کد مطلب: ۴۸۲۷۳۴

مناظره معاونان ترامپ و بایدن / بحث داغ درباره ایران و برجام

مناظره معاونان ترامپ و بایدن / بحث داغ درباره ایران و برجام

بامداد پنجشنبه ۱۶ مهرماه ۹۹ به وقت تهران، مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا انجام شد که بخشی از آن به ایران، برجام و ترور سردار سلیمانی مربوط بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ساعت ۴ و ۳۵ دقیقه بامداد پنجشنبه 17 مهرماه 99 به وقت تهران، تنها مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کامالاهریس، زوج انتخاباتی جو بایدن و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با مجری‌گری «سوزان پیج» در تالار کینگزبری -واقع در سالت‌لیک سیتی در ایالت یوتا- آغاز شد.

پاندمی کروناویروس

سوزان پیج این مناظره با سوال درباره شیوع ویروس کرونا آغاز کرد.

تعجب‌آور نیست که اولین سوال در مورد کرونا بود. زیرا کاخ سفید همچنان از طغیان ویروس که چندین دستیار ارشد و رئیس جمهور و بانوی اول را آلوده کرده است، رنج می‌برد.

پنس، به عنوان رئیس گروه ویژه ویروس کرونا ، به دلیل واکنش دولت به شدت مورد انتقاد هریس قرار گرفت. هریس بلافاصله دولت را بخاطر بیش از ۲۱۰ هزار کشته ناشی از ویروس و تأثیر آن بر اقتصاد متهم کرد.

کاملا هریس این سوال را با حمله به مدیریت کاخ سفید برای مهار پاندمی کرونا پاسخ داد.

پاسخ هریس مستقیم بود، حتی مختصراً به پنس و مستقیماً به دوربین خیره شد و پاسخ دولت را «بزرگترین شکست ریاست جمهوری در تاریخ کشور» خواند.

هریس قبل از حمله به دولت ترامپ به دلیل پنهان نگه داشتن واقعیت‌های موجود درباره ویروس، گفت:«مردم آمریکا شاهد بوده‌اند که بزرگترین شکست ریاست جمهوری در تاریخ کشور ما چیست. آنها جدیت آن را دست کم گرفتند.»

هریس گفت که دولت بایدن بر «ردیابی تماس‌ها، تست کرونا، تجویز واکسن و اطمینان از رایگان بودن آن برای همه» تمرکز خواهد کرد.

پنس از دولت دفاع کرد و به بهبود آزمایش‌ها و بسیج بخش خصوصی برای کمک به مهار ویروس اشاره کرد. وی همچنین برنامه بایدن را متهم به دزدیدن طرح دولت ترامپ کرد و آن را «سرقت ادبی» خواند.

پنس گفت: «این طرح کمی شبیه سرقت ادبی است، چیزی که جو بایدن درباره آن کمی تجربه دارد.»

(در رقابت ریاست جمهوری سال 1988 جو بایدن پس از اینکه تأیید کرد که عباراتی را از یک سیاستمدار انگلیسی بدون اشاره به انتساب آن برداشته، از رقابت کناره گرفت. کنایه پنس نشانگر تمایل وی برای انجام حملات شخصی، حتی در میان پاسخ های مربوط به سیاست و حاکمیت بود.)

هریس مجددا پاسخ داد: «بیایید در مورد احترام گذاشتن به مردم آمریکا صحبت کنیم. شما به مردم آمریکا احترام می‌گذارید وقتی به آنها حقیقت را می گویید. هنگامی که شجاعت رهبر شدن را دارید ، به مردم آمریکا احترام می گذارید، از آن چیزهایی صحبت می‌کنید که شاید دوست ندارید مردم بشنوند، اما آنها باید بشنوند تا بتوانند از خود محافظت کنند. اما این دولت اطلاعاتی را اتخاذ کرد که اگر شما به عنوان پدر و مادر یا کارگر داشتید، پول کافی پس انداز می‌کردید. به دلیل بی‌کفایتی دولت آن‌ها در یک صف غذا ایستادند. آنها مجبور شده‌اند بیش از حد فداکاری کنند به دلیل بی کفایتی این دولت.»

هریس در مورد واکسن هم گفت: «اگر دکتر فائوچی و پزشکان به ما بگویند که باید آن را مصرف کنیم، من اولین نفری هستم که آن را مصرف می کنم. اما اگر دونالد ترامپ به ما گفت آن را بگیرید، من آن را نمی‌گیرم.»

پنس در پاسخ گفت: «سیاست‌بازی با زندگی مردم را متوقف کنید. این واقعیت است که شما همچنان اعتماد عمومی به یک واکسن را تضعیف می کنید. اگر واکسنی در دولت ترامپ ظاهر شود، فکر نمی‌کنم استفاده از آن غیرمنطقی باشد.»

جنگ تجاری چین و آمریکا

هریس دولت ترامپ را درباره جنگ تجاری مورد انتقاد قرار داد و باعث شد پنس با ارجاع به سوابق جو بایدن در مورد توافق نامه‌های تجاری، مواضع وی در این زمینه را به چالش بکشد.

هریس گفت:«درباره اظهارات معاون رئیس جمهور که فکر می‌کند جنگ تجاری رئیس جمهور با چین موفقیت‌آمیز بوده است باید بگویم شما آن جنگ تجاری را از دست دادید. شما در آن شکست خورده‌اید. آنچه در نهایت به دلیل جنگ به اصطلاح تجاری با چین اتفاق افتاد اینبود که آمریکا ۳۰۰هزار شغل تولیدی را از دست داد. "

هریس در ادامه گفت:«کشاورزان در سال‌های اخیر ورشکستگی بیشتری را تجربه کرده و مشاغل تولیدی کاهش یافته است.»

پنس نیز گفت: «در جنگ تجاری با چین رشکست خورده‌ایم؟ جو بایدن اصلا با آن مبارزه هم نکرد. جو بایدن در چند دهه گذشته یکی از مرشدان چین کمونیست بوده است.»

ایران، برجام و ترور سردار سلیمانی

بحث داغ در مورد سیاست خارجی زمانی آغاز شد که هریس سیاست دولت ترامپ را به دلیل یک جانبه‌گرایی و انزوا‌گرایی مورد انتقاد قرار داد.

هریس مدعی شد:«خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران به معنای این بود که آمریکا در موقعیتی قرار دارد که ما از ایمنی کمتری برخوردار هستیم زیرا آنها [ایران] در حال ساخت چیزی هستند که در نهایت می تواند زرادخانه هسته ای قابل توجهی باشد.»

​وی در ادامه گفت:«مردم، ما همراه با دوستان و متحدانمان داخل آن توافق بودیم و به خاطر رویکرد یکجانبه دونالد ترامپ در سیاست خارجی و انزواگرایی‌اش، او ما را از این توافق خارج کرده و در موقعیت ناامن‌تر قرار داد.»

هریس گفت:«و چیزی که همیشه جزئی از قدرت کشور ما بوده، علاوه بر ارتش فوق‌العاده ما این بوده که ما به حرفمان پایبند می‌مانیم ولی دونالد ترامپ این را نمی‌فهمد. چون نمی‌داند صادق بودن یعنی چه.»

مایک پنس گفت:«ما در برابر کسانی که می‌خواهند به ما صدمه بزنند، قوی ایستاده‌ایم. وقتی که رئیس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شد، داعش بخشی از خاورمیانه که به اندازه پنسیلوانیا بود را گرفته بود؛ رئیس‌جمهور ترامپ نیروهای مسلح ما را به کار گرفت تا خلافت داعش را از بین ببرد و رهبر آنها البغدادی را بدون کشته شدن یک آمریکایی حذف کرد.»

پنس افزود: «شما درباره ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید؛ همان توافقی که در آن دولت قبلی ۱.۸ میلیارد دلار به اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی انتقال داد؛ رئیس‌جمهور ترامپ ما را از آن توافق خارج کرد و وقتی قاسم سلیمانی داشت برای صدمه زدن به آمریکایی‌ها به بغداد سفر می‌کرد، او را حذف کرد. آمریکا اکنون امن‌تر است و متحدانمان هم امن‌ترند.»

کاملا هریس در پاسخ به اظهارات پنس گفت: «شما به مسئله [سردار] سلیمانی اشاره کردید. بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها به سردرد مبتلا شده‌اند.»

تنش‌های نژادی

در طول مناظره ریاست جمهوری هفته گذشته، رئیس جمهور هنگامی که حاضر نشد رشد روزافزون گروه‌های برتری طلب سفیدپوست در ایالات متحده را محکوم کند، با واکنش شدید روبرو شد.

پنس لحن متفاوتی ایجاد کرد، وی گفت که هم وی و هم رئیس جمهور آمریکا با تأیید حمایت حزب جمهوری خواه از اجرای قانون، برتری طلبان سفید پوست را محکوم می‌کنیم، در حالیکه اعتراضات تابستانی علیه بی عدالتی نژادی در ایالات متحده را «توهین بزرگی» به افسران پلیس می‌دانیم.

هریس در پاسخ سابقه طولانی خود به عنوان دادستان را متذکر شد و گفت: «من اینجا نمی نشینم تا برای معاون رئیس جمهور درباره اینکه اجرای قوانین کشور به چه معناست سخنرانی کنم. من من می‌دانم که درباره چه چیزی صحبت می کنم ، پلیس بد برای پلیس خوب مضر است. ما نیاز به اصلاح داریم.»

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش بایدن رای بیاره مذاکره بشه و برجام با تغییراتی احیا بشه اقای ترامپ این تحریما جز شکنجه مردم اثری روی حکومت نداره دست بردار ازین کارات این قدر تحت تاثیر نتانیاهو نباش

  • مرضیه

    امیدوارم آقای دونالد ترامپ در این انتخابات پیروز بشه
    چون حالم از این بایدن بهم میخوره.