کد مطلب: ۴۶۴۹۲۹

گلایه‌های متعدد از عرضه اولیه آبادا / کارگزاری‌ها مقصرند یا هسته بورس؟

گلایه‌های متعدد از عرضه اولیه آبادا / کارگزاری‌ها مقصرند یا هسته بورس؟

عرضه اولیه آبادا هم مانند چند عرضه اولیه دیگر با مشکلاتی همراه بود. در عرضه اولیه‌های پیشین سهامداران از تعداد کم سهام گله داشتند، اما این بار بیشترین انتقاد مربوط به سامانه آنلاین کارگزاری‌ها و هسته بورس بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌های اخیر عرضه اولیه‌ با مشکلات بسیاری مواجه بوده و همین مشکلات انتقادات سهامداران را در پی داشته است. سهامداران این بار گله نمی‌کنند که چرا کارگزاری برای آنها عرضه اولیه نخریده، بلکه بیشترین انتقاد به این است که چرا پول 24 تا 48 ساعت در حساب کارگزاری بلوکه شده است؟

در ادامه برخی از پیام‌های کاربران و انتقادات آنها را می‌خوانید:

بلوکه شدن 48 ساعته پول

بخش مهمی از انتقادات سهامداران به بلوکه شدن پول در حساب کارگزاری‌ها بود.

«برای کل خانواده عرضه اولیه آبادا رو ثبت کردم ولی امروز که چک کردم دیدم که ثبت انجام نشده هیچ، ۷۵ تومن هم از حساب همه کم شده. تو قسمت بلوکه شده هم چیزی نزده.»

«دو بار پول از حسابم کم شده. مگه آبادا چقدر سود میده که ۷۵ تومان هم اضافه از دست بدیم. واسه یه خرید دوبار پول کم میکنند که یکیش هم اصلا توگردش حساب و بلوکه نیست.»

«برای عرضه اولیه دوبار ازم پول کم کردن، یکی بلوکه شده عرضه اولیه که چهارشنبه سفارش داده بودم‌. یکی هم امروز از حسابم کم شده.»

«یا هسته بورس هنگه یا کارگزاری خرابه یا درگاه بانک‌ها مشکل داره. این همه کارمزد می‌گیرید چرا مشکل را حل نمی‌کنید؟ این ۵ ماه برابر با ۵ سال کارمزد گرفتید. اگر مشکل از سخت‌افزاره درستش کنید، اگر نرم‌افزاره حلش کنید.»

«من در ساعت مقرر ثبت خرید عرضه اولیه آبادا زدم، اما با خطا مواجه شده و نه تنها خرید برام انجام نشده بلکه ۶۲۲ هزار تومن پولم بلوکه شده.»

«من ۵۶۰ هزارتومن شارژ داشتم،، مفید به صورت خودکار برام ۴۸ سهم از آبادا گرفته، ولی الان ۴۰۰ تو حسابمه مگه نباید ۷۵ تومن کم میکرد؟»

کارگزاری مقصر است یا هسته بورس؟

اما مشکل از کجاست؟ برخی می‌گویند مشکل از کارگزاری‌هاست و به همین دلیل کارگزاری خود را تغییر داده‌اند. اما گویا تغییر کارگزاری هم مشکل را حل نکرده است. به همین دلیل برخی معتقدند هسته بورس توان و کشش این همه تقاضا در یک زمان را ندارد.

«کارگزاری هیچ گناهی نداره. هسته معاملاتیمون مال ۲۰ سال قبله و ظرفیتش بر اساس همون موقع طراحی شده و الان همه رفتن یه کد گرفتن و تقاضای عرضه اولیه می‌کنند باید هم این مشکلات پیش بیاد.»

«هسته معاملاتی ضعیفه و هر کارگزاری هم که تعداد بیشتری عضو داره بیشتر به این مشکل میخوره و الان هم تحریم هستیم و هیچ کشوری چیزی بهمون نمیده و با همین فعلا بسازید.»

