کد مطلب: ۵۲۴۹۲۱

بیت کوین را فراموش کنید! معرفی بهترین ارزهای دیجیتال بازار برای سرمایه‌گذاری

بیت کوین را فراموش کنید! معرفی بهترین ارزهای دیجیتال بازار برای سرمایه‌گذاری

مفهوم رمز ارز با ظهور بیت کوین متولد شد، اما امروز دیگر محدود به آن نیست. در این مطلب به بررسی ۷ مورد از بهترین آلت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری و خرید خواهیم پرداخت.

مفهوم رمز ارز با ظهور بیت کوین متولد شد، اما امروز دیگر محدود به آن نیست. در این مطلب به بررسی ۷ مورد از بهترین آلت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری و خرید خواهیم پرداخت.

رویای چند برابر کردن سرمایه از طریق بیت کوین برخی را رها نمی‌کند! آن‌ها قیمت BitCoin در چند سال قبل را در نظر گرفته و با مقایسه ارزش کنونی آن، حسرت می‌خورند! واقعیت این است که دیگر نمی‌توان با اولین ارز رمزنگاری شده دنیا پول خود را چند ده یا شاید چند صد برابر کرد. این اتفاقی بود که برای اولین سرمایه‌گذاران در آن رخ داد و برای خریداران کنونی آن، فقط در آینده دور محتمل به نظر می‌رسد.

اما وضعیت برای سایر رمز ارزها به گونه دیگری است. پروژه‌های بلاک‌چینی قدرتمند زیادی طی سال‌های اخیر ظهور کرده و در مدتی کم، ارزش ارز دیجیتال اختصاصی آن‌ها چند برابر شده است. مسیر پیش روی آن‌ها کاملا هموار و آینده‌شان روشن است. از طرفی به خاطر داشتن قیمت پایین در حال حاضر، پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش انفجاری قیمت طی مدت زمانی کوتاه دارند.

رمز ارز چیست؟

کلمه Cryptocurrency یا رمز ارز از دو بخش Crypto و Currency تشکیل شده است. علت این نحوه نام‌گذاری، گره خوردن ارزهای دیجیتال مدرن با فنون رمزنگاری است. اگرچه امروز بسیاری دو عبارت «رمز ارز» و «ارز دیجیتال» را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما این دو به مفهوم یکسانی اشاره ندارند. دیجیتال کارنسی (DigitalCurrency) مبحثی گسترده است و کریپتوکارنسی (CryptoCurrency) جزوی از آن به شمار می‌رود. با این حال در حال حاضر، منظور از عبارت ارز دیجیتال در مطالب مختلف، ارزهای رمزنگاری شده نوین نظیر بیت کوین است.

آلت کوین چیست؟

هر رمز ارزی که بعد از بیت کوین متولد شد، یک آلت کوین به شمار می‌رود. اگرچه با در نظر گرفتن همه کوین‌ها و توکن‌های موجود در بازار، اکنون چند صد هزار ارز رمزنگاری شده وجود دارند، اما کل آن‌ها در یک طرف رقابت و BitCoin در طرفی دیگر قرار می‌گیرد. آن‌ها متولد شدند تا ایرادات اولین کریپتوکارنسی دنیا را برطرف کرده و یک سری قابلیت‌های اضافی نسبت به آن ارائه کنند. در نظر داشته باشید بیت کوین با وجود منحصربه‌فرد و انقلابی بودن، بدون عیب و نقص نیست.

معرفی بهترین جایگزین‌های بیت کوین

هدف ما معرفی رمز ارزهایی است که ایده‌ای تکنولوژیک و خلاقانه‌ای پشتشان وجود داشته و به همین دلیل پتانسیل رشد بالایی دارند. بیت کوین از نظر قیمت و مارکت کپ تا امروز رشد زیادی کرده و از اینجا به بعد کار برایش دشوار می‌شود. قیمت آن طی هفته‌های اخیر بین ۵۰ هزار الی ۶۰ هزار دلار در نوسان بوده است. تصور کنید بعد از فراز و نشیب‌های فراوان، قیمتش به حدود ۱۰۰ هزار الی ۱۲۰ هزار دلار برسد. در این شرایط پول شما فقط دو برابر شده است. این در حالی است که این روزها شاهد افزایش ده برابری و حتی بیشتر ارزش برخی آلت کوین‌ها طی مدت زمانی کوتاه هستیم.

