کد مطلب: ۵۴۱۶۳۷

ناگفته‌هایی از مرحوم اکبر ترکان

دلار ۴۲۰۰ تومانی، دلار نوبخت بود نه جهانگیری! / گزارش‌های غیرواقعی به روحانی می‌دهند

دلار ۴۲۰۰ تومانی، دلار نوبخت بود نه جهانگیری! / گزارش‌های غیرواقعی به روحانی می‌دهند

اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی دو_سه سال اخیر را به بیماری گذراند. او این مصاحبه را زمستان سال ۹۷ در حالی انجام داد که تازه عمل باز قلب را پشت سر گذاشته بود و فقط یک روز از مرخصی‌اش از بیمارستان می‌گذشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ترکان تا همین چند روز پیش دوباره درگیر بیمارستان و دیابت مزمن‌اش بود. یک پایش را قطع کردند و فوتبالیست سال‌های دور، گویا قطع پا را تاب نیاورد و بلافاصله بعد از این جراحی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ درگذشت.

ترکان در آخرین مصاحبه‌هایش، تاکید می‌کرد که بگوید در دولت دوازدهم از سمت مشاوره حسن روحانی دست کشیده است.

روحانی منزوی شد

آن روزها که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برجام را پاره کرده بود و گرانی در بازار ایران تاخت و تاز می‌کرد، دیگر از رئیس‌جمهور و گزارش‌های ۱۰۰ روزه‌اش به مردم خبری نبود.

سکوت طولانی روحانی به شایعاتی دامن زد که او دیگر در جلسات کاری‌اش حاضر نمی‌شود.

شایعه‌ای که اکبر ترکان رد کرد و گفت رئیس‌جمهور مثل همیشه ساعت ۸ صبح در دفترش حاضر است اما دیگر کمتر حاضر به ملاقات با کسی می‌شود.

ترکان رئیس‌جمهور را مردی پشت درهای بسته خطاب کرد و گفت از وقتی که مثلث معروف محمدباقر نوبخت، محمود واعظی و حسام‌الدین آشنا رئیس‌جمهور را دوره کردند، دیگر کمتر وزیر و مقام بلندپایه کابینه توانست با روحانی دیدار کند.

دوستان صمیمی روحانی چه کسانی هستند؟

او افرادی مثل نوبخت، واعظی و آشنا را دوستان صمیمی رئیس‌جمهور خطاب و تاکید می‌کرد که مثلث یاران روحانی نقش اصلی را در سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم ایفا کردند.

در این میان اما اسحاق جهانگیری، که خرداد ۹۲ مناظرات تلویزیونی‌اش حسابی طوفان به پا کرد و توانست به جایگاه معاون اولی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم برسد، ناگهان در دولت دوازدهم کمرنگ شد و به حاشیه رفت.

اکبر ترکان مثلث دوستان رئیس‌جمهور را عامل به حاشیه رفتن جهانگیری می‌دانست. او توضیح داد که رئیس‌جمهور بیشترین مشاوره‌هایش را از این سه نفر می‌گرفت و در دولت دوازدهم دیگر وزیری نتوانست به راحتی از روحانی وقت ملاقات بگیرد.

به روحانی گزارش نادرست می‌دادند

ترکان در لفافه می‌گوید دوری روحانی از وزرا و متخصصان اقتصاد باعث شد که گزارش‌های کانالیزه شده و غیرواقعی به دستش برسد. آمارها و ارقام نادرست که منجر به تصمیم‌گیری نادرست می‌شد.