«مشکل از انحصاره کارگزاری‌هاست. متاسفم برای سازمان بورس که بی‌هیچ دلیلی صدور مجوز کارگزاری جدید را سال‌هاست متوقف کرده و خودش هم حاضر نیست برای هسته معاملاتش فکری کنه.»

«مشکل کارگزاری نیست. من آگاه بودم اومدم مفید هموم آشه و همون کاسه.»

«خودشون نمی‌دونن وقتی کدهاشون 10 برابر شده زیرساخت هم باید به روز بشه.»

اختلال و سود کارگزاری‌ها

برخی هم می‌گویند کارگزاری‌ها دلیلی برای حل این اختلال‌ها ندارند. چون بلوکه شدن پول سهامداران در حساب کارگزاری برای آنها سود دارد.

«رانتی که در زمینه عرضه اولیه‌ها و سودهای کلانی که به کارگزاران قدیمی تعلق می‌گیره سرچشمه همه این معضلاته.»

«اختلال ایجاد می‌کنن که برای یک عده معدود عرضه اولیه بخرند.»

«فرض کنید سه روز 300 هزار تومان 5 میلیون نفر در حساب کارگزاری‌ها بلوکه میشه و به تعدادی هم 75 هزار تومن سهام میدن. حساب پولایی که بیخودی بلوکه شدن چقدر میشه؟من دیگه عرضی ندارم.»

«چرا همون اول پول 48 سهام را بر نمی‌دارن؟ از چهارشنبه تا شنبه پول می‌مونه تو حساب کارگزاری و این یعنی سود.»

انتقادات سهامداران به عرضه اولیه آبادا را در گزارش زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    من مبلغ یک میلون وهشتصدهزارتومن توحسابم بلوکه بوداقدام به انتقال پول بلوکه شده کردم فردای انروزعرضه ابادا دادن هرچندبارکه برای گرفتن عرضه اقدام کردم متآسفانه جواب ندادکه دیگه هنگ کرد و۴ روزبعدش پول بلوکه شده به حسابم واریزشد

  • ناشناس

    باسلام چرابرای ماعرضه داده نشده درحالی که موجودی حساب هم داشتم

    • payam

      بالای 350هزار تومن باید داشته باشید

  • ناشناس

    من ۱۰۰تومن ریختم برای ابادا ۴۸ تا سهم خرید ۴زوز این ۷۰ هزارتومن بلوکه بود و سهم نمی داد بعدش قدرت خریدم منفی شد بعد که درست کردن مثلا سایت رو ۳۰ تومن دیگه ای در کار نبود در قدرت خرید.

  • امیر

    سلام من حساب بورسم مال صادراته پول میخوام برداشت کنم میتونم اما برگشت میخوره پولم.چیکار کنم

  • سیدجواد

    باسلام بنظرمیرسه دوبارپول کم میشه وتوگردش هم نمیادجریان چیه

  • ناشناس

    من که پول رو پس داد وبعدش دوباره دیدم بلوکه کرده پولم رو…آخر هم برام سهم نخریده بود

  • ناشناس

    من پول توحساب کارگزاری داشتم وسهام ابادا رو خریداری کردم وپولش ازموجودیم کسر شد روزبعدبه پورتفویخودم رفتم دیدم مبلغ کسرشده برگشته سرجاش وسهمی هم برام خریداری نشده .

  • ناشناس

    خیلی افتضاحه

  • زکیه زارع

    چراکارگزاری فارابی مشهدجواب مردم رونمیده دوتاشماره داره اصلا جواب نمیده یه شماره موبایل داره طرف زنگ که میزنی بیشعورمشغول میکنه آخه چرامردم چطورتواین بهران کرونابرن کارگزاری اون هم ماکه 260کیلومتردوریم لطفارسیدگی کنین

  • ناشناس

    برای من 72 ساعت بلوکه بود اما خریدم از شارژ اکانت انجام شد!
    اینکه در زمان اصلی بازار، برای عرضه اولیه اقدام میکنن خیلی احمقانه هست، زمان ثبت رو به ساعت 2 تا 5 منتقل کنن…