کد مطلب: ۳۳۷۹۴۶

سی‌ان‌ان بررسی کرد:

مقصران روزهای بد بورس وال‌استریت

مقصران روزهای بد بورس وال‌استریت

سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به عدم قطعیت و هرج‌ومرج‌ها در واشینگتن، پنج دلیل اصلی نگرانی سرمایه‌گذاران برای بازار سهام در سال 2019 را مورد بررسی قرار داده است.

در حالی که سرمایه‌گذاران در بورس وال‌استریت ، بازارها و کسب‌وکارها به دنبال قطعیت هستند، آنچه آنها طی ماه گذشته میلادی با آن مواجه بوده‌اند، سردرگمی و اختلال بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، این عدم قطعیت در ماه دسامبر، آخرین ماه سال 2018، که سالی به‌شدت پرنوسان بود، افزایش یافت. سرمایه‌گذاران در مورد برنامه‌ها و سیاست‌های فدرال‌رزرو برای سال 2019 نگران هستند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال اخراج جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو است، اختلافات کنگره و رئیس‌جمهور بر سر تصویب لایحه بودجه دیوارکشی در مرز مکزیک بالا گرفته و موجب تعطیلی بخشی از دولت آمریکا شده، سیاست‌های تجاری که طی سال‌های گذشته قرار بود اقتصادها را در سراسر جهان به یکدیگر پیوند دهند، دچار اختلال شده و در نهایت اقتصاددان‌ها در مورد آهسته شدن روند رشد اقتصادی ایالات متحده در سال آینده هشدار می‌دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مدیران اجرایی ارشد شش بانک بزرگ کشور خواسته تا نقدینگی خود را ارزیابی کنند. او همچنین گفته که قرار است کارگروهی با حضور استادان برجسته سیستم مالی آمریکا با هدف جلوگیری از سقوط بازارها تشکیل شود.

این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که روز دوشنبه بورس وال‌استریت در آمریکا بدترین سقوط هفتگی خود را از زمان بحران مالی 2008 تاکنون تجربه کرد. آخرین بار که بازار سرمایه در ماه پایانی سال یعنی دسامبر این چنین سقوط کرد، در دوران رکود بزرگ و سال 1931 بود.

سی‌ان‌ان در گزارشی به پنج دلیل اصلی نگرانی سرمایه‌گذاران برای سال 2019 پرداخته است.

1- وزیر خزانه‌داری آمریکا اطلاعاتی دارد که دیگران از آن بی‌اطلاعند

در هفته‌ای که گذشت، شاخص نزدک به محدوده خرسی وارد شد. برخی از شاخص‌های مهم وال‌استریت در مقایسه با نقطه اوج حود حدود 20 درصد کاهش یافته‌اند؛ اگرچه این کاهش به تدریج اتفاق افتاده است.

این در حالی است که منوچین در بیانیه خود اعلام کرده که بانک‌ها نقدینگی کافی و بازارها همچنان عملکرد خوبی دارند. او به هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود بحران اشاره نکرده است. اما ترامپ وزارت خزانه‌داری را متهم کرده که به‌اندازه کافی اقداماتی در جهت تثبیت بازارها انجام نداده است. به این ترتیب، بیانیه منوچین ناظران و سرمایه‌گذاران را ناامید کرده؛ آنها بر این باورند که این بیانیه تنها قرار است ترامپ را آرام کند و احتمالا منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اطلاعاتی دارد که دیگران از آن بی‌اطلاعند.

این در حالی است که منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند، دولت ترامپ، بعد از سقوط شاخص بورس در حال بررسی گزینه برکناری استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری است.

2- نرخ بهره بالاتر و کاهش روند رشد اقتصادی

یکی از دلایل مهم نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این است که هشدارهایی مبنی بر آهسته شدن روند رشد اقتصادی در ایالات متحده داده شده است. فدرال‌رزرو هفته گذشته چشم‌انداز خود را برای رشد اقتصادی در سال آینده میلادی کاهش داد و حتی پیش‌بینی رکود را هم کرده است.