ترکان حاضر نشد به صراحت بگوید که گزارش‌های اشتباه از سمت چه کسانی به رئیس‌جمهور می‌رسید اما خاطره‌ای از دوران کار در دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی تعریف کرد و گفت که قرار بود پروژه‌ای در اصفهان با حضور سرمایه‌گذاران خارجی افتتاح شود و آن زمان موبایلی وجود نداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر صنایع رفسنجانی ادامه ماجرا را اینگونه روایت کرد: مرحوم هاشمی مدام زنگ می‌زد و از مراحل پیشرفت پروژه گزارش می‌خواست و چون موبایلی وجود نداشت ناچار می‌شدم مسافتی طولانی در سایت پروژه را پیاده‌روی کنم تا به دفتر مستقر در آنجا بروم و به تلفن رئیس‌جمهور جواب دهم اما مرحوم هاشمی رفسنجانی حتی به گزارش وزیرش قانع نمی‌شد و خوب یادم است که آقا محسن، پسرشان را شبانه به سایت فرستاده بود تا از مراحل پیشرفت کار فیلمبرداری کند و برایش بفرستد.

ترکان تاکید کرد که رئیس‌جمهور نباید بدون بررسی شخصی هر اطلاعات و داده‌ای را بپذیرد.

دلار ۴۲۰۰ دلار جهانگیری نبود!

دلار ۴۲۰۰ تومانی که پاشنه آشیل دولت حسن روحانی است و نقدهای کارشناسی فراوانی را به یدک کشید، به دلار جهانگیری معروف شد اما مشاور عالی حسن روحانی توضیح داد که اصل ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی پیشنهاد محمدباقر نوبخت بود اما چون اسحاق جهانگیری آن را برای اولین بار خبری و به صورت رسمی اعلام کرد به دلار جهانگیری معروف شد.

هرچند که تاکید دارد جهانگیری هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالفتی نکرده است.

روحانی از قیمت‌ها خبر دارد

ترکان در واکنش به اینکه رئیس‌جمهور در جریان قیمت‌های افسار گسیخته است؟ به صراحت گفت: بله مگر می‌شود نباشد؟

اما چه شد که دستاورد تورم تک رقمی به سرعت از دست رفت؟ پاسخ ترکان این است که از شرایط سیاست خارجی و بسته بودن دروازه‌های تجارت با جهان نباید غافل بود اما امکان مدیریت بهتر وضعیت اقتصادی وجود داشت.

او توضیح داد که در دولت دوازدهم شرایط به گونه‌ای پیش رفت که متخصصان کناره گرفتند. مسعود نیلی، اقتصاددان یا علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم با شرایطی مواجه شدند که نتوانستند با کابینه همراهی کنند.

مشاور عالی رئیس‌جمهور حاضر نشد درباره جزئیات آن شرایط حرف بزند اما علت کناره‌گیری خودش از سمت مشاور عالی روحانی را همان دلایل دانست و به این جمله بسنده کرد: آقای روحانی علت را بهتر از همه می‌داند!

روحانی، مردی که احساساتی نیست

آیا حسن روحانی کاندیدای سال ۹۲ اصلاح‌طلبان، از آن روحیه محافظه‌کار سال‌های دور فاصله گرفته و مانند دیگر چهره‌های سیاسی، به اصلاح‌طلبی روی آورده بود؟

مشاور عالی‌ روحانی در پاسخ به این پرسش گفت: در سال‌های پیش از انقلاب و اوایل انقلاب حتی اسم روحانی را نشنیده بود و اولین آشنایی او با روحانی به سال ۶۴ برمی‌گردد که در جلساتی، با عنوان جلسه عقلا شرکت می‌کرد.

نشست‌هایی که به صورت دوره‌ای و خانه برخی نمایندگان دوره چهارم و پنجم برگزار می‌شد.

از نظر او روحیه رئیس‌جمهور و اخلاقش در طول این سال‌ها هیچ تغییری نکرده بود.

او روحانی را مردی که بیشتر منطقی است تا احساساتی، توصیف کرد و گفت حسن روحانی سال ۶۴ همان حسن روحانی دهه ۹۰ است بدون کوچکترین کم و کاست!

توضیح تصاویر زیر: این عکس‌ها مربوط به دوره‌های جوانی مرحوم اکبر ترکان است:

rrrr ww

آخرین اخبار را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.