کد مطلب: ۲۷۵۲۶۰

فعالان اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

چگونه از نرخ دلار بازار ثانویه مطلع شویم؟

چگونه از نرخ دلار بازار ثانویه مطلع شویم؟

یکی از سوالات روزهای اخیر فعالان بخش خصوصی این است که چگونه می‌توانند از نرخ دلار در بازار ثانویه ارزی مطلع شوند؟ اما پاسخ مقامات بخش خصوصی قابل تامل است.

نرخ محاسبه دلار در بازار ثانویه با برخی ابهامات رو‌به‌رو است. کنشگران اقتصادی نیز هرچند مخالف نرخ دستوری دلار هستند اما معتقدند زیرساخت‌های بازار ثانویه برای اعلام نرخ ارز مشخص نیست. از آنسو برخی صادرکنندگان و واردکنندگان نیز معتقدند این روال باید به همین منوال ادامه یابد؛ چرا که به باور آنها در شرایط کنونی نرخ ارز را عرضه و تقاضا تعیین تکلیف می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از سوالات روزهای اخیر فعالان بخش خصوصی این است که چگونه می‌توانند از نرخ دلار در بازار ثانویه ارزی مطلع شوند؟ اما پاسخ مقامات بخش خصوصی قابل تامل است.

رئیس مجمع عالی واردات در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان نرخ دلار در بازار ثانویه ارزی را به دست آورد؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما هم از نحوه تعیین و تکلیف نرخ ارز در بازار ثانویه بی‌اطلاع هستیم اما معتقدیم که دولت اجازه دهد وضعیت بازار ثانویه به همین منوال ادامه یابد؛ چرا که دولتی‌ها هر نرخی که برای دلار وضع کنند بازار تبعیت نمی‌کند. در شرایطی قرار داریم که باید اجازه دهیم عرضه و تقاضا یعنی فروشنده و خریدار خود نرخ روزانه ارز را براساس معاملاتی که انجام می‌شود، تعیین کنند.

علیرضا مناقبی در ادامه توضیح می‌دهد: برای نرخ دلار در بازار ثانویه هیچ تعیین و تکلیفی نشده و براساس معاملاتی که شکل می‌گیرد دلار نرخ واقعی‌اش را به دست می‌آورد. بنابراین در این بازار نرخ دلار متعادل می‌شود.

به گفته او؛ یکی از مطالبات اصلی فعالان اقتصادی این است که دولت در ادامه مسیر مانعی نتراشد تا وضعیت نرخ ارز نسبت به گذشته روند ثابتی را به خود بگیرد.

سرگردانی فعالان اقتصادی از نحوه معامله ارز

همچنین مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این پرسش که نرخ دلار در بازار ثانویه ارزی چگونه محاسبه می‌شود؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: ذهن ما فعالان اقتصادی نیز به این پرسش درگیر شده است که چطور می‌توان نرخ ارز در بازار ثانویه را استعلام گرفت یا اساسا چنانچه یک صادرکننده ارزی در اختیار داشته باشد به کدام مراجع باید مراجعه کند و بگوید که ارز دارد؟ باید اشاره کنیم که نسبت به فراهم نبودن زیرساخت‌ها در بازار ثانویه ارز گنگ و سرگردان شده‌ایم.

فعالان اقتصادی هریک نسبت به تعیین و تکلیف نرخ ارز در بازار ثانویه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و در این میان نیز یکی از اعضای هیات مدیره کنفدراسیون صنعت در این باره می‌گوید به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی نسبت به حقایق ارزی نامحرم هستند.

محمد حسین فلاح در ادامه می‌افزاید: دولت و بانک مرکزی کشور هیچ‌گاه درباره موجودی ارزها در خزانه‎شان اظهار نظری نمی‌کنند تا مردم در جریان امور قرار بگیرند.