۱) اتریوم (ETH)

اولین ارز دیجیتال جایگزین بیت کوین در این لیست اتریوم است. در سال ۲۰۱۴ اتریوم پیش ‌فروش رمز ارز اختصاصی خود یعنی اتر را آغاز کرد که استقبال بسیار زیادی از آن شد. برخلاف بیت کوین، اتریوم صرفا فقط یک رمز ارز نیست. Ethereum یک پلتفرم عظیم برای بهره‌مندی از تکنولوژی بزرگ بلاک‌چین و درست کردن اپلیکیشن‌های غیر متمرکز به شمار می‌رود.

اتریوم ادعا می‌کند که از این پلتفرم می‌توان برای کدگذاری کردن، تمرکززدایی کردن، ایمن کردن و داد و ستد کردن هر چیزی استفاده کرد. اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را بدون هیچ گونه وقفه، تقلب، کنترل یا تداخل شخص ثالث فراهم می‌کند. هدف ارز دیجیتال اتریوم ایجاد مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هر کسی در دنیا صرف نظر از ملیت، قومیت و مذهب بتواند به آن دسترسی آزاد داشته باشد. برنامه‌های اتریوم روی توکن رمزنگاری‌شده مخصوص همین پلتفرم، اتر، اجرا می‌شوند.

اتریوم پشت سر بیت کوین، دومین رمز ارز برتر بازار از نظر مارکت کپ محسوب می‌شود. این پلتفرم به زودی آپدیت بزرگی انجام داده و الگوریتمش را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر خواهد داد. انتظار داریم بعد از این آپدیت، قیمت اتر، رمز ارز اختصاصی پلتفرم مورد بحث، جهش زیادی پیدا کند. به همین دلیل اکنون فرصت مناسبی برای خرید اتریوم است.

۲) لایت ‌کوین (LTC)

لایت‌کوین که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد، از اولین ارزهای دیجیتال بود که در مسیر بیت کوین حرکت کرد. از لایت کوین به عنوان "نقره در برابر طلای بیت کوین" یاد می‌شود. این ارز دیجیتال توسط چارلی لی (Charlie Lee)، فارغ‌التحصیل MIT و مهندس سابق گوگل طراحی شد. لایت‌ کوین مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود.

اگرچه از بسیاری لحاظ مانند بیت کوین است، اما سرعت تولید بلاک آن سریع‌‌‌تر و زمان تأیید تراکنش در آن بالاتر است. علاوه بر توسعه‌دهندگان، تعداد بازرگانان و تاجرینی که لایت ‌کوین را به رسمیت پذیرفته‌اند در حال افزایش است. Litecoin یک هارد فورک از اولین رمز ارز دنیا بوده و بازار آن نیز وابستگی زیادی به Bitcoin دارد. از طرفی پیش‌بینی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد آینده روشنی در انتظار طلای دیجیتال است. در نتیجه باید به رشد نقره دیجیتال نیز امیدار بود.

۳) کاردانو (ADA)

کاردانو با یک فلسفه علمی و رویکرد تحقیقاتی توسط مهندسان، ریاضیدانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شده است. موسس آن، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است. بسیاری تصور می‌کنند در آینده‌ای نه چندان دور، کاردانو جایگاه اتریوم به عنوان بزرگترین پلتفرم ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را خواهد گرفت.

کاردانو یک بستر برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. این پروژه توسط چارلز هوسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از پنج عضو بنیان‌گذار اولیه اتریوم ایجاد شد. وی پس از اختلاف نظر در راستای هدایت اتریوم، از تیم جدا شد و پروژه جدیدی را آغاز کرد. تیم پشتیبان کاردانو زنجیره بلاک خود را با آزمایشات گسترده و تحقیقات بسیاری آغاز کرد. محققان این پروژه بیش از ۹۰ مقاله در مورد فناوری بلاک چین در طیف وسیعی از موضوعات به رشته تحریر درآوردند. به همین دلیل است که این ارز دیجیتال نسبت به سایر همتایان خود که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند، از شهرت بیشتری برخوردار است.

افراد زیادی با امید به جهش این پلتفرم اکنون در حال سرمایه‌گذاری و خرید کاردانو هستند. تحلیل تکنیکال و فاندامنتال Cardano نشان می‌دهد آینده بسیار خوبی در انتظار رمز ارز اختصاصی آن است.

۴) پولکادات (Dot)

ارز دیجیتال پلتفرم پولکادات یکی دیگر از بهترین جایگزین‌های بیت‌ کوین است. یکی از مهمترین محدودیت‌های تکنولوژی بلاک چین که از گسترش و کاربردش در صنایع مختلف جلوگیری کرده، کارکرد منزوی سیستم‌های مبتنی بر این فناوری است، به طوری که به سختی با یکدیگر تعامل برقرار کرده و به وسیله اتصال، یک سیستم بزرگتر خلق می‌کنند.