اگر نرخ بهره با سرعت افزایش یابد، روند رشد اقتصادی کُند و در نهایت این وضعیت منجر به رکود می‌شود. در حال حاضر، تورم مشکل آمریکا نیست و به این ترتیب، فدرال‌رزرو می‌تواند سرعت و تعداد نوبت‌های افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

در حالی که در سال 2018 بانک مرکزی آمریکا در چهار نوبت نرخ بهره را افزایش داد، در جلسه‌ هفته گذشته، تصمیم گرفته شد تا افزایش نرخ بهره در سال آینده میلادی از چهار بار به دو بار کاهش یابد. جان ویلیامز، رئیس فدرال‌رزرو نیویورک، روز جمعه تاکید کرد که بانک مرکزی در مورد سیاست‌های پولی و مالی سال آینده با انعطاف‌پذیری بیشتری عمل خواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد گفته‌های او سرمایه‌گذاران را متقاعد نکرد و روز جمعه شاخص داوجونز بیش از 400 واحد افت کرد.

3- مشکلات فدرال‌رزرو

انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو به‌طور مستقل و بدون دخالت دولت وضعیت کسب‌وکارها و اقتصاد را ارزیابی و بهترین شیوه، اقدامات و سیاست‌های پولی را اتخاذ کند. با وجود این، دونالد ترامپ به تازگی تهدید کرده که سیاست‎های بانک مرکزی آمریکا صحیح نیست و قصد اخراج جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو را دارد.

اگرچه سرمایه‌گذاران عدم قطعیتی که افزایش نرخ بهره به دنبال دارد، دوست ندارند، اما اخراج رئیس‌ فدرال‌رزرو، آن هم تنها پس از 10 ماه از شروع فعالیتش، دردسر بزرگی برای آنها خواهد بود.

چندین ماه است که ترامپ، از رئیس‌ فدرال‌رزرو به دلیل سیاست‌هایش انتقاد می‌کند. به عقیده او جروم پاول؛ بدترین انتخاب او از زمان شروع ریاست‌جمهوری‌اش بوده است. با این حال، عده اندکی بر این باورند که ترامپ در نهایت او را اخراج خواهد کرد؛ چرا که این اقدام هرج‌ومرج بازارها را به دنبال دارد. در عین حال، رسانه‌های بسیاری از جمله سی‌ان‌ان گزارش داده‌اند که ترامپ در حال بررسی این موضوع است که آیا به لحاظ قانونی می‌تواند رئیس بانک مرکزی را اخراج کند.

استیون منوچین در توییتی با این مضمون که ترامپ قصد اخراج پاول را ندارد تلاش کرد بازارها را آرام کند. اما جیمز متیس، وزیر دفاع ترامپ پیش از استعفای خود به سرمایه‌گذاران خبر داد که ترامپ هیچ‌گاه به مشاورانش توجه نمی‌کند.

4- تعطیلی دولت

اگرچه تعطیلی دولت اهمیت زیادی برای اقتصاد آمریکا ندارد، اما این بی‌نظمی و اختلال در واشینگتن نشانه خوبی نیست.

پس از رکود بزرگ و بهبود وضعیت اقتصادی در آمریکا، حالا بار دیگر کسری بودجه دولت در حال افزایش است و این بدان معناست که خزانه‌داری باید باز بیشتر به دولت قرض بدهد تا شکاف میان هزینه‌ها و درآمد دولت را پر کند.

5- جنگ تجاری

اگرچه آتش‌بسی میان ایالات متحده آمریکا و چین تا ماه مارس 2019 صورت گرفته، اما هنوز افزایش تعرفه‌ها و نگرانی از تشدید دوباره جنگ تجاری تاثیر خودش را بر اقتصاد جهانی دارد.

دولت ترامپ تهدید کرده، در صورتی که پکن در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی با آمریکا همکاری نکند، بر میلیاردها دلار کالای چینی تعرفه وضع خواهد کرد.

تجارت و مسائل مربوط به آن بخش مهمی از هرج‌ومرج‌ها در واشینگتن را طی سال گذشته به خود اختصاص داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.