کد مطلب: ۲۲۵۳۴۶

مراکش گزینه جنگ را در مقابله با جبهه پولیساریو وارد می‌داند

مراکش گزینه جنگ را در مقابله با جبهه پولیساریو وارد می‌داند

به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز جبهه پولیساریو در منطقه صحرای غربی مراکش، دولت این کشور نشست فوق‌العاده برگزار و اعلام کرد، اقدامات این جبهه بی‌پاسخ نخواهند ماند و هرگز اجازه هیچ تغییری را در این منطقه نخواهد داد.

جبهه پولیساریو از نیروهای مسلح موجود خود در نزدیکی دیوار حائل خواست، به منظور مقابله با چالش‌هایی که این مرحله تحمیل می‌کند، برای اجرای آموزش‌های ستاد کل ارتش هوشیار باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیشتر مسئولان مراکش شورای امنیت را در جریان «اقدامات تحریک آمیز» جبهه پولیساریو در منطقه حائل در صحرای غربی گذاشتند.

مراکش هم در مقابل این اقدام پولیساریو واکنش نشان داده و عبدالوافی لفتیت، وزیر کشور و ناصر بوریطه، وزیر خارجه این کشور نشست فوق‌العاده مشترکی در پارلمان برگزار کردند و دو کمیته خارجه و دفاع دو اتاق پارلمان یعنی (مجلس نمایندگان و مشاوران) به این نشست پیوستند و در جریان آخرین تحولات پیرامون پرونده مناطق صحرای غربی قرار گرفتند.

بنابر منابع پارلمانی، در این نشست اقدامات میدانی اخیر جبهه پولیساریو بررسی شد و وزیر کشور مراکش تاکید کرد: این اقدامات تحریک آمیز از مدت‌ها پیش تاکنون ادامه داشته است. ما هرگز در مقابل این اقدامات دست بسته نخواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد تحولات میدانی در منطقه صحرایی تغییر کند.

سخنان مذکور وزیر در راستای اقدامات این جبهه در مورد برپا کردن مجموعه‌ای از چادرها در نزدیکی شهرک المحبس مطرح شد و وی در ادامه گفت، مراکش به هیچ وجه تلاش پولیساریو برای «قرار دادن در عمل انجام شده» را نمی‌پذیرد و این اراضی بخشی از خاک مراکش هستند.

نیروهای پولیساریو به منطقه امنیتی یورش برده و تعدادی چادر در آنجا برپا کردند، منابع رسانه‌ای مراکش هم اعلام کردند، این نیروها در اقدام بعدی به مکان استقرار نیروهای مسلح مراکش در نزدیکی دیوار حائل امنیتی نزدیک شده و با پرتاب سنگ دست به تحریک آنها زدند.

لفتیت هم با بیان اینکه کشورش در همه شرایط احتمالی آماده است تا از تمامیت ارضی خود حفاظت کند، مسؤولیت این اقدامات اخیر را الجزایر دانست.

وی در این نشست گفت، الجزایر ماهانه ده‌ها تن از جوانان مناطق جنوبی را در پایتخت خود برای انجام اقدامات تخریبی و اعمال آشوب‌های عمومی آموزش می‌دهد.

از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان مراکش در دو اتاق نمایندگان و مشاوران «تحمیل سیاست در عمل انجام شده قرار دادن» توسط جبهه پولیساریو از طریق استقرار نیروهای مسلح خود در مناطق امنیتی را رد کردند.

روزنامه «الصباح» نزدیک به طرف‌های رسمی نوشت، الجزایر با ترغیب پولیساریو برای برپا کردن چادرها و آوردن تجهیزات نظامی و نیروهای مدنی تلاش می‌کند اداره پولیساریو را از تندوف به مناطق امنیتی منتقل کند که مراکش آن را جزئی از خاک خود می‌داند.

منابع پارلمانی اعلام کردند، ارتش مراکش از طریق ماهواره‌ها اقدام به بررسی توپوگرافی مناطق امنیتی کرده و این بررسی نشان می‌دهد که الجزایر با رهبری پولیساریو اقدام به نفوذ در این مناطق می‌کند.

سعد الدین عثمانی، دبیرکل حزب عدالت و توسعه مراکش روز دوشنبه ریاست نشست دبیرخانه این حزب را برعهده داشت که کارگروه دولتی را برای بررسی تحولات پرونده منطقه صحرای غربی رهبری می‌کند.

سایت عدالت و توسعه به نقل از خالد شیات، استاد روابط بین‌الملل نوشت، انتخاب گزینه جنگ در واکنش به تحریک‌های نظامی جبهه پولیساریو در منطقه امنیتی گزینه‌ای است که کاملا وارد است. در صورت ناکامی تمامی تلاش‌های سازمان ملل، مراکش در انتخاب این گزینه نظامی تردید نخواهد کرد.

منبع: رای‌الیوم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.