اما پولکادات قادر است چندین بلاک‌چین اختصاصی را به یک شبکه جهانی واحد مرتبط کند. هدف پولکادات این است که انحصار و مونوپولی اینترنت را از بین ببرد و به کاربران مستقل قدرت ببخشد. ارز دیجیتال پولکادات یک شبکه چند زنجیره‌ای بسیار انعطاف‌پذیر و سازگار است. گفتنی است پولکادات توسط گاوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیان‌گذاران اصلی پروژه اتریوم ایجاد شد.

۵) استلار (XLM)

استلار یک تکنولوژی پرداخت متن باز است که با هدف برقراری ارتباط بین موسسات مالی به منظور انجام معاملات بزرگ طراحی شده است. معاملات عظیم بین بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نه تنها به طور معمول چندین روز زمان می‌برد، بلکه هزینه‌های زیادی را در بر دارد. استلار با هدف ارائه خدمات مالی مقرون‌به‌صرفه با سرعتی بالا به کاربران راه‌اندازی شد.

بلاک‌چین غیر متمرکز استلار در عرض ۳ تا ۵ ثانیه هزاران تراکنش انجام می‌دهد. به همیل دلیل استلار را می‌توان یکی از بهترین جایگزین‌های بیت کوین معرفی کرد. در حالی که استلار خود را به عنوان یک بلاک‌چین سازمانی برای معاملات سازمانی معرفی کرده است، اما همچنان متن باز و توسط هر کسی قابل استفاده است. این سیستم امکان انجام معاملات مرزی بین هر ارز را فراهم می‌کند. استلار توسط جد مک کلب (Jed McCaleb) عضو موسس آزمایشگاه‌‌های ریپل و توسعه‌دهنده پروتکل ریپل، ایجاد شد.

۶) چین لینک (LINK)

چین لینک یک شبکه اوراکل غیر متمرکز است که داده‌های دنیای واقعی را برای قرارداد‌های هوشمند در بلاک‌چین فراهم می‌کند. خود بلاک‌چین‌ها توانایی اتصال به برنامه‌های خارجی را به روشی مطمئن ندارند. چین لینک در وب سایت رسمی خود، اعلام کرده است که شبکه ChainLink، ورودی‌ها و خروجی‌های معتبر غیر قابل دستکاری را برای تمامی قرارداد هوشمند پیچیده روی هر بلاک‌چینی فراهم می‌کند.

به عنوان مثال هم‌اکنون چین لینک برنامه‌های مختلف درگاه پرداخت پی‌پال را با بلاک‌چین اتریوم ادغام کرده است. همچنین امکان ارسال مستقیم پرداخت، از قراردادهای هوشمند به حساب های بانکی را نیز ممکن ساخته است. یکی دیگر از مثال‌هایی که می‌توان برای کاربرد چین لینک بیان کرد نظارت بر منابع آب است. می‌توان سنسورهایی را برای نظارت بر مصرف آب تنظیم کرد. اوراکل چین لینک می‌تواند این داده‌ها را مستقیما به یک قرارداد هوشمند ارسال کند. این قرارداد هوشمند می‌تواند از این داده برای اجرای جریمه یا ارسال هشدار استفاده کند. گفتنی است چین لینک توسط سرگئی نظروف (Sergey Nazarov) به همراه استیو الیس ساخته شد.

۷) بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین یک ارز دیجیتال بسیار سودمند است که بستری برای تجارت چند صد ارز رمزنگاری شده فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بایننس کوین پرداخت کارمزد معاملات در صرافی بایننس و بهره‌مندی از تخفیفات ویژه است. بلاک‌چین بایننس کوین همچنین بستری است که صرافی غیرمتمرکز بایننس روی آن کار می‌کند.

صرافی بایننس توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) تأسیس شد و اکنون بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا شناخته می‌شود. انجام فرآیندهای تراکنش با سرعت بالا، امکان مبادله‌ بایننس کوین با ارزهای فیات، امکان استفاده از آن در خارج از پلتفرم معاملاتی بایننس از سایر مزایای استفاده از این ارز دیجیتال است. به همین دلیل است که در حال حاضر Binance Coin یکی از بهترین جایگزین‌های بیت کوین به شمار می‌رود.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امسال سال ارز دیجیتاله همه چی منفیه بورس طلا زمین و…

  • علی کاظمی

    بیت دیگه خوب نیست واقعا فقط بقیه ارزا مخصوصا اتریوم و اینا

  • ادیب

    عالی بود مختصر و مفید.خیلی خیلی ممنون

  • ناشناس

    عالی

  • مهرداد

    پس پای کوین کو?