کد مطلب: ۴۲۵۸۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار نیمایی ۱۳۴۰ تومان ارزان‌تر از دلار بازار + نمودار مقایسه روند قیمت این دلارها

دلار نیمایی 1340 تومان ارزان‌تر از دلار بازار + نمودار مقایسه روند قیمت این دلارها

بررسی‌های یک‌ماهه نشان می‌دهد که قیمت دلار نیمایی به طور میانگین 1340 تومان از قیمت دلار در بازار آزاد ارزان‌تر است، این میزان اختلاف در ابتدای سال جاری بیش از 4500 تومان بود، به طوری که نرخ دلار نیمایی حدود 8400 تومان و نرخ دلار در بازار آزاد در سطح 12 هزار و 950 تومان قرار داشت.

دلار نیمایی حدود 1300 تومان از دلار در بازار آزاد و دلار صرافی ملی ارزان‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای امسال بازار شاهد افزایش نرخ دلار نیمایی و نزدیک شدن آن به نرخ دلار در بازار آزاد بوده، نزدیک شدن این دو به نظر می‌رسد در راستای افزایش انگیزه صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی بوده که آنها ارزهای خود را در بازار آزاد به فروش نرسانند. در همین راستا محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران نیز اعلام کرد که تا یک ماه و نیم گذشته بالغ بر ۷۰ درصد ارزهای حاصل از صادرات برگشت خورده و در این فاصله نیز یک سری صادرکننده رفع تعهد شده‌اند.

بررسی‌های یک‌ماهه نشان می‌دهد که قیمت دلار نیمایی به طور میانگین 1340 تومان از قیمت دلار در بازار آزاد ارزان‌تر است، این میزان اختلاف در ابتدای سال جاری بیش از 4500 تومان بود، به طوری که نرخ دلار نیمایی حدود 8400 تومان و نرخ دلار در بازار آزاد در سطح 12 هزار و 950 تومان قرار داشت.

8987

بررسی روند قیمت‌ها طی یک‌ماه اخیر نشان می‌دهد، تفاوت نرخ دلار نیمایی و دلار بازار آزاد از 1500 تومان (معادل 13.06 درصد) در سوم دی ماه امسال به 765 تومان (معادل 6.25 درصد) رسیده و تقریبا نصف شده است.

در حالی که طی روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد و حتی صرافی ملی روند باثباتی در پیش گرفته و حول قیمت 13 هزار تومان قرار دارد، نوسان قیمتی دلار نیمایی قابل توجه بوده، به طوری که نوسان روزانه قیمتی دلار نیمایی در مجموع فراتر از دلار صرافی ملی و دلار در بازار آزاد است.

9856 2

بررسی نوسان‌های قیمت دلار طی یک‌ماه اخیر نشان می‌دهد، طی 25 روز معاملاتی (از چهارم دی ماه تا سوم بهمن ماه امسال) تنها شش روز دلار نیمایی و دلار صرافی ملی هم جهت با هم نوسان داشته و به طور همزمان کاهش و به طور همزمان افزایش یافته‌اند؛ در 19 روز دیگر رفتار نوسانی دلار نیمایی و دلار صرافی ملی خلاف جهت یکدیگر بوده، به طوری که هروقت نرخ دلار نیمایی افزایش داشته، دلار صرافی ملی با کاهش قیمت همراه بوده و بالعکس.

همزمان با نوسان‌های چشمگیر دلار در سامانه نیمایی دولت تصمیم جدیدی در حوزه واردات گرفته که دلار نیمایی پرنوسان ملاک آن قرار داده شده است.

همچنین میزان نوسان قیمتی دلار نیمایی و صرافی ملی نیز در مجموع تفاوت چشمگیری داشته‌اند، به طور مثال طی دوره مذکور، در 12 دی ماه امسال نرخ دلار نیمایی با افزایش 3.3 درصدی نسب به روز قبل مواجه شد در حالی که دلار صرافی ملی با کاهش اندک 0.06 درصدی همراه شد.

دلار نیمایی طی یک‌ماه اخیر با 6.5 درصد و دلار صرافی ملی با کمتر از یک درصد افزایش قیمت همراه شده‌اند.

اکنون همزمان با نوسان‌های چشمگیر دلار در سامانه نیمایی دولت تصمیم جدیدی در حوزه واردات گرفته که دلار نیمایی پرنوسان ملاک آن قرار داده شده است. رییس کنفدراسیون صادرات ایران در توییتی نوشته است: «گویا قرار است نرخ محاسبه ارز در اظهارنامه‌های وارداتی از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی افزایش یابد، گرچه این تغییر می‌تواند به شفاف‌سازی کمک کند؛ اما باید تعرفه‌های وارداتی نیز متناسب با افزایش نرخ ارز کاهش یابد تا هم اثر تورمی آن خنثی شود و هم نقدینگی واحدهای تولیدی در محاق قرار نگیرد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.