کد مطلب: ۴۶۷۸۹۵

مرز ایران و افغانستان بسته شد

مرز ایران و افغانستان بسته شد

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در پایانه مرزی میلک را تشریح کرد.

جواد هدایتی درباره جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستان در مرکز میلک گفت: افغانستان یکی از بازارهای اصلی صادراتی ماست و سه مرکز اصلی ما با این کشور شامل دوغارون در خراسان‌رضوی، ماهیرود در خراسان‌جنوبی و میلک در سیستان‌و‌بلوچستان پایانه‌های مرکزی اصلی ارتباط دوکشور هستند.

او افزود: اخیرا مشکلاتی در مرکز میلک رخ داد ولی تا قبل از وقوع این اتفاق عمده خودروهایی که از مرکز میلک تردد می‌کردند، به کامیون‌های افغانستانی اختصاص داشت و تا ۸۵‌درصد ترددها در اختیار کامیون‌های این همسایه شرقی بود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: با توجه به اختلاف قیمت سوخت کامیون (گازوییل) میان ایران و کشورهای همسایه، ناوگان این کشورها انگیزه بالایی برای تردد به کشورمان دارند تا علاوه بر سهمیه سوختی که در ایران دریافت می‌کنند، بتوانند با نرخ سوخت یارانه‌ای کشورمان گازوییل خریداری کرده و به افغانستان قاچاق کنند.»به گفته هدایتی، از دیگر انگیزه‌های تردد کامیون‌های افغانستان به داخل کشورمان علاوه بر حمل بار، حمل کالاهای اساسی داخل ایران مانند آرد است که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌کنند تا بتوانند به صورت قاچاق به افغانستان حمل کنند.

او تاکید کرد: در نتیجه تبدیل به رویه‌شدن جابه‌جایی کالای قاچاق از ایران به خاک افغانستان توسط کامیون‌های افغانستانی، شورای تأمین سیستان‌وبلوچستان مصوب کرد تا اگر کامیون‌های افغانستانی حامل کالای قاچاق در مرکز میلک شناسایی شوند، علاوه بر اخذ کالا و جریمه، خودرو حامل این کالا سه‌ماه متوقف شود.

چرا مرز ایران و افغانستان بسته شد؟

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اطلاع‌رسانی مصوبه مذکور در مرکز میلک انجام و به رانندگان کامیون‌های افغانستانی که وارد کشور می‌شدند، این هشدار داده شد اما پس از آنکه کنترل نیروهای انتظامی در مرز میلک افزایش یافت، در ابتدا تعداد خودروهای افغان که در پارکینگ توقیف شدند، ۵۰ تا ۶۰ دستگاه رسید و در ادامه مجددا این رویه تکرار شد که تعداد خودروهای توقیفی افغان در ایران به حدود ۱۰۰ دستگاه کامیون افزایش یافت.

هدایتی تصریح کرد: رانندگان کامیون‌های افغانستانی به حمایت از همکاران و هم‌صنفان خود برخاستند و مرز دوکشور را از سمت افغانستان مسدود کردند. اعتراض‌های آنها سازمان‌یافته‌تر شد و سبب شد تا پل ابریشم روی هیرمند که مرز ایران و افغانستان است، با پارک‌کردن یک کامیون به صورت عرضی مسدود شود و کامیون‌های ایرانی که در خاک افغانستان بودند، نمی‌توانستند به داخل کشور برگردند.

این مقام مسئول افزود: بعد از یکی دوروز که مرز باز نشد، رانندگان ایرانی نیز از سمت خاک کشورمان در جهت حمایت از همکاران ایرانی خود که در آن‌سوی مرزها متوقف شده بودند، دست به اعتراض زدند و مرکز افغانستان را مسدود کردند تا رانندگان افغانستانی نتوانند از ایران خارج شوند.

او یادآور شد: این کار افغان‌ها اشتباه بود و نباید مرکز عبوری رانندگان ایرانی را مسدود می‌کردند، چون کار افغان‌ها غیرقانونی و حمل کالاهای قاچاق بوده است که از نظر قوانین داخلی تخلف محسوب شده و هر تخلفی باید جریمه شود.

او تصریح کرد: این اتفاق همزمان با تعطیلات عید قربان بود که عملا مرز چند روزی بسته ماند اما ملاقات مرزی مقامات استانی دوکشور از سیستان‌وبلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان انجام شده و امیدواریم با حفظ حقوق طرفین، جریان حمل‌ونقلی مجددا برقرار شود.»هدایتی خاطرنشان کرد: «با این حال طرف ایرانی تأکید دارد که باید قوانین اجرا شود. دیروز صبح نیز ملاقات مجددی میان مقامات استان‌های مرکزی کشور انجام شد که امیدواریم نتیجه آن توافق و بازگشایی پایانه مرزی میلک باشد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رامین

    بنظر من باید مث همسایه با روابط دییرینه خوب برخود کنیم نباید چهارتا قاچاقچی بینمون اختلاف ایجاد کنه

  • ناشناس

    کاری خوبی کرده

  • ناشناس

    هنوز بلد نیستیم چطور روابط و مناسبات خودمون طبق چهار چوب و قاعده خاص پیش ببریم یه قانون درست حسابی وضع کنین عرضه ندارین ب این وضع آشفته بین دو ملت پایان بدین

  • احمدغلامرضایی

    ایرانی وافغانی نداریم هیچ چیزنبایدباعث اختلاف بین دوکشورهمسایه قدیمی شود

  • ناشناس

    چرا جنس یارانه ای مثل روغن و ارد و گاز رو باید ببین

  • امیری

    وقت راننده گان ایرانی جنس قاچاق وارز از اون طرف مرز میارن جرم نیست
    فقط این طرف مرز جرم محسوب میشه؟

  • ناشناس

    بهتر است کامیونهای هر کشور کالاها را فقط تا مرز کشورمقصد حمل کنند و از آنجا به بعد کامیونهای همان کشور کالاها را به مقصد برسانند تا اینچنین مشکلات پیش نیاید.

  • سینا

    انسان باشیم ……. تمام …. ختم کلام

  • سینا

    انسان بودن آرزوی همه است .پس انسان باشیم امنیت بین دوکشور همسایه حفظ شود .

  • ناشناس

    فهمیدی یا نی