وی همچنین عنوان می‌کند: دوستی برای دریافت ارز به بانک مرکزی مراجعه کرده و در این میان یکی از کارمندان بانک با صراحت تمام اعلام کرده است که اصلا یورویی وجود ندارد که بخواهیم آن را به مردم اختصاص دهیم. در مقابل این صحبت‌ها چه واکنشی را باید نشان داد؟

تبعیت از مدل بورسی

از سوی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که اساسا چرا نرخ ارز در بازار ثانویه مشخص نیست، واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید که هنوز اظهار نظر درباره نحوه فعالیت بازار ثانویه ارز زود است و از آنسو دلیلی ندارد که این نرخ مشخص باشد.

سیدرضی حاجی آقامیری با ارائه مثالی اظهار می‌کند: برای پاسخ به این پرسش که چرا نرخ ارز در بازار ثانویه مشخص نیست باید گفت که آیا در بورس خارج از کشور نحوه معاملات مشخص است؟ قطعا مشخص نیست و کالاها براساس میزان عرضه و تقاضا، فاکتورهای سیاست داخلی و خارجی و ارتباطات بین‌الملل تعیین و تکلیف می‌شود. به‌واقع با راه‌اندازی بازار ثانویه ارز ما از مدل بورسی تبعیت می‌کنیم. یعنی به عبارتی دولتمردان برای معاملات ارزی بورس راه‌اندازی کردند تا مراجعه‌کنندگان براساس شرایط بر سر نرخ مورد نظر توافق کنند.

او با بیان‌اینکه نحوه محاسبه ارز باید در شرایط آزاد قرار گیرد، مطرح می‌کند: فروشنده و خریدار ارز باید در شرایط آزاد خرید و فروش منطقی داشته باشند. اساسا هیچ گاه با تفکر تعیین قیمت و انحصار کردن کالاها موافق نیستیم؛ این در شرایطی است که همچنان به مولفه ثبات بازار معتقدم. ثبات به این معنا که قیمت اقلام و کالاها براساس شرایط روز مشخص شود و نه اینکه تا مادام‌العمر قیمت یک کالا به یک میزان ثابت بماند.

حاجی آقا میری در پاسخ به این پرسش که اساسا عملکرد بازار ثانویه ارز را چطور ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ می‌دهد: هنوز به این نقطه نرسیدیم که بخواهیم ارزیابی در این بازار داشته باشیم؛ چرا که اساسا این بازار ثانویه نوپاست. حداقل باید دو ماه از بازار ثانویه ارز بگذرد و تعداد معاملات افزایش یابد تا در نهایت بتوانیم تحلیلی را درباره خروجی این سامانه ارایه دهیم. معتقدیم چنانچه دولت در این بازار دخالتی نداشته باشد نرخ ارز هر روز براساس معاملات انجام شده، مشخص می‌شود. از این رو نگاهی به نحوه قیمت‌گذاری بازار ارز داشته باشیم شاهد خواهیم بود که طی 10 روز اخیر میزان نرخ ارز بر پایه 7 هزار و 500 تومان معامله شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگر سخنانش درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران این طور می‌گوید: ما در ماه‌های پیش‌رو شاهد تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم، از طرف دیگر باید منتظر لیست معافیت کشورهایی که درباره مبادلات نفتی با ایران مبادلات تجاری دارند را در نظر گرفت. علی‌رغم میل باطنی باید اشاره کرد شرایط بدی را در بخش اقتصاد ایران شاهد خواهیم بود. معتقدم کشتی ایران به ساحل نزدیک نیست و مداما شاهد رخ دادن حوادث مختلفی در بخش اقتصادی هستیم و تلاطم‌ها نیز باعث شده که نتوانیم وضعیت مشخص یا خوشایندی را متصور شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنده بعنوان صادر کننده بخش خصوصی حواله خود را برای قیمت گذاری در بازار ثانویه ارز ارائه کردم و مسئولان بانک عنوان کردند که هنوز هیچ گونه دستورالعملی ارائه نشده! در واقع باید به همان قیمت دستوری بانک مرکزی تبدیل کنم و تمام این سخنرانی ها و تبلیغات مبنی بر راه اندازی بازار ثانویه ارز هیچ گونه خروجی نداشته …خدا به داد مردم ایران برسد