کد مطلب: ۴۰۰۲۹۶

مروری بر روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۳۹۸/۶/۲۶

مذاکره در آنکارا بر سر چه بود؟ / ۴ روایت از ملاقات روحانی با پوتین و اردوغان

مذاکره در آنکارا بر سر چه بود؟ / 4 روایت از ملاقات روحانی با پوتین و اردوغان

دیدار روحانی، پوتین و اردوغان در خصوص مسائل سوریه، عصر دیروز در آنکارا برگزار شد. نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه به تصمیم‌گیری‌هایی درباره سوریه ختم شد و همچنین رؤسای جمهور سه کشور یه لزوم گسترش روابط سیاسی و تجاری تأکید کردند. گزارش روزنامه‌‌های ایران، ابتکار، اطلاعات و خراسان از این نشست را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های صبح امروز به نشست رؤسای جمهور کشورهای ایران روسیه و ترکیه که در شهر آنکارا برگزار شد در صدر اخبار خود پرداختند. این نشست با محوریت مسئله سوریه شکل گرفت و هرکدام از رؤسای جمهور نظر خود را درباره آینده سوریه گفتند. همچنین روابط مالی این سه کشور با یکدیگر مورد توجه بود که هر سه کشور ایران،‌ روسیه و ترکیه بر این امر تاکید کردند و آن را ضروری دانستند. پس از پایان این نشست هر کدام از رؤسای جمهور با یکدیگر به‌صورت جداگانه دیدار کردند.

گام‌های اقتصادی-دفاعی سه متحد

روزنامه ایران در گزارش خود صحبت‌های سه رئیس‌جمهور را منعکس کرد؛ هریک از آنها دیدگاه‌‌های خود را درباره مسئله سوریه بیان کردند. بخش مهم این نشست اما تأکید بر روابط دوجانبه کشورهای ایران روسیه و ترکیه بود. ایران همچنین در این گزارش به دیدار اردوغان و روحانی پرداخت.

این روزنامه نوشته است:رئیس جمهوری که روز گذشته به منظور شرکت در پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه و به دعوت رسمی همتای ترک خود به آنکارا رفته بود، روز گذشته با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه و استمرار مبارزه با تروریسم تا نابودی این پدیده شوم، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و تأمین حقوق ملت سوریه تأکید کرد.

روحانی تصریح کرد که از نظر ایران، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و حل و فصل مشکلات موجود در این کشور تنها از راه گفت‌وگوهای سیاسی می‌گذرد. روحانی البته در حاشیه این نشست با همتایان روسی و تُرک خود نیز به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها توسعه روابط دوجانبه مورد تأکید قرار گرفت و رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین هم ضمن مخالفت با اعمال فشارهای امریکا علیه کشورمان بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ برجام تأکید کردند.

جنگ سوریه در ایستگاه پایانی

روزنامه ابتکار در این گزارش به محور صحبت‌هایی که درباره سوریه زده شد اشاره کرد و همچنین نکاتی را درباره نحوه پوشش رسانه‌ای این نشست بیان کرد.

این روزنامه نوشته است: از مهم‌ترین محورهای این نشست بررسی وضعیت ادلب در سوریه، موضوع آتش‌بس در مناطق چهارگانه، پیشبرد روند سیاسی از طریق گفت‌و‌گوهای سوری-‌سوری طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، مسئله پناهجویان و نیز روند تکمیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه بود.

عمده پوشش رسانه‌ای این مذاکرات به مسئله سوریه و بحران این کشور معطوف بود. در این چارچوب سه کشور در طول دو سال گذشته چندین دور مذاکره در سطح وزرا و نیز معاونان وزیر در شهر آستانه قزاقستان برگزار کرده و به همراه گفت‌و‌گوهای سه جانبه سران، به یکی از مهم‌ترین خروجی‌های جنگ داخلی در سوریه یعنی رسیدن به توافق مناطق کاهش تنش و آتش‌بس دست یافته‌اند.
معادلات پیچیده رقم می‌خورد

در حالی که استان ادلب به عنوان اصلی‌ترین پایگاه گروه‌های شورشی و تروریستی در سوریه باقی مانده و ترکیه نیز نظری خلاف نظر ایران و روسیه نسبت به روند تحولات آن دارد، روحانی دیروز در حاشیه پنجمین دور نشست سران کشورهای آستانه طی دیداری دو جانبه با اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در بخش دفاعی میان دو کشور حاصل شده و زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات وجود دارد؛ از این‌ رو همکاری‌های ایران و ترکیه در تامین امنیت مرزهای مشترک و منطقه ادامه داشته و گسترش خواهد یافت.

5 راهکار ايران براي حل بحران سوريه

روزنامه اطلاعات با تأکید بر گفته رئیس‌ جمهور مبنی بر اینکه بحران سوریه را تنها با راه حل سیاسی که همان گفت‌وگو است می‌توان پیش برد و راه حل نظامی ندارد، نوشته است: رئيس جمهوري گفت: مهم‌ترين دستور کار‌ ما ارزيابي تلاش‌هاي سه کشور جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري ترکيه براي خاتمه دادن به بحران سوريه از طريق مسالمت‌آميز، مبارزه با تروريسم، کمک به تشکيل کميته قانون اساسي، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت شدگان و ربوده شدگان، بهبود کمک رساني انسان‌دوستانه، بازسازي و همچنين ارزيابي تلاش‌هاي بين‌المللي در اين زمينه است.

رئيس جمهور ي بابيان اين که ايران چون گذشته معتقد است بحران سوريه فقفط راه‌حل سياسي دارد و اين مهم صرفاً از طريق تعامل سازنده و مشارکت آحاد مردم سوريه به انجام مي‌رسد گفت: دولت و مردم سوريه ‌ـ با همه تنوعي که دارند ـ خود قادرند اين راه سرنوشت‌ساز و البته خطير را بپيمايند. ايران از ابتدا بر ناکارآمدي راه‌حل نظامي براي پايان بخشيدن به اين بحران تأکيد کرده و اين حقيقت هنوز پابرجا ست.

وي ادامه داد: اکنون پس از گذشت قريب 9 سال از بحران سوريه و بر مبناي تجربيات حاصله از آن، همچنان بر اين باوريم که ديدگاه تغيير نظام که برخي به دنبال آن بودند، ناکام و شکست خورده است. بحران سوريه و ساير بحران‌هاي مشابه در منطقه، بايد با راهکارهاي صلح‌آميز و توسط مردم خود آن کشور حل و فصل شود. تلاش ما در طول سال‌هاي گذشته و به ويژه پس از متمرکز شدن فعاليت‌ها در چارچوب روند آستانه، همواره بر مبناي تسهيل روند گفتگو و تشويق دولت و معارضه براي پيوستن به اين مهم بوده است.

رایزنی بر سر سوئیفت روسی و افزایش مبادلات مالی با ترکیه

روزنامه خراسان در گزارش خود به مبادلات دوجانبه کشورهای حاضر در نشست اشاره بیشتری از مسائل مطرح‌شده دیگر داشت.

این روزنامه نوشته است: پنجمین نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که دیروز برگزار شد، به بستری برای گفت و گوی اقتصادی دو جانبه بین تهران با آنکارا و مسکو تبدیل شد. به ویژه آن که با تهدید روسیه توسط آمریکا طی سال های گذشته، مسکو به دنبال ایجاد یک سامانه نقل و انتقال مالی موسوم به سوئیفت روسی [یا همان اس.پ.ف.اس] بوده و در این خصوص از ایران نیز به عنوان یک کشور تحریم شده توسط سوئیفت دعوت کرد به این سامانه بپیوندد.

یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی پوتین با اشاره به مذاکرات روحانی و پوتین اعلام کرد: «ایران و روسیه به دنبال ایجاد سیستم انتقال پیام های مالی برای جایگزینی سوئیفت هستند.» اوشاکوف همچنین از افزایش 17 درصدی مبادلات ایران و روسیه طی سال 2019 خبر داد. به گزارش ایرنا، اگرچه آمریکا تاکنون روسیه را از سیستم سوئیفت کنار نگذاشته است اما بسیاری معتقدند راه‌اندازی سوئیفت روسی باعث شده عملاً گذرگاه مالی جدیدی در دنیا در حال تولد باشد.

در مذاکرات دوجانبه روحانی با اردوغان نیز مسائل مالی بین دو کشور دنبال شد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی کشورمان، در دیدار دو رئیس جمهور بر نحوه گسترش روابط اقتصادی و تجاری و به خصوص بانکی دو کشور تمرکز شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.