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از زمانی‌که پاریس، واشنگتن و قدرت‌های جهانی دیگر در زمینه لغو بخش اعظم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران توافق کردند، درصدد افزایش سطح تبادلات تجاری خود با تهران برآمده‌اند.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا؛ هیچ‌گاه بی‌حرمتی خود نسبت به توافق هسته‌ای را پنهان نکرد و به اعمال مجدد تحریم‌های واشنگتن وعده داد، مگر اینکه فرانسه، انگلیس و آلمان در توافق تغییراتی به میل وی ایجاد کنند.

با این حال، «جوفری کلستین اوربن» مدیر روابط دوجانبه در وزارت دارایی فرانسه گفت: ما شرکت‌های تجاری را به حفظ دادوستد در ایران ترغیب می‌کنیم.

وی افزود: ما در عرصه بین‌المللی در وضعیت معلقی قرار داریم. هیچ‌کس نمی‌داند پس از ماه می (خردادماه) چه اتفاقی خواهد افتاد. شرکت‌های فرانسوی با این بلاتکلیفی روبرو هستند و چنان‌چه خواستار تجارت در ایران باشید، باید این وضعیت را بپذیرید.

بر اساس این گزارش، فرانسه که از قبل از سقوط حکومت شاه در ایران در سال 1979 از روابط تجاری نزدیکی با تهران برخوردار بوده و چند کارخانه بزرگ فرانسوی از جمله رنو را در این کشور مدیریت می‌کند، پس از لغو تحریم‌ها در سال 2016 درصدد تعمیق روابط تجاری با ایران برآمده است.

به گفته کلستین اوربن، میزان صادرات فرانسه به ایران، برای یازده ماه سال 2017 با افزایش 120 درصدی به یک میلیارد و 290 میلیون یورو (یک میلیارد و 580 میلیون دلار) رسید و واردات این کشور نیز با رشد 80 درصدی، دو میلیارد و 160 میلیون یورو برآورد شد.

این مقام فرانسوی یادآور شد که اولویت فرانسه در کوتاه‌مدت، حفظ مبادلات تجاری به‌صورتی ساده و تکمیل طرحی در سال جاری برای عرضه اعتبارات یورو به خریداران ایرانی کالاهای فرانسوی است، تمهیدی که امکان تجارت دوجانبه در خارج از چارچوب تحریم‌های آمریکا را حفظ خواهد کرد.

رویترز در ادامه این گزارش آورد: تهران به پیوستن به تجارت جهانی پس از توافق هسته‌ای امیدوار بوده، اما متقاعد نشدن بانک‌های غربی برای پذیرش دادوستد با ایران به مانعی اصلی در این زمینه تